Egy kép néha többet mond ezer szónál, ami igaz az autógyártók emblémáira is. Akad köztük, amelyik csaknem száz éve változatlan, de olyan is, amelyik pár évtized alatt vált kultikussá. 

BMW

A Bayerische Motoren Werken (BMW) AG logója apróbb módosításokkal egy évszázada használatban van, amit kevés cég mondhat el magáról a világon. A BMW, mint önálló autógyártó 1917 júliusában jött létre, akkor függetlenedett a repülőgépmotorokat készítő Rapp Motorenwerkétől. Kezdetben nem létezett saját jele a vállalatnak, ám pár hónappal később elkészült a Rapp köralakú logójára hajazó, ám a Bajor Szabad Állam kék-fehér színeiben pompázó saját embléma.

Sokan tévesen úgy gondolják, hogy az embléma egy repülőgép légcsavarját ábrázolja, ám erről szó sincs, a félre értés oka az, hogy 1929-ben egy reklámban így jelent meg a BMW logó.

Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz embléma eredetéhez egy kis történelmi kitekintést kell tenni. A német Gottlieb Daimler 1850-ben alapította a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vállalatot, míg Carl Benz 1883-ban hozta létre a Benz & Cie-t, a kettő 1926-os egyesülésével pedig létrejött a legendás Mercedes-Benz cég. A Mercedes egyébként egy ismert autóversenyző, Emil Jelinek lányának a neve, aki úgy került képbe, hogy Jelinek a lánya nevén indult a versenyeken, ahol azután egy Daimler 35P modellel sorra aratta a győzelmeket. Ezért aztán ügyes marketing fogásként 1902-tól a Daimler autókat Mercedes-Simplex márkanéven forgalmazták.

A csillag embléma eredete még kacifántosabb: egy Gottlieb Daimler által a feleségének írt 1872-es levélre vezethető vissza, amelyben az ambiciózus vállalkozó csillagot rajzolt a papírra azzal a megjegyzéssel, hogy ilyen ragyogó jövő vár a gyárára és a közös életükre. A csillag 1911-től díszíti a német gyártó autóit, és ahogy ez lenni szokott, mára egy kis ideológiát is sikerült mögé pakolni. Eszerint a három őselemet, a földet, a vizet és a levegőt szimbolizálja, hiszen a motorokkal mindhármat sikerült meghódítani. 

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo legendás címerét Romano Catteneo tervezte milánói jelképek felhasználásával. A sárkány a Milánót a 14. században irányító Visconti ház címerállata volt, míg vele szemben egy úgynevezett milánói kereszt látható fehér alapon. 1918-ban a jelvény sötétkék körgyűrűvel valamint az „Alfa Romeo Milano” felirattal egészült ki.

1925-ben babérkoszorú is rákerült egy időre, mintegy tisztelgésként a P2-es modell egy évvel korábbi világbajnoki címe előtt. A közvélekedéssel ellentétben a sárkány nem tüzet lövell ki a szájából, hanem az bizony egy a sárkány szájából megtisztulva kimászó ember. Kicsit azért ez fura! 

Audi

Az Audi négykarikás emblémája négy német autógyár - az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer - 1932-es egyesülését, valamint az ezekből megszülető Auto Union vállalatot szimbolizálja.

1985-ben az Auto Union márkanév azonban eltűnt, azt követően Audi néven ér el mind nagyobb sikereket a gyártó, ami jelenleg a Volkswagen-csoport tagja. Időnként hallani azt is, hogy a négy karika a kultikus Quattro összkerékhajtásra utal, de ez csak utólagos belemagyarázás.       

Bentley

A Bentley Motors emblémája viszonylag könnyen értelmezhető, a középen látható nagy B betű a cég alapítójára, Walter Owen Bentley-re utal, míg a szárnyak azt jelzik, hogy a Bentley Aero eredetileg motorokat gyártott I. világháborús katonai repülőgépekhez.  

Honda

Sajnos a Honda embléma mögött nincs különleges történet, a benne lévő „H” a cégalapító Soichiro Honda nevének kezdőbetűje. Soichiro eredetileg szerelő és versenyző volt, aki végül létrehozta Japán legnagyobb motor- és második legnagyobb autógyárát.

Infiniti

Talán az egyik legeredetibb logó a Nissan prémium márkájához, az Infinitihez köthető, ami egy távolba vesző utat jelképez, amiben ráadásul az I kezdőbetű is felfedezhető.

Lamborghini

A Lamborghini embléma bikájának 1962-ig vezethető vissza, amikor is a céget alapító Ferruccio Lamborghini ellátogatott Don Eduardo Miura farmjára, ahol lenyűgözte őt a bikák ereje.

Ezután került fel bika a márka logójára, és ezt követően kapta meg több modell is egy-egy viadalon harcoló bika nevét. Hogy mekkora hatással lehetettek a bikák Lamborghinire, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy a Miura modellt 1966 és 1972 között gyártották, de a matadort gyilkoló Islero bika neve is visszaköszön egy autón.

Maserati

A Maserati háromágú szigonyát a bolognai Piazza Maggiorén álló, úgynevezett Neptun-kúton magasodó Neptunusz szobor ihlette, ugyanis itt volt a cég első székhelye.

Porsche

Bármilyen furcsa is, kezdetben a Porsche sportautóin nem volt címer, ám a cég amerikai importőre, Max Hoffmann úgy gondolta, többet tudnának eladni belőle, ha ezzel is kitűnne a konkurensek közül. Szerencsére sikerült meggyőznie erről Ferry Porschét, aki a logó első változatát egy szalvétára skiccelte fel egy New York-i étteremben, majd egy mérnöke, Franz Xaver Reimspieß segítségével tökéletesítették olyanná, mint amilyen most is.

Az ágaskodó ló a cég székhelyére, az egykor lótenyésztők által alapított Stuttgartra utal, egyben jelzi a német sportautók erejét és dinamizmusát is. A szarvas Baden-Württemberg tartomány címerállata, ahogy a vörös és fekete színek is a régiót jelölik. Érdekes módon a hatóságok először nem akarták engedélyezni a helyi jelképek használatát, ám végül úgy találták, hogy ez öregbítheti a város és a tartomány hírnevét. És milyen jól gondolták!

A címeres embléma először 1952-ben bukkant fel, kezdetben csak az autók kormányán, ám két évvel később már a Porsche 356-osok orrán is ott díszelgett - mégpedig az akkor még meglévő csomagtér-fogantyún -, majd a keréktárcsákra is felkerült. Nem véletlenül, hiszen bármennyire is jók a Porsche autói, a márka nem lehetne ugyanaz a jelvénye nélkül, mint ami ma.

Volvo

A svéd, vagyis már kínai tulajdonú autógyártó neve a latin „Volvere” igéből származik, aminek jelentése „gurulni”, a „Volvo” pedig ennek egyes szám első személyű alakja.

Kezdetben az embléma kék színű és ovális volt, középen a Volvo felirattal, alatta pedig a Gothenburg és a Sweden szavak utaltak a cég nemzetiségére és központjára. 2014-ben jelent meg a ma is használatos férfiasságot és a biztonságot szimbolizáló embléma, ami a kínai kézbe kerülés után sem változott meg.