2021. január 18. | 10:26

A magántulajdont nem tisztelő fosztogatók legalább 100 000 forintos kárt okoztak a tulajdonosnak.

Debrecenben az oldalára borítottak egy autót, mégpedig azért, hogy kilopják belőle a katalizátort. A tolvajok nem akartak bemászni a kocsi alá, egy szerelő szerint minimum öt ember kellett ahhoz, hogy felborítsák a kiszemelt gépjárművet. Az enyveskezűek azon a lakótelepen már a második autót borították fel, most legalább 100 ezer forintos kárt okoztak.

A tulajdonos először elképzelni sem tudta, hogy került az oldalára az autója, aztán észrevette, hogy nincs meg a katalizátor. Hat ember kellett ahhoz, hogy az autót úgy borítsák vissza óvatosan a normál állapotába, hogy közben ne nagyon okozzanak kárt a felfüggesztésben. A tolvajok a bosszúságon kívül kb. 100 000 forintos kárt okoztak a tulajdonosnak (az ellopott katalizátoron kívül apróbb sérülések is keletkezek a gépjárműben). A gazembereknek a lopás mellett a kijárási tilalom megszegésért is felelniük kell a debreceni rendőrkapitányságon.

Miért ilyen értékes a katalizátor?

Mert használtan is jó áron lehet túladni rajta (akár külföldre is). A katalizátorok azért népszerűek a tolvajok körében, mert nemesfémeket (platinát, ródiumot és palládiumot) tartalmaznak. Egy-egy katalizátorban pár grammnyi platina található, ennek nagysága a motor hengerűrtartalmától függ. Régebben a magas építésű autók, egyterűek, terepjárók, kisteherautók voltak elsősorban veszélyben, mert azok alá könnyebb befeküdni. A dízel és turbódízel motorral szerelt kisteherautók különösen kedvelt célpontnak számítanak a mai napig, de egyetlen autótulajdonos sem érezheti magát 100 százalékos biztonságban a katalizátor-tolvajoktól. Egy drágább autó kipufogó rendszere akár millióba is kerülhet. Nyáron és tavasszal megnő a kereslet a katalizátorok iránt, olyankor megnő az ilyen típusú lopások száma is. Külföldre pedig azért viszik ezeket, mert itthon nem tudják belőlük kivonni a nemesfémeket.

Mit lehet tenni ilyen esetben? Mire számíthat az ember?

Rendőrt kell hívni, utána pedig feljelentést kell tenni. A katalizátorokon vagy a részecskeszűrőkön nincs azonosító, amely azt bizonyítaná, hogy az a te kocsidról lett lefűrészelve. Gyári szám viszont van rajta (mondjuk koros alkatrészeknél előfordul, hogy az már nem nagyon olvasható). Adott esetben előkerülhet a tolvaj a katalizátorral együtt, ami jó lehet az autódra, de nehéz bizonyítani, hogy az a tied, mert lehet, hogy más ugyanolyan típusú kocsiról is loptak katalizátort. Tehát egyáltalán nem biztos, hogy a bűnös nyakon csípése után visszakapod a katalizátorodat.

Hogyan védekezhetek a katalizátor-lopás ellen?

Ha lehetséges, mindig parkolj jól megvilágított területen, olyan hely közelében, ahol könnyen meghallják, ha matatnak a kocsi körül. Ha pedig van személyes garázsod, akkor mindig tartsd ott az autódat. Lehetőség szerint köss olyan Casco-biztosítást a kocsidra, melyben az alkatrész lopás is szerepel a tételek között. Ezen felül érdemes olyan riasztót beszereltetni a kocsiba, ami emelésre is jelez.

Mit nem szabad csinálni?

Nem szabad „berácsozni” a katalizátort, mert nagyon nagy hátránya, hogy mindenféle koszt és falevelet felvesz, melyek a nagy hő miatt akár ki is gyulladhatnak.

Tények.hu

Origo