2030-ra nem igen lesz autózás a belvárosokban

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-02-17, 10:30

A nagyvárosok belső kerületeiben az autók helyét át fogják venni a zöldebb közlekedési módok.

Tíz éven belül az emberek jelentős része autók helyett inkább a kerékpárt, a tömegközlekedést, az elektromos rollert, az autómegosztók járműveit és ezekhez hasonló közlekedési módokat fog választani a zsúfolt városok belső területein saját autó helyett. Ez részben az egyéni környezettudatosság térnyerése miatt lesz így, részben pedig a külső kényszer hatására. Mindezt egy tanulmány derítette ki.

Pontosan mi várható szerte az európai nagyvárosokban és így valószínűleg előbb-utóbb Budapesten is? Nos, jönnek a lezárt városrészek, ahová kizárólag gyalogosan, biciklivel vagy tömegközlekedéssel lehet majd bejutni. Talán kivételt képeznek majd a teljesen elektromos autók, talán nem. Talán csak fizetni kell a rosszabb környezetvédelmi besorolással rendelkező autósoknak a behajtásért, talán teljesen ki lesznek tiltva.

A kérdésben nincs még európai konszenzus, de hamarosan biztosan lesz központi direktíva. Elképzelhető azonban az is, hogy minden ország egyénileg fogja elbírálni, hogy pontosan milyen szigorításokat vezet be a belvárosi közlekedésben. Egy dolog viszont már most is biztos: az alapvető EU-s irányelveknek mindenhol meg kell majd felelni, azaz “zöldülnie” kell mindenkinek.

Hogy egészen konkrét legyek, már most hallani olyan híreket, hogy az uniós kifizetéseket csak akkor teljesítik a következő ciklusokban, ha az adott város bevezeti a dugódíjat, kiszorítja a környezetszennyező közlekedést a belvárosokból és így tovább. Ez Budapestre is igaz. Az, hogy mindez miként érinti az embereket, mit gondolnak minderről, nem egyértelmű és országonként el is térhet valamelyest.

Ugyanakkor a Kantar nevű kutatócég készített egy felmérést, amelynek keretein belül 31 világvárosban kérdeztek meg összesen több, mint 20 ezer embert. Arra voltak kíváncsiak, hogy milyenek a jelenlegi utazási szokásaik, és a jövőben milyen közlekedési formákat vennének szívesen igénybe. Az eredmények egyértelműen abba az irányba mutatnak, hogy átalakulóban van a városi közlekedés.

A következő évtizedben a különböző közösségi utazási formák felértékelődnek, miközben a saját tulajdonú autók száma drasztikusan lecsökken. Az autózás helyébe az egészségesebb és sokkal inkább környezetbarát utazási formák lépnek, többen fogják választani a tömegközlekedést, a gyaloglást vagy a sport egyes formáit a helyváltoztatáshoz.

A belvárosokban jelenleg az utazások 51%-át teszik ki a személyautós utak, 2030-ra ez az arány 46% lehet. Ráadásul azok jelentős részét is a taxik, a közösségi autók vagy esetleg az önvezető technológiával működő járművek teszik majd ki. Mindez a saját autók kárára történik, ami azt is jelenti, hogy a közeljövőben egyre kevesebb városlakó tart majd fenn saját tulajdonú gépkocsit.

A kerékpáros utazás várhatóan 18%-kal emelkedik a következő 10 évben, ami jó hatással lesz az emberek egészségre és a környezetre is. Fontos megemlíteni, hogy a változásokat, korlátozásokat és tiltásokat minden városban komoly infrastrukturális átalakítások és fejlesztések kell, hogy megelőzzék. Remélhetőleg Budapesten mindez közlekedési fejlesztéseket, korszerűsített tömegközlekedést, külvárosi parkolóházakat és tisztább, csendesebb, dugómentes belső kerületeket eredményez majd.

Kapcsolódó írások

Budapesti dugó
2019. április 16.
A Budapesti Mobilitási Terv sok egyéb projekt mellett mindhárom verziója számol azzal, hogy bevezetésre fog kerülni a dugódíj a fővárosban
Budapest dugódíj
2019. május 01.
Egyre inkább valósággá válik a budapesti dugódíj, hiszen finomodik a városvezetési- és kormányzati kommunikáció is ezzel kapcsolatban

További hírek