2019. december 16. | 10:08

A jövőben csak érintőkijelzők és érintőgombok állnak majd a vezető és utasai rendelkezésére.

A technológiai fejlődés útjába nem állhat semmi sem az autóiparban, még a gombok és a különböző kapcsolók sem. Szépen lassan eltűnnek a benyomható, eltekerhető vagy állítható vezérlők az autókból. Ahogy az lenni szokott, az újdonságok a legtechnokratább autómárkáknál jelennek meg először, akik úgy ítélik meg, hogy vásárlóközönségüket nem riasztják el az újítások. Ilyen úttörő szerep jut az Audinak is a Volkswagen-konszernen belül.

A német prémiumgyártó történelmét elnézve, rögtön eszébe jut az embernek néhány újítás, amelyet ők terjesztettek el a piacon. Ilyen az intelligens összkerékhajtási rendszer (quattro) vagy az önhordó alumínium karosszéria. A jelenlegi modellpalettájukat elnézve talán a sok érintőkijelző használata számít a leginkább jövőbemutatónak. Egyes típusok esetében már nem csak a központi érintésvezérelt kijelző mellől tűntek el a gombok, hanem a klímapanelen sincs már tekerhető, nyomkodható gomb.

Hogy mindez jó irány-e vagy sem, azt mindenki döntse el maga, mindenesetre az Audi kitart mellette, olyannyira, hogy a jövőben minden további gombot és kapcsolót száműzni akarnak a belső térből. Ezt maga Marc Lichte, a márka vezető dizájnere nyilatkozta nemrégiben. Gyakran felhozott érv a buzgó kijelzősítés ellen, hogy ha nincs fizikailag megfogható gomb vagy kapcsoló, a fedélzeti rendszerek kezelése nagyfokú figyelmet igényel.

Már olyan apróságok, mint a klíma hőmérsékletének szabályozásához is a vezetőnek rá kell pillantania a kijelzőre, hiszen fizikailag nem érzi, pontosan hova nyúlkál, mit nyomkod. Arról nem is beszélve, hogy például az ülésfűtés vagy a zene kezeléséhez jó mélyen bele kell túrni a menübe, ami mind-mind elvonja a vezető figyelmét a vezetésről. Nyílván az Audinál sem hülyék dolgoznak, tudják, hogy önmagában nem elég, ha csak kijelzőket és tapipadokat használnak.

A megoldást olyan további technológiai újdonságok hozzák el, mint a teljes hangvezérlés, a kiterjesztett valóság vagy az egyre önállóbb önvezető funkciók. Segítségükkel a sofőrnek vagy nem kell egyáltalán levennie tekintetét az útról vagy lesz lehetősége és ideje arra, hogy átengedje a vezetést ideiglenesen az autónak. Így már valóban megnyugtatóbb az Audi buzgó gomb- és kapcsolóellenessége, a csupakijelzős autóik vezetése nem jelent majd biztonsági kockázatot.