2020. október 14. | 16:34

A hétszemélyes egyterű nem okozott csalódást, egy kiváló autó, főleg ennyi pénzért.

Amíg a Dacia Lodgyval jártam, főleg, ha a párom is mellettem ült, a forgalom többi résztvevője „CS.O.K.-királynak” nézett engem. Éreztem, hogy azt gondolják, na, itt egy nagycsaládos, aki az ingyen állami milliókból, tehát az ő pénzéből vett autót és bizonyára házat is. De nem zavart, mert amikor odaléptem a potens turbós benzinmotorral szerelt kisbusznak, mindenkit jól otthagytam a lámpánál. Biztos volt csodálkozás...

Dacia Lodgy TCe 130 oldalról
A Dacia Lodgy nem egy szépség, de szerintem nem ez a legfontosabb szempont egy családi autó esetében

A mostani teszt nagy kérdése egyébként az volt, hogy a gyerekes családoknak jó vétel-e egy új Dacia Lodgy valami hasonló árú használt kisbusz helyett. Vajon megállja-e ma a helyét az őskorban (2012-ben) bemutatkozott modell? Azt mindenki tudja, hogy olcsó, sőt, a kategória legolcsóbb szereplője, de attól, hogy egy autó olcsó, automatikusan jó vételnek is számít? Vajon milyen kompromisszumot kell kötniük a családoknak, ha Lodgyt vesznek?

Dacia Lodgy TCe 130 – A Stepway felszereltséggel minden Dacia izgalmasabban néz ki

Az biztos, hogy az egyterűek nem a szépségükkel hódítják el a szíveket, nem sok olyan formatervet látni, amelyikre igazán jó érzés ránézni. A Dacia Lodgy sem egy kifejezett szépség, bár vannak szögek, amelyekből egészen vállalhatóan néz ki. Mondjuk hátulról például egyáltalán nem szép, olyan, mint egy víziló. Egy babot vacsorázott, felpuffadt, hasgörcsöktől szenvedő víziló. Egy biztos, a Lodgy megjelenése nem a rongyrázásról szól.

Dacia Lodgy TCe 130 hátulról
A 16-os felnik valójában lemezfelnik, de a dísztárcsa zseniálisan imitálja az „alufelniséget”

Annak ellenére sem, hogy a Stepway felszereltséghez és a tesztautó eggyel még magasabb 15th Celebration elnevezésű szintjéhez tartozó kék fényezés és a külső kiegészítők nagyon jót tesznek neki. Pont annyi fekete műanyagot aggattak rá, hogy mutatós legyen és szerintem tetszetősek a haspáncélt imitáló (természetesen műanyag) betétek is. Összességében elölről elmegy, oldalról olyan, amilyen, hátulról meg már kitárgyaltuk. De nem nézegetni kell, hanem inkább az árára kell gondolni és akkor mindent megbocsájt neki az ember.

Dacia Lodgy TCe 130 – A beltér olyan, mint egy belvárosi lakás: van belmagasság

Egy családi egyterű ütőkártyája egyértelműen a beltér, a praktikum, a sok tárolóhely, valamint a bőséges helykínálat. Ebben a hét személynek helyet nyújtó Dacia nem vall szégyent, de nem is brillírozik mindenben. Mindenki megnyugodhat, akár 5 felnőtt és 2 (nem is olyan kicsi) gyermek is simán elfér odabent. Hétszemélyes kialakításban a csomagoknak ugyan már nem jut sok hely, de legalább nagyszülőstől el lehet menni a színházba. Ugyan, mutass egyterűt Európában, amelynek hét személy mellett van csomagtere. Nincs olyan.

Dacia Lodgy TCe 130 műszerfal
Csak semmi csicsa, zongoralakk persze van, hogy feldobja kicsit a hangulatot, de szerencsére kevés, könnyű tisztán tartani

Ha nincs szükség a plusz két ülésre hátul, akkor a székek könnyedén összecsomagolhatóak és felhajthatóak a második sor mögé. Jár a piros pont, mert a mozdulatsort az asszony is könnyedén kivitelezheti, nem kell Dwayne Johnsonnak lenni a művelethez. Sőt, ha még nagyobb térre van szükség, akkor ki is lehet venni a két viszonylag könnyű ülést. Öt fő minden ingósága befér ilyenkor a Dacia Lodgy rakterébe, olyan bőséges a tér.

Dacia Lodgy TCe 130 második üléssor
A beltér egyszerű, de nagyszerű: a gyerekek koszterhelése mellett a puritánság valójában előny

Tetszett, hogy még a harmadik sorban helyet foglaló két leghátsó utasnak is jutott pohártartó, és most figyelj, akad 12 Voltos aljzat is a csomagtartóban, amiről a nyaralások során meg lehet hajtani az elektromos hűtőtáskát vagy éppen a kempingmatracot felfújó kis légkompresszort. Annak azonban annyira nem örültem, hogy nincs akasztó a szatyroknak hátul, ahogy eldugott tárolók sincsenek sehol. Hiányzik a csomagrögzítő háló is és nincs elég tárolóhely az utasok környezetében sem az autóban.

Akkor hova pakolhat a család? Térképzsebek természetesen vannak, de picik, a másfeles ásványvizespalack-teszten nem mennek át, azaz elfektetve nem fér beléjük a frissítő, csak állítva, de akkor meg kilóg. Legalább a hátsó ajtókon is vannak térképzsebek. Aztán a családapa nem tudja hova rakni az okostelefonját vezetés közben, a családanya pedig bizonyára örülne, ha lenne a környezetében a kesztyűtartó mellett még valami doboz. Van ugyan egy rés közvetlenül felette, de az is kicsi, ráadásul egy nagyobb gyorsításnál az ölében kötnek ki az ott hagyott dolgok.

Dacia Lodgy TCe 130 csomagtartó
Hét fővel „csak” 207 literes a raktér, a harmadik sort kiszerelve, a második sor üléseit felhajtva már 2,6 köbméteres tér áll a pakolni vágyók rendelkezésére

A könyöklő alatt sem találjuk meg a szokásos dobozt, annak kell örülni, hogy van egyáltalán könyöklő. Hiába, az autóban ülve azért óhatatlan, hogy észrevegyük, ez bizony egy spórolós modell, hiányoznak az okos praktikus megoldások. Ne érts félre, nem dörgöli minden percben az utasok orra alá a Dacia, hogy egy olcsó autóval van dolguk. Az ülések például egészen kényelmesek, ugyan az ülőlap rövid, de ki lehet bírni egy hosszabb utat bennük. Az anyagok kopogós kemény műanyagok, de legalább tartós és könnyen takarítható. Aki pedig puha műanyagokra vágyik, az vegyen ennyi pénzért tekert órás használt autót és költse minden pénzét szervizre.

Dacia Lodgy TCe 130 – Ez a motor egy kincs, ami nincs

A tesztautót az éppen most nem kapható 1,3 literes turbós benzinmotorral szerelték. Nagy kár, hogy az emissziós normák teljesítése nem megy neki, mert egy kiváló motor. Talán megoldják, kap majd mindenféle környezetvédelmi okosságot és akkor ismét kapható vele a Lodgy. Jelenleg csak az 1,5 literes dCi dízellel vihető haza, se a korábbi 1,6-os szívó benzin, sem pedig az 1,2-es turbós benzines nincs a kínálatban. Remélhetőleg az 1,3-ast visszahozzák.

Dacia Lodgy TCe 130 motor
Minden öröm forrása ez a virgonc 1,3-as turbómotor, amely a kiválóan működő stop-start rendszernek (is) köszönhetően remekül fogyaszt

Mert ezzel a 130 lóerős erőforrással a testes Dacia igazi vadállattá változik. Amikor elhoztam a kereskedésből, nem is kérdeztem rá, hogy milyen motor van benne és a forgalmit sem nézegettem. Beültem, megláttam a 7000-ig skálázott fordulatszámmérőt és csodálkoztam, hogy nem a dízellel kaptam. Persze minden kétségem még nem foszlott szerte, hiszen spórolásból simán lehetne benne a benzinesek órája az öngyulladósban is.

De amikor beindítottam, benzinesnek tűnt. Először azt gondoltam, biztos az 1,6-os szívómotor van benne és a teszthét alatt 12 literes átlagfogyasztással fogok járni városban a lomha döggel. Szívtam is a fogam. Aztán feltűnt a hatsebességes váltó és az, hogy könnyedén tudom tartani a forgalom ritmusát. Ez tuti nem az 1,6 – gondoltam. Tudod, nem szokásom a még nem üzemmeleg motort rögtön lepadlózni és tiltásig elforgatni, hogy megtudjam, mi ez. Mondjuk a forgalmit tényleg megnézhettem volna.

Dacia Lodgy TCe 130 – Tempója halálos, körzete az autópálya

Szóval később kiderült, hogy az autóiparban igen széles körben, mindenféle Renault-kban, Nissanokban és Mercedesekben is használt 1,3 literes négyhengeres turbóval lélegeztetett, 130 lóerős benzinmotorról van szó. Meg kell mondjam, kitűnő erőforrás. Jó a hangja, nagyon jól megy és nem is eszik olyan sokat. Ha odafigyelsz, akár 6,5 literrel is megelégszik vegyes használatban, ha pedig kihasználod az erejét vagy inkább városban közlekedsz, 8 litert kér. Ez nem a világ.

Dacia Lodgy TCe 130 műszeregység
A műszeregység ódivatú és a fedélzeti számítógép kijelzője sem egy mai darab, de a 130 lóerős Lodgy képes a skála végéig eltekerni a kilométerórát a német Autobahnon (nem próbáltam, becsszó)

Be kell vallanom, régen vigyorogtam ennyit autóban. Már 1500-as fordulatról van ereje, 2000 fölött pedig rendesen húz és nem fullad ki magasabb régiókban sem. Menet közben csend van az utastérben, nagy tempónál sem zavaró a szélzaj, jó hosszú a váltó és kényelmes a futómű is. A kormányzás kicsit érzéketlen, de ez legyen a legnagyobb baj. Azt hiszem, ezzel a 130 lóerősnél bőven erősebbnek érződő motorral igazán jó ez a kocsi. Sok utassal, sok cuccal és biciklikkel megpakolva is magabiztosan fel lehet hajtani az autópályára. Reménykedjünk, hogy hamarosan ismét kapható lesz. Kár, hogy a most elérhető 115 lovas dízelt nem próbáltam, de feltételezem, az is jó választás.

Tehát a 130 tagból álló ménes nem magyarázat a jó menésre. A 9,3 másodperces 0-100 vagy a 200 km/órás végsebesség túl jó adatok. Az okokat a méretekhez képest rendkívül alacsony, mindössze 1243 kilogrammos önsúlyban kell keresni. Nos igen, az autó nincs túlbonyolítva, nincsenek benne felesleges extrák és valljuk be, nem is építettek bele elegendő vasércet a karosszériájába, mi mással lenne magyarázható a kissé lelombozó 3 csillagos törésteszt. Csak ismételni tudom magam: az árára kell gondolni, és akkor mindent megbocsájt neki az ember.

Dacia Lodgy TCe 130 központi kijelző
A Media Nav Evolution 7 nevű multimédiás fejegység grafikája idejétmúlt, de gyorsan és megbízhatóan működik, telefonnal gyorsan párosodik, kezelni pedig egyszerű

Apropó extrák. Van négy darab elektromos ablakunk, de sajnos csak a vezetőé automata. Ez bizony spórolás. Van légkondicionálónk, de nem automatikus. Ez is spórolás. Van fényszórómagasság állításunk, de nem elektromos, hanem bowdenes. Ez aztán a durva spórolás. Nincs LED-es világítás, de még LED-es nappali menetfény sem, csak sima halogén. A fényszórók is halogének, nem világítanak rosszul, de jónak sem mondanám őket. Van viszont hármat villanó komfortindex, gázteleszkópos motorháztető (hoppá!), van továbbá ülésfűtés elöl, tempomat, kormányról (pontosabban kormány alól) vezérelhető rádió, ami egész jól szól, aztán bluetooth és telefontükrözés is. Legalábbis a legmagasabb szinten.

Dacia Lodgy ár és összegezve

Nekem elsősorban az tetszik a Daciában, hogy az épeszű emberek márkája akar lenni. Korrekt autókat kínálnak rendkívül korrekt áron. A célcsoportban azok vannak, akik nem majmok, akiknek nem számít, mit gondol a szomszéd. Lehúznám én a Lodgyt, ha azt érezném, hogy kevés pénzért sz*rt adnak, de egyáltalán nincs így. Ki merem jelenteni, hogy ma a Daciák úgy általában a piac egyik legjobb ár-érték arányú autói, és ez kiemelten igaz erre az egyterűre. Még a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye nélkül is jó áron van, azzal együtt meg aztán szinte ingyen van.

Dacia Lodgy TCe 130
Belefér az egész család és még vezetni is jó, a Dacia Lodgy nagyon kellemes meglepetés volt

Három vagy több lurkó mellett igényelhető hozzá a támogatás. A jelenlegi feltételek értelmében a vételár 50%-át az állam állja, de a támogatás mértéke nem haladhatja meg a 2,5 millió forintot. Hogy néz ez ki a Dacia Lodgy esetében? Miután a tesztautó most nem kapható, a dízellel fogok matekolni. Az alapfelszereltségű Arctic listaáron 5 149 000 Ft, a következő Stepway 5 349 000 Ft, a legmagasabb 15th Celebration (tesztautó) pedig 5 449 000 forintot kostál. Ha kérünk tolatóradart, ülésfűtést, metálfényt és egy-két további apróságot, akkor utóbbi árát 5 764 000 forintra tudjuk feltornázni.

Mínusz a nagycsaládos kedvezmény, azaz alku nélkül 3 264 000 forintért vettél egy vadonatúj autót. A h*lyének is megéri. Mi mást kaphatnál ennyiért? Lefuttattam egy gyors keresést hahun. Még legjobb esetben is 4-5 éves, jellemzően 150 ezer kilométer feletti futásteljesítménnyel rendelkező Renault Scénic modellek, Opel Zafirák, Peugeot 5008-asok és társaik kéretik magukat. Egyikre sincs garancia, nem ismered a múltjukat. Az új Lodgyval meg le van tudva a gond. Jelenleg a benzines kivitel jövője erősen kérdéses, ha meg tudják oldani a kibocsátási problémákat, akkor újra gyártásba kerülhet, jelenleg a dízel modellek készletkisöprése zajlik. Olyan hírek is terjengenek, hogy a Logdy modellt teljesen megszüntetik hamarosan, egyelőre azonban még lehet kapni a dízelmotorral.

Persze nem a tiéd lesz a legvonzóbb egyterű a környéken, sem pedig a legmodernebb vezetési asszisztensekkel felszerelt autó, de legalább új és olcsó lesz. Ennek kell örülni, ezt kell értékelni. Ha megnézed a tulajdonosok értékeléseit láthatod, hogy szinte mindannyian meg vannak elégedve az autóval, legalábbis képesek a helyén kezelni, a vételár tükrében véleményt alkotni. Légy a támogatásra jogosult vagy sem, ha hétszemélyes autót keresel, érdemes fontolóra venned egy új Dacia Lodgyt. Szerintem.

Dacia Lodgy TCe 130 adatok

  • Lökettérfogat: 1333 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 130 LE / 5000 f/perc
  • Max. forgatónyomaték: 240 Nm / 1600 f/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4498/1751/1680 mm
  • Tengelytáv: 2810 mm
  • Saját tömeg: 1243 kg
  • Városi fogyasztás: 7,4 l
  • Országúti fogyasztás: 4,9 l
  • Vegyes fogyasztás: 5,8 l
  • Tesztfogyasztás: 7,8 l
  • CO2 kibocsátás: 132 g/km
  • Végsebesség: 193 km/h
  • Gyorsulás (0-100 km/h): 9,3 s