2019. június 02. | 13:47

Az 500 ezer és 1 millió forint közötti áron elérhető használt autókból vajon melyik típusok közül érdemes válogatni?

Már olvashattál egy cikket használt autókról, amiket én személy szerint mertem ajánlani kezdő sofőröknek a legalacsonyabb árkategóriában. Nyilván maradtak ki olyan típusok, amiket mások ajánlottak volna és voltak köztük olyanok, amiket egyesek indokolatlannak tartottak. Fontos kiemelnem, hogy van átfedés a két kategória között, mivel az 500 ezer Ft alatt elérhető autók közt fellelhető, átlagos vagy elfogadható állapotú példányok helyett akár kiemelkedően jót is kaphatsz 500 ezer és 1 millió Ft között.

Alapvetően olyan darabokat kerestem, amik tetemesebb mennyiségben elérhetőek a hasznaltauto.hu kínálatában, tekintve, hogy a nagy számok törvénye alapján nagyobb eséllyel botlik az ember nem teljesen romokban lévő példányokba.

A válogatás alapja ebben az esetben is:

  • a legnagyobb darabszámú meghirdetett autó
  • benzinmotor
  • 2000 utáni gyártás
  • saját vagy hozzám közel álló emberek tapasztalata

Az autóvásárlás folyamata néhány szempont szerint racionális kereteken belül mozog, de a végső döntést a többség valamilyen szubjektív érv alapján hozza meg. Durván leegyszerűsítve: induljon be, legyen kereke, de ha már két elfogadható állapotot elérő autó közül kell választani, általában azt választják, ami valamilyen szubjektív érv alapján közelebb áll a vásárló személyiségéhez, nem pedig ami picit jobb. Ékes példa erre a megtett kilométert jelző szám, ami ha alacsony értéket látnak, inkább a papíron kevesebbet futott példányt választják, még ha ez nem is feltétlen fedi a valóságot. Ennek valóságalapjáról érdemes lehet meggyőződni egy járműelemzéssel, amiben az egyéb nem várt meglepetésekre is fény derül.

Az érzelmek alapján történő autóvásárlás egyik legveszélyesebb kategóriája az 500 ezer és 1 milló forint közötti tartomány. Azért gondolom így, mert itt már komoly kínálat van olyan öreg prémium autókból, amik az emberben motoszkáló birtoklási vágy kielégítésének mézesmadzagjai. Mármint a többség számára, aki nem hét lakat alatt tartja az érzelmi világát a színtiszta racionalitás érdekében.

Ugyanakkor nem csak a prémiumok zavarják meg a kategória kínálatának megbízhatóságát, hanem az is, hogy ebben az árkategóriában már nagy számban jelennek meg a kétes eredetű, nyugati import példányok is. A komoly háttérrel és ambíciókkal rendelkező autókereskedők számára nem ez a legfényesebb üzletet jelentő kategória, de a kisebb befektetési tőkével rendelkező „morálisan ingoványos” neppereknek jó terület. Kicsinosított, összetákolt, műszeren leharmadolt futásteljesítményű példányok belépő kategóriája indul ebben az ársávban.

Hazai viszonylatban 500 ezer Ft feletti összeget kifizetni egy autóra az átlagembernek már észrevehető kiadás a családi kasszából. Ezért megéri ellenőrizni a kiszemelt autót a nyilvános adatbázisban, amit a járműszolgáltatási platformon meg is tehetsz.

Eltelt már egy évtized is az utolsó példány gyártószalagról való legördülése óta. Ennyi idő elteltével a javítható típushibákat már megoldották, de sok esetben maga a szervizelés is okozhatott maradandó hibákat. A szervizelési hanyagságból következő klasszikus hiba, az amúgy korrózióra nem hajlamos példányok látványos rozsdásodása.

Ha megvetted a kiszemelt példányt, néhány alapvetően nem költséges alkatrész és folyadék cseréjét érdemes elvégezni, vagy elvégeztetni szakemberrel:

  1. vezérműszíj
  2. vízpumpa
  3. levegőszűrő
  4. olajszűrő
  5. motorolaj
  6. gyertyák
  7. gyertya kábelek
  8. hűtővíz
  9. fékfolyadék
  10. szervoolaj
  11. ékszíj
  12. szükség esetén gumiabroncs

A futómű és a fékek kopó alkatrészei is alapos ellenőrzést követelnek, ha nem vagy biztos magadban, kérd szakember segítségét az alábbiakhoz:

  1. fékbetétek cseréje, ha szükséges
  2. féktárcsák cseréje, ha szükséges
  3. gátlók ellenőrzése és cseréje, ha szükséges

Az amerikai EU felhozatal

Ford Fiesta MK6 (2002-2008)

A hatodik generációs Ford Fiestát 2001-ben mutatták be a Frankfurti Autószalonon. Ez az autó tipikus városi verda, méretei miatt kényelmesen lehet vele manőverezni a kráterekkel tűzdelt, szűk utcákon. Rögtön egy gyenge pontját is kiemelném, ugyanis nagyon sokan panaszkodtak az autó futóművére, ami nem igazán tolerálja az úthibákat. Rozsdásodásra hajlamosak többek közt a küszöbök, a sárvédők és az ajtók alja is. A lökhárító anyaga elég merev, így könnyen törik, ahogyan az első rugók törése sem ritka. A régi kulccsal ellátott példányoknál pedig gyorsan elkopnak a kulcsok.

Macerás, az motorral kapcsolatos hibák elsősorban a gázolajjal hajtott verziókban fordultak elő, de a vízkör alkatrészeinek ellenőrzését nem árt elvégezni, mielőtt komolyabb használatba veszed. A kor Fordjaira jellemző fényszóró izzókat zabáló elektronikától eltekintve komolyabb hajhullást okozó hibák nem jellemzőek. Mindent összevetve szerethető kisautó, ami akár négy személy szállítására is alkalmas mérettel rendelkezik, igaz, hogy hosszabb távú utazásra nem annyira kényelmes.

Előnyök:

  • kis méret
  • könnyen vezethető
  • tágas és tartós utastér
  • tartós motorok

Hátrányok:

  • fáradékony futómű
  • kényelmetlen ülések
  • kis csomagtér

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 114 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Ford Focus 2 (2004-2010)

1998 az év, amikor a Focus csillaga felragyogott. Az első generációs Ford Focus óriási siker volt, bár mint minden tömeggyártott termék, ez is rendelkezett szériahibákkal, általában véve egy remek konstrukció volt, vezetési élmény és megbízhatóság szempontjából is. Bár a második generációt követő komoly elvárások viszont nem teljes mértékben feleltek meg a valóságnak, ettől függetlenül nagyon jóra sikerült ez a széria is.

Mondhatnám, hogy a tulajdonosi értékelések alapján vannak problémás példányok a benzines típusok között is, de a panaszok nagy része nem a konstrukcióra, hanem a rossz szerviztámogatásra vonatkozik. Az első széria után továbbra is bravúros futóművel szerelt autóból választhatsz hatchback, sedan vagy kombi változatot is. Így a kényelmes beltér mérete is személyre szabható. Az 1,4 literes benzines változat nem feltétlen jó választás, mert ehhez a kasztnihoz ennek a teljesítménye igen kevés, érdemes a nagyobb köbcentis változatot választani. Az izzókat zabáló fényszóró problémájára még ennél a Ford típusnál is sokan panaszkodtak, valamint a vízkör elemeit a Fiestához hasonlóan illik kiemelt figyelemmel átvizsgálni. Rozsdásodásra hajlamos a tornyoknál, a csomagtérajtón, az ajtók alján, a kipufogón, a hátsó futóműnél, az első sárvádők és a küszöb alján is.

Előnyök:

  • tágas beltér
  • kényelmes ülések
  • kiváló futómű
  • jól vezethető

Hátrányok:

  • a kis motor nyomatékszegény
  • vízkör sérülékeny
  • utastérben használt anyagok helyenként rossz minőségűek, morzsálódó gumikormány

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 184 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

 

Német modellek

Skoda Octavia (1996-2010)

Nagyon tágas, igazi kilométer-zabáló az Octavia. Az első generáció vitathatatlan sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint a majd másfél évtizedes folyamatos gyártása. Megbízható családi autó, tágas csomag- és utastérrel, akár hosszabb utazásokra is alkalmas. A karosszéria és a pakolhatóság miatt azonban kellemetlen meglepetést okozhat a kisebb, 1,4-es erőforrással szerelt változat erőtlensége.

Mivel rengeteg van belőle a használtautó-piacon, van miből válogatni, de mindenképpen némi odafigyelést igényel a vásárlás. Alapvetően nem nevezném rohadós típusnak, viszont a gányolt javítások vagy egyes import példányok esetében előfordulhat rozsda, ezeket kerüld el, ha tudod. A sokféle motortípus közül a közepes méretű szívó benzin lehet a legjobb választás fogyasztás, teljesítmény és megbízhatóság szempontjából. Ja és igen, ezek igazi igáslovak, elég gyakori az óra visszatekergetés, ne feltétlen a megtett kilométer legyen a legfontosabb szempont, ami szerint válogatsz.

Előnyök:

  • Nagyon tágas csomagtér
  • Kényelmes futómű
  • Kényelmes ülések

Hátrányok:

  • Nem túl jó anyaghasználat az utastérben
  • Enyhén zavaró menetzaj

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 103 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Opel Corsa C (2000-2006)

A kis Corsa méretei szempontjából egy igazi kis városi cirkáló. Rendkívül jól manőverezhetsz vele a városi forgatagban, és a parkolás sem okozhat különösebb gondot. A korai típushibák, mint a kormánymű fáradékonysága, a váltó szétesés valószínűleg megfelelően javítva lettek az elmúlt tizensok év alatt, de ettől függetlenül kiemelt figyelmet szánj rájuk.

Az apró benzines erőforrás láncos vezérlése hajlamos a nyúlásra, így ezt mindenképpen ellenőriztesd szakemberrel. A futómű egész jól bírja a strapát, tartós darab lehet a magyar utakra is.

Előnyök:

  • Kicsi, fordulékony
  • Keveset fogyaszt
  • Olcsón fenntartható

Hátrányok:

  • Nyomatékszegény motor
  • Hosszabb távon kényelmetlen utastér

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 103 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Opel Astra H (2004-2009)

Az Astra széles motorpalettával és többféle karosszéria változattal került piacra, ami nagyon jó alapot ad arra, hogy a megfelelő kivitelt találd meg magadnak. Az 1,4 literes verzió megbízható konstrukció, itthon elég sokat lehet találni belőle, jellemzően csak a vezérlés és műanyag szívósor elhasználódása okozhat gondot. Az 1,6 literes és 1,8 literes változatokon oda kell figyelni a változó szelepvezérlés hibája okán fellépő kellemetlen kelepelő hangra, amit vezérléscsere mellett a vezérműkerekek és két szolenoid cseréjével meg lehet menteni. A motorral kapcsolatban komoly pánikot okozhat a vízkörben kavargó olaj látványa, ami nem minden esetben vezet azonnali a hengerfej cseréjéhez, lehet, hogy csak az olajhűtó tömítése adta fel a harcot, ami lényegesen alacsonyabb költségű hiba. Felléphet még hibaként az olajfolyás, az elrohadó klímahűtő és a bedöglő vízszint-jeladó. 

Az Astrák jellemzően nem rohadnak és párszázezer kilómétert, persze megfelelő karbantartás mellett meglepően jó állapotban átvészelnek. A 2008 előtti évjáratokra jellemző hiba a kormányoszlop moduljának meghibásodása, ami több alapvető eszköz elektronikai vezérlését végzi. Ilyen hiba például, hogy csak lekapcsolt lámpa mellett megy a duda, vagy dudanyomásra a rádió hangosodik… stb. Ez a hiba a próba során könnyen felfedezhető.

Mindent összevetve, a faceliftes verzió egy eléggé megbízható autó, jó választás ebben az árkategóriában.

Előnyök:

  • Kényelmes ülések
  • Feszes, de kényelmes futómű
  • Biztonságos karosszéria

Hátrányok

  • Hátul kényelmetlen ülések
  • Elektronikai hibák a korai példányoknál

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 109 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Egy igazi fanatikus gyűjteményét láthatod az alábbi videóban, érdemes megnézni!

Volkswagen Golf IV (1997-2006)

A negyedik szériás Golf nagy slágerterméknek mondható Magyarországon, nem is olyan rég ömlöttek be a nyugati importok az országba. Rengeteg motor- és karosszériaváltozat közül lehet választani, én elsősorban 1,6 liter és 2,0 liter közötti benzineseket ajánlanám. Ezek teljesítménye kényelmesen repíti a Golfot, és nem macerás motorok.

Persze a kiszemeltet érdemes átnézetni szakemberrel, a gyújtótrafók rakoncátlankodhatnak. 

Előnyök:

  • Nagy utastér
  • Könnyen vezethető
  • Kényelmes

Hátrányok:

  • Sok a visszatekert km-rel hirdetett példány
  • Gyújtás hiba
  • mára már a legtöbbször eszi őket a rozsda

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 118 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

 

Japán autók (Magyar gyártás)

Suzuki Swift MK4 (2004-2010)

Suzuki, a mi autónk. Alapvetően megbízható, a klasszikus Swiftet elvileg már nyomokban sem tartalmazó, igazi XXI. századi közlekedő eszköz. A korai időszakban voltak panaszok a kuplung és a váltószerkezet hibáira, illetve a fékrendszer különféle fura meghibásodásaira. Az 1,5-ös motorok hajlamosak a hengerfejességre, az 1,3-asoknál pedig a váltóval akadhatnak gondok. Bosszúságra adhat még okot a kiszakadó üléshuzat, a rádió karcolódó előlapja, valamint az ABS kocka hibája. 

A választásnál mindenképpen olyat keress, amin a rozsda nyomát sem látod, illetve fektess az átlagosnál nagyobb hangsúlyt váltó és fékek ellenőrzésére.

Előnyök:

  • Megbízható
  • Kis karosszéria
  • Nagy hely elöl

Hátrányok:

  • Kényelmetlen hosszabb távon
  • Méreteihez képest magas fogyasztás
  • Alacsony minőségű anyagok a beltérben

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 109 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Suzuki Ignis (2003-2007)

Egy újabb hazai igásló az esztergomi Suzuki futószalagjáról. A típus jellemzően megbízható, de csakúgy, mint a Swift esetében, az Ignis gyári összeszerelése is hagyott némi kívánni valót maga után. Viszont az idő és az előző tulajok pénztárcája megszépíti a dolgokat, így jó eséllyel foghatsz ki makulátlan darabot.

Nagyon jól pakolható családi kisautó, szóval remek választás lehet.

Előnyök:

  • Megbízható
  • Könnyen vezethető
  • Jól pakolható

Hátrányok:

  • Kényelmetlen hosszabb távon
  • Méreteihez képest magas fogyasztás
  • Alacsony minőségű anyagok a beltérben

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 122 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Az olasz népautó + 1 telivér a szemnek

Fiat Punto III (2005-2018)

A Fiat Punto harmadik generációja, a Grande Punto nagyobb méretekkel rendelkezik, mint korábbi generációi. Remek formatervezésének és megbízhatóságának köszönhetően közkedvelt darab idehaza. Motorkínálata rendkívül széles választékkal bír, különféle benzines verziók közül válogathatsz. Jellemző meghibásodás a hátsó ajtó nyitásának halála, ami nagy kellemetlenséget okozhat. Ezen kívül, az önindító és kormányszervó kellemetlen hibáira panaszkodtak néhányan.

A karosszéria rozsdásodása nem jellemző ezeknél a típusoknál. A motorválasztásnál talán az 1,4 literes benzines változatokból van a legtöbb normál üzemben hajtott darab. Az 1,2 literes szívó alacsony teljesítménye miatt rendesen szét kell forgatni, hogy lendületbe hozza a kívánatos olasz lufit. Az amúgy megbízhatónak mondható 1,4 literes turbós motorok esetén talán nagyobb arányban találsz lerúgott példányt, de ha megbízható előéletű, az is remek választás.

Előnyök:

  • Szép formaterv
  • Egyszerűen vezethető
  • Biztonságos kasztni
  • Nagy hely az első üléseken

Hátrányok:

  • Hátsó ajtó hibái
  • Elektromos hibák

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 136 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Alfa Romeo 147 (2000-2010)

Na, most biztos sokaknak kikerekedett a szeme… Mit keres itt egy Alfa? Sokan kezelik előítéletekkel a márkát, aminek azért tényleg meg van az alapja. Azonban az vitathatatlan, hogy az olaszok rettentően értenek az autók formatervéhez. Tényleg nagyon szép verdákat csinálnak, sőt, azt a vérükben csörgedező művészi tehetséget, ahogyan megrajzolják a karosszériát más autógyártók is szívesen veszik bérbe, legyen az akár japán, német vagy bármelyik gyártó. A 147-es igényel némi extra foglalkozást, és érdemes kőkeményen odafigyelni a kopó alkatrészek cseréjére.

Elektronikai hibák jellemzőek és a nem megfelelő periódusban cserélt vezérműszíj zsebbe nyúlós szervizköltségeket okozhat. Az Alfa utastere és úgy alapvetően az felhasznált anyagok minősége, kombinációja a hasonló árú konkurenseknél jobb, és a vezetési élmény szempontjából is többet nyújt.

Tipikusan az az autó, amit akkor vesz ember, ha fontos számára az esztétika és az észérveket az érzelmek mögé helyezi.

Előnyök:

  • Szép formaterv
  • Kényelmes utastér
  • Szép utasterv

Hátrányok:

  • Elektronikai hibák
  • Gyenge futómű
  • Átlagon felüli odafigyelést igényel…

A cikk megírásakor a megjelölt paraméterek alapján 59 darabot hirdetettek használtautó-kínálatában.

Az Alfa érvei alapján bekerülhetett volna a listába a Peugeot 307-es vagy a Renault Megane második generációja is, sőt, ezekből lényegesen több eladó darabot is találhatsz, mint a 147-esből. Kinek melyik a szimpatikusabb, egyik sem kifejezetten a megbízhatósága miatt életképes a piacon, inkább a formaterv, felszereltség és utazási komfort (már amikor működik) miatt szeretik a tulajok.

Ha érdekelne még egy városi kisautó 1 millió forint alatt, nézd meg ezt a bemutatót. Amennyiben nem indulna el a videó, ezen a linken tekintheted meg.