2019. szeptember 03. | 10:56

Az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások ellenére a dízelmotorok fejlesztése nem állt le.

Volkswagen? Dízelmotor? Mama mia mi lesz ebből. Hát nem volt nekik elég a dízelbotrány? Miért nem adják végre fel a dízelmotort? Nem adják fel és milyen jól teszik, ugyanis legújabb motorfejlesztéseik eredményeképpen olyan dízel erőforrást mutattak be, amely minden eddiginél tisztább üzemre képes. Valós körülmények között állítólag akár 80%-kal kevesebb NOx-ot ereget ki a kipufogóján, mint a korábbi dízelmotorok.

Európában már jó ideje a dízelmotor volt a király a személygépkocsikban is, az erős és nyomatékos, mégis keveset fogyasztó erőforrásoknak nem volt reális alternatívájuk. Aztán jöttek az egyre szigorodó kibocsátási normák és velük együtt a végtelenségig komplikált motorok és persze az elcsalt környezetterhelési adatok. A mérleg a benzinesek és hibridek irányába billent, egyre kevesebben akartak/akarnak dízelt venni. És különben is, mindenki arról beszél, hogy hamarosan csak elektromos autók lesznek az utakon. Hát nem.

Sajnos vagy nem sajnos, az elektromos autók térnyerése lassabb, mint gondolták. Hogy ezért a sokkal magasabb vételár, a (még) nem piacképes hatótáv, a (még) hosszú töltési idő vagy az alacsonyabb végsebesség a felelős, esetleg mind együttesen, mindenki döntse el maga, tény viszont, hogy a dízelnek- sajnos vagy nem sajnos - van még bőven keresnivalója az utakon. Persze ez csak akkor lehetséges, ha károsanyag-kibocsátását a mérnököknek sikerül még inkább leredukálni. Úgy tűnik, a Volkswagennél találtak rá módot, hogy motorjaikat a legszigorúbb előírásoknak is megfeleltessék.

Legújabb SCR technológiájuk az ún. „Twin dosing” elven alapul, azaz kettős vagy kétszeres adalék-befecskendezéssel érik el a tisztább működést. De kezdjük Ádámnál és Évánál, hogy mi az az SCR technológia. A kipufogógázok kezelése nem újdonság az autóiparban, az SCR technológia lényege, hogy a kipufogógázba fecskendeznek valamilyen anyagot, aminek hatására a káros nitrogén-oxidok nem károsító vízzé és nitrogénné bomlanak le. A ma leginkább elterjedt és ismert ilyen technológia az AdBlue adalék.

A Volkswagen most ezt a technológiát fejlesztette tovább. Dízelmotorjukban két különböző helyen történik az AdBlue karbamid folyadék befecskendezése a kipufogó rendszerbe. Először a motor után közvetlenül elhelyezett SCR-katalizátor elé adagolják, ahol még nagyon magas a kipufogógáz hőmérséklete, így a reakció könnyen végbe tud menni, majd az autó alján egy második SCR-katalizátorban ugyanez a folyamat játszódik le, csak alacsonyabb hőmérsékleten, ami a mérések alapján még tovább csökkenti a kipufogógázok NOx-tartalmát. Nagy ördöngösség nincs tehát az új technikában, pusztán továbbfejlesztették a már bevált kipufogógáz-kezelést.

 

Ha kíváncsi vagy, hogyan működik pontosan a technológia, akkor érdemes végignézned az alábbi videót: