2020. augusztus 20. | 13:50

Hatalmas a küzdelem az utazólimuzinok között az elsőségért, és a csak az egyik lehet a legjobb.

Igazságot tenni a nagyautók kategóriájában egyáltalán nem egyszerű dolog. Itt minden gyártó minden terméke közel van ahhoz, hogy rá lehessen mondani, ez a tökéletes autó. Jól felszereltek, jól mennek, jól össze vannak rakva, biztonságosak és van bennük hely is. A különbségek csupán nüansznyiak, ráadásul a végső rangsor sokszor igen szubjektív vagy attól függ, hogy éppen a kényelmet, a sportosságot vagy a felszereltséget értékelik inkább. A brit Autocar szerint így alakul 2020-ban a nagy szedánok top kilences élmezőnye.

9. Maserati Ghibli

A Maserati név valószínűleg jobban cseng, mint amennyire jók az autóik, ezért nem végzett előkelőbb helyen a patinás olasz márka nagyautója. Kicsit elnagyolt kidolgozás és olykor-olykor előforduló műszaki problémák jellemzik, de sármja elvitathatatlan. Létezik belőle 330 lóerős, 2,0 literes hibrid is, de ez csak formalitást, egy Maseratit a gyönyörűen muzsikáló Ferrari-származék 3,0 literes V6-ossal kell megvenni, amit 330 és 430 lóerő közötti teljesítménnyel kínálnak.

8. Lexus ES

A hangos, markáns és sportos Ghibli ellenpólusa a csendes, kifinomult és érzéki Lexus ES. A szépség mindenkinek mást jelent, de bizonyára sokan egyetértenek velem, ha azt mondom, hogy ez a modell az aktuális Lexus-kínálat ékköve. Talán a márka zászlóshajója, az LS van ezen a szinten a formavilágát illetően. Az ES azért nem tudott előrébb végezni a listán, mert bár tud mindent, amit tudnia kell, de 218 lóerős hibrid motorja, érzéketlen kormányzása és kényelemre hangolt futóműve egyszerűen nem ad annyi vezetési élményt, mint a konkurencia.

7. Volvo S90

A kínai kézbe került svéd márkának jót tett a vérfrissítés, az aktuális Volvo XC90-nel 2014-ben megjelent dizájnvilág ütősre sikerült. A Volvók sosem voltak csúnyák, de a konzervatív megjelenést egy árnyalattal merészebbre cserélték. Az új S90 2016 év elején mutatkozott be hivatalosan, örökölte a nagy szabadidő-autó vonalait, csak azokat sokkal elegánsabb formában prezentálta. Sajnos a platformmal együtt a motorokat is megörökölte nagy testvérétől, ami azt jelenti, hogy nem kapható mással, csakis négyhengeres erőforrásokkal. Ez pedig nem illő dolog egy utazólimuzintól még akkor sem, ha ez a jövő.

6. Škoda Superb

A nagy Škoda természetesen az ár-érték arányával hódít, viszonylag sokat nyújt viszonylag kevés pénzért. A viszonylagosságot mindenképpen ki kell emelni, hiszen egy ötös BMW-hez viszonyítva jó áron van, de azért ahhoz képest, hogy Škoda, megkérik az árát. A stratégia beválik, a flottások kedvence a típus, a felsővezetők rendszerint ezt választják a prémiumok helyett, hiszen sokkal jobban felszerelt autót kapnak, olcsóbban. Tudásával azonban nem éri el a konkurencia szintjét, ha nem lenne a listán szereplő autóknál olcsóbb, nem került volna be a legjobb kilencbe.

5. Audi A6

Kidolgozásban és minőségben ma az Audi az etalon szinte az összes járműkategóriában. De nem csak e téren brillírozik a márka, az autói fedélzetén mindig a legújabb és megmodernebb eszközök, kiegészítők és extrák találhatók meg. A németek megtalálták a kényes egyensúlyt a prémiumminőség és technorata stílus között. Az A6 nem túl előkelő helyezése annak köszönhető, hogy a biztonságos autózást elősegítő összkerékhajtás miatt végtelenül semleges a viselkedése, mozgásával egyáltalán nem csábít az élményautózásra. Szerintem ez nem baj egyébként.

4. Jaguar XF

A Jaguar XF negyedik helyezése több mint elismerésre méltó, főleg annak tükrében, hogy a korosodó modell se technológiájával, se motorjaival, se helykínálatával vagy minőségével nem igazán hozza az elvárható szintet a kategóriában, főleg nem a német trióhoz viszonyítva. Mégis itt van a lista első felében, amelyet szinte kizárólag annak tudhat be, hogy sportos vezetési élményt ad úgy, hogy közben ez kínálja az egyik legnagyobb kényelmet is egyben.

3. Tesla Model S

Az elektromos autók egyre megkerülhetetlenebbek manapság, ráadásul pont egy néhány éve létező autógyártó tör borsot a sok évtizedes, vagy akár 100+ éves múltra visszatekintő nagyok orra alá. A Tesla első modellje ugyan a Roadster volt, de a világ a Model S térhódítása során ismerte meg igazán a márka nevét. Szemben a konvenciókkal, Elon Musk nem egy városi elektromos minivel próbálkozott, hanem a nagyautók piacán ért el sikereket, ott, ahol a villanyhajtás felára elkopik. A legmodernebb technológiai megoldásokat alkalmazó, hihetetlen menetteljesítményeket bemutató Tesla Model S számít 2020-ban az egyik legjobb vételnek a szegmensben.

2. Mercedes-Benz E-osztály

Ha az ember számára a legfontosabb értékek a hagyomány, a kényelem, a luxus és a biztonság, alighanem a Mercedes-Benz modelljei közül fog választani magának. Ezeket az értékeket ma a Mercedes mind tudja, amellyel meg is szerzi magának az 50 évesnél idősebb generációk elismerését. De a Mercedes más értékeket is magáénak tudhat, modelljei a megfelelő felszereltséggel választva egytől egyig fiatalosak, jól néznek ki, a legújabb technológiákat tartalmazzák, és ha a vevő úgy akarja, lóerőtől duzzadnak és varacskosdisznóként röfögve túrnak le mindenkit az autópálya belső sávjából maguk elől. Ezt a kettősséget ilyen tökéletesen egyik másik márka sem tudja ma, nem véletlen, hogy az E-osztály lett a második a listán.

1. BMW 5

A most frissített 5-ös BMW számít jelenleg a kategória legjobbjának, amelyet kifinomult működési kultúrájának, bőséges felszereltségének, hibátlan kidolgozási minőségének és persze magasfokú vezetési élményének köszönhet. Idén senki sem tudta megelőzni a bajorok limuzinját. Bármelyik motorral és bármilyen felszereltséggel is válassza az ember az aktuális ötöst, minden esetben kellő dinamizmus és tökéletes komfort lesz a jutalma, nem beszélve a rokonok, a kollégák és a szomszédok irigy pillantásairól.

Az itt felsorolt kívánatos nagyautók már mind megvásárolhatók néhány évesen is az újkori árnál lényegesen olcsóbban. De sosem szabad elfelejteni, hogy a használtautó-vásárlás mindig rizikós tevékenység, főleg ebben a kategóriában. Rengeteg a tekert kilométerórás, a korábban összetört, a nem megfelelően javított és a nem kellő gondossággal szervizelt autó a piacon. A rossz vételek elkerüléséhez mindig érdemes profi szakember segítségét igénybe venni, aki megkímélhet a bontószökevények megvásárlásától és a velük járó későbbi nyűgöktől és kiadásoktól.

Amennyiben érdekelnek a Teslák, nézz szét bátran a mah-ev.hu weboldalon! Ha pedig vásárláson gondolkozol, Mudri Dániel készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).