Érdekes közlekedési problémaforrást vázolt fel olvasónk egy nem szokványos kereszteződéssel kapcsolatban, szakértőnk pedig igyekszik segíteni.
„Tisztelt Alapjárat!
Naponta találkozom a következő kereszteződéssel, ahol szemből nézve, az egyirányú utcában a lámpánál várakozó autók többsége általában enyhén balra, majd jobbra kanyarodva – mondhatni egyenesen – halad el.
Kié az elsőbbség, ha a zöld jelzésnél, a képen látható pozícióból induló gépjármű balra szeretne kanyarodni, ám jönnek szemből?
Köszönettel és üdvözlettel:
Nándor"
Ahhoz, hogy pontos választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük a szakoktatok.hu alapítóját, Vrancsik Viktort, aki elmondta észrevételeit ezzel kapcsolatban.
Kedves Nándor!
Ez egy nagyon érdekes kérdés. Tény, a keresztező út egy főút – nemcsak a neve miatt, hanem mert táblával jelölték. A lámpa felett jelzik, hogy két kereszteződésről van szó (ez fontos lesz a későbbiekben). Telezöldes lámpa irányítja a forgalmat és – feltételezem – mivel párhuzamosan futnak, így egyszere kapnak mindkét irányból zöldet a járművek. Működő lámpa esetén egyszerűen a kanyarodási szabály alapján van a sorrend.
A kérdés inkább akkor izgalmas, ha nem működik a lámpa és balra szeretnénk fordulni. Valószínűleg ezért is gondolták kiemelni, hogy itt két kereszteződésről van szó, mert ha balra kanyarodunk, akkor a szemből érkező jármű már köteles számunkra elsőbbséget adni, mivel ha kikanyarodtunk, mi már a védett úton fogunk közlekedni, „egyenesen".
Ha egy kereszteződésként tekintenénk erre, akkor viszont ismét a kanyarodási szabály alapján lenne az elsőbbség. De akkor vajon mi alapján vesszük egy kereszteződésnek lámpás irányítás esetén, és mi alapján kettőnek, ha nem működik a fényjelző készülék? Erre így jogilag nincs jó válasz. Minden esetben két külön kereszteződésről beszélünk. A hely szűke az, ami miatt a lámpákat nem lehetett máshogy kihelyezni.
A telezöldes lámpa működési elve az, hogy amikor nekünk szabad a jelzés, mindenki, aki párhuzamosan közlekedik velünk, zöldet kaphat és mindenki, aki merőlegesen közlekedik, tilos jelzést fog kapni. Ha a lámpa esetén két kereszteződésnek tekintenénk, akkor ez a működési elv nem állná meg a helyét, és garantált a baleset.
Viszont amikor nem működik a fényjelző készülék, és táblák szabályozzák a forgalmi rendet, akkor ez megváltozik. A tábla esetén nincs logikai akadálya annak, hogy két külön kereszteződésként kezeljük, pláne úgy, hogy még táblával is megerősítették. Ám ahogy az elején is írtam, ez egy nagyon érdekes kereszteződés a KRESZ szempontjából.
Üdvözlettel: Vrancsik Viktor