2020. január 27. | 14:51

Valós körülmények között ugyanis nem teljesítik a károsanyag-kibocsátási előírásokat.

Betilthatják Európában a Jeep Grand Cherokee és a Suzuki Vitara dízelmotoros verzióit, mert független mérések igazolták, hogy a valóságban sokkal több nitrogén-oxidot (NOx) pufognak ki, mint az előírások és mint azt korábban a laboratóriumi teszteken tették. Azt egyelőre nem tudni, hogy egy újabb dízelbotrány van-e kibontakozóban vagy csupán arról van szó, hogy a tesztek messze nem közelítik meg a valóságot. Gyanítom ez utóbbi.

Lényegtelen, világosan látszik, hogy az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak nagyon nehéz, vagy nem is lehet dízelmotorokkal megfelelni. Se most, a jövőben meg pláne nem. A dízelek renoméját rendesen megtépázta a Volkswagennél kirobbant dízelbotrány, az emberek is inkább benzines vagy hibrid modelleket keresnek, erre most két dízel hatósági kitiltása következhet. Azt hiszem, erre mondják, hogy a szegény embert még az ág is húzza.

A Holland Közlekedési Hatóság (RDW) már nekilátott kiállítani az európai típusbizonyítványok visszavonását célzó dokumentumokat. Ugyanakkor mindkét márkának lehetősége van a határozatot megvizsgálni, a méréseket megismételni és a szükséges módosításokat elvégezni az érintett modelleken. Úgy tudni, hogy a Jeep már dolgozik a szoftveres átalakításokon, de a Suzuki hivatalosan még nem jelentett be semmilyen megoldást.

A Vitara esetében a Fiat-származék 1,6 literes DDiS motort érinti a probléma, mely azonban nem befolyásolja a hazai értékesítéseket, miután a modellt kizárólag az 1,0 és 1,4 literes Boosterjet benzines turbómotorokkal árulják, utóbbit immáron hibridhajtással kiegészítve is. A Grand Cherokee érintett dízele pedig egy 3,0 literes 250 lóerős erőforrás, mely az egyetlen takarékosnak mondható motor az autó kínálatában, tekintve, hogy ezen felül csak benzinfalókkal rendelhető (3,6 V6 - 295LE, 5,7 V8 – 350LE, 6,4 V8 – 470LE, 6,2 V8 – 710LE).