2020. május 17. | 11:00

A japán gyártó bár összességében sikeres a kezdetek óta, azért nekik is volt néhány rossz húzásuk az évek alatt.

A Hotcars összegyűjtött 9 (valójában 10, de a CX-5-öt sehogy sem tudtam itt hagyni ebben a listában) olyan modellt a gyártó történelméből, amelyekkel kissé félre nyúltak a mérnökök. Mindenkivel megesik, hogy álmosabban megy dolgozni és rátenyerel a gyurma modellre, aztán véletlenül így, megnyomorítva jön ki a gyártott verzió… persze ez poénnak nem rossz, de biztos nem így követték el ezeket a furcsaságokat, minden esetre valamilyen gyógyszer elgurult egyszer-kétszer, az biztos.

Habár sokszor hangoztatom, hogy a Mazda fiókjában szerintem csak éles kések vannak, azért muszáj belátnom, hogy valójában csak elfeledkezem a szerencsétlen modellekről. Túl elfogult vagyok, hiszen az RX7 utáni legzsenibb Mazdám van, azaz egy MX-5. Egyik említett modell sem szerepel a cikkben, nem véletlenül, de fontos szem előtt tartani, hogy el kellett követni néhány hibát, mire ezek azok lettek, amik. Lássuk hát, a Mazda történelmének 9 “what the fuck”-ját.

1991 Mazda Navajo - Nagyon elhitték

Amikor a Ford bejelentette az Explorert, amelyet a dicső amerikai piacra szántak, a modell érkezésével kapott a világ egy kétajtós verziót is az Explorerből. Ekkortájt a Mazda éppen együttműködésben volt az amerikai Forddal, és szeretett volna egy szeletet a hatalmas SUV tortából. A Ford ezzel szemben csak a kétajtós verzió technikáját osztotta meg, amit a Mazda gondolkodás nélkül magához is ragadott.

A kasztniért és a lemezért cserébe a Mazda elkezdte forgalmazni apró változtatásokkal és saját márkajelzéssel a kocsit Mazda Navajo néven.  Annak ellenére, hogy a Mazda Navajo olcsóbb volt mint a Ford Explorer és német motor dolgozott benne, nevét mégis egy amerikai őslakos indián törzs után kapta. Igazából sosem lett túl sikeres modell, talán túl sok minden volt már egyben.

1975 Mazda Rotary Pickup - Csak a játék, munka sehol

Vannak emberek, köztük én is, akik a hajukat ledobják egy Rotary motoros pickup láttán. Annyira groteszknek hat az egész, hogy már imádni kell. Sok rajongónak szúrhatja a szemét, hogy a Mazda REPU idekerült. Mégis a cég gazdasági szempontjából nem volt egy okos húzás, hiszen versenyzésre alkalmas volt, a teherhordó képessége és helykínálata viszont messze elmaradt a vetélytársakétól.

Természetesen a fogyasztása is katasztrófa volt, 10 mérföldet ment egy gallon üzemanyaggal, ami átszámolva nagyjából 42 liter/100 km. Botrány, még a 70-es évek izomautói is kevesebbet ettek ennél. Végül a világ belátta, hogy a bolygódugyattyús egység nem rendelkezik kellő nyomatékkal alacsony tartományokban, vontatásra teljesen alkalmatlan. Mi volt akkor az egyetlen jó pont? Naná, a versenyzés.

1992 Mazda MX-3 RS - Egy lassú kétüléses

El kell ismerni, hogy van valami bájos az MX-3-ban, talán a forma lehet a ludas. Nekem nem tartozik a kedvenceim közé, sosem vágytam rá. De a Halálos Iramban filmek világába is bekerült, így mindenképpen tud valamit, amit én nem tudok róla. A Mazda egyszer még a legnagyszerűbb roadsternek is nevezte, nem tudom mit gondoltak, hiszen már létezett a Miata.

De az 1,8 literes V6 eltörpült a korszak megállíthatatlan erőgyárai mellett, a 0-100-as sprintet is szomorkás 8,3 alatt teljesítette, ami pont olyan lassú, hogy egy családi szedánnal is utoléred jól megpakolva, kölykökkel, útközben a Bala felé. Ráadásul elsőkerekes volt, valahogy nem jött össze sehonnan sem. A 136 lóerő sem egy nagy szám, szóval a vásárlók elég hamar elfordultak a modelltől. Fel lehet hozni, hogy az MX-5 sem gyors, de előbb ülj be egybe, ami lassan megy, mielőtt nyilatkozol. Annak nem is kell gyorsnak lennie.

1975 Mazda RX4 - Eltévesztett kocsi, eltévesztett időben

Kövezzetek meg öcsém, de nekem ez a kocsi rohadtul tetszik. És azt gondolom, hogy nem is volt vele igazából semmi baj, rotary, jó forma, japán technika. Simán kéne! De sajnos rosszkor debütált, éppen abban az időszakban, amikor a világ elkezdte bevezetni az egyre szigorúbb kibocsátási szabályokat, és az olaj ára az egekbe szökött. 130 lóerejével és magas fogyasztásával pedig nem volt közönségkedvenc. Ellenben elmondhatja magáról, hogy a motorháztető alatt bújó kétrotoros 12A volt a pont, ahonnan a mérnökök inkább megalkották a 13B-t. Arról pedig ugye nem kell magyarázzam, miért királyság.

2000 Mazda 626 - Méltatlan halála egy szériának

1970-től 2005-ig a 626-os modell egészen szép teljesítményt futott be, sosem volt a legfénylőbb csillag a Mazda égiszén, de családi autónak népszerű volt. Kivéve a 6. generációt, ami 1997 és 2005 között futott, majd leváltotta a Mazda 6-os. Úgy tűnik, a japánok szeretnek a számokkal operálni, hiszen a 626 hatodik generációja adta át a helyet a 6-osnak. Micsoda HATalmas összefüggések, ha-ha.

A legnagyobb baj a 626-os utolsó generációjával, hogy olyan rohadt átlagos volt, hogy nem volt ember, akinek megakadt volna rajta a szeme. Ahogy kinéz, az is csak okés. Nem rossz, nem jó, kocsi. Emellett pedig egy rendes családi autónak már nem volt elég nagy, sportautónak pedig elég kicsi és persze szuperlassú volt ahhoz, hogy sportautónak nevezze bárki. Adjunk hálát a 6-osért.

2006 Mazda CX-7 - Valami lesz belőle egyszer

A CX-5 előtt létezett egy közepes méretű SUV, a Mazda CX-7. Az MX Crossport koncepció gyártásba kerülő modellje volt ez, ráadásul az első közepes crossover próbálkozása a Mazdának a bukott Navajo után. A palettán a lényegesen nagyobb CX-9 alatt helyezkedett el, de a platformon nem osztoztak.

Önmagában a CX-7 nem lett volna halálra ítélve, hiszen piaca volt a crossovereknek, mégis olyan gyermekbetegésgei voltak, amelyek gátat vetettek a népszerűségnek. Először is olyan hangos volt, hogy a migrén mindennapos dologgá vált benne, a turbó olyan temperamentumosan töltött még ott is ahol nem kell, hogy ostorcsapásként ért gyakorlatilag minden egyes pillanatban. Hátbaveregetős egy kocsi volt. 6 év után, 2012-ben vezették ki, és várhatóan nem is tér már vissza többé.

2005 Mazda Tribute - Csak olyan, olyan mehh…

A Mazdának látszólag nehéz volt felzárkózni a Fordhoz a közös együttműködés alatt. Ékes példa erre a Navajo után érkező Tribute, ami gyakorlatilag egy újraöltöztetett Ford Escape és a Mercury Mariner tesója.

A Tribute nevéből adódóan akár tisztelgés is lehetett volna a Ford Escape felé, de olcsóbb volt, hiszen kihagyták belőle az anyagot, és semmi extra nem tartozott hozzá. Miért is venne valaki egy Escape dobozt kerekeken, ha megveheti az Escape modellt is? Hát ez volt a probléma az eladási számok terén. Elfelejtjük a Mazdának.

1989 Mazda MPV - Egy zavarba ejtő… Mi is?

Az MPV-vel a Mazda ismét idősávot tévesztett. 1989-ben hozakodtak elő egy nagyméretű crossoverrel, amikor a világ nagyobb fele még azt sem tudta, mi az a crossover. És meg kell mondjam őszintén, hogy én nem is igazán nevezném nyugodt szívvel crossovernek. Ez a kocsi is egy furcsa keverék mindenből, ami nagyobb mint egy hatchback, kicsit kombi, kicsit egyterű, kicsit terepjárós orrú és crossovernek nevezik. Ómájdzsízösz!

Tehát az amerikai piacon minivannek szánták, azaz egyterűnek bélyegezték. Volt itt baj bőven ezzel a megnevezéssel, hiszen nem tolóajtókkal nyílt hátul, nem lehetett eltávolítani a hátsó üléseket, de még összehajtani se nagyon, ráadásul a hátsókerék-hajtás ezen kocsi esetében nem volt egy életbiztosítás. Ráadásul nagyon, nagyon ronda. Ennek ellenére egészen 2016-ig tartották a piacon, és 3 generációt élt meg. A második és harmadik már hasonlított valamire, amitől nem akar elfordulni az ember.

2012 Mazda 5 - Egy újabb zseniális időzítés, ja nem.

Nem túl meglepő hogy az MPV első generációja után közvetlenül megjelenő egyterű 5-ös sem volt egy szupersztár. Mégis túlélte a kezdeteket és elég sokáig forgalomban volt. Összesen 4 generációt élt meg, kiegészítve néhány ráncfelvarrással. 2004-ben a második generáció azonban kissé félre csúszott.

A probléma ismét csak az időzítéssel volt, hiszen a Mazda alkotott egy anyuka kocsit, amivel focizni hordja a gyerekeket, közben pedig egy multifunkciós családi kocsinak árulta. Míg a funkciók megvoltak, sem a kisbuszos, sem az egyterű jelleg nem volt már divat. Senki nem akart egy anyuka kocsit venni. Ráadásul akadtak rejtélyes kipufogó-rendszer tüzek is, amik még jobban elidegenítették a vásárlókat.

Nos, ahogy említettem a Hotcars listájában szerepelt még a CX-5 is, de véleményem szerint az egy nagyon jól sikerült modell, bármikor elfogadnám és az eladások sem rosszak, még akkor sem, ha a 2012-es kezdetekben az új KODO design még túl merész is volt egyeseknek. Szerinted van még olyan modellje a Mazdának, ami nagyon félrement? Hagyd meg nekünk kommentben! Ha pedig kíváncsi vagy a Mazda legújabb Crossoverére, ajánlom figyelmedbe az Alapjárat CX-30 tesztjét is!