A 6,8 literes Mindenható V8-as – 1963 Mercedes-Benz 600

Közzétéve:
2019-05-25, 18:15

1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak

Cikkeimben már többször is olvashattál stuttgarti veteránokról, köztük az L319-es kisbuszról, a Zöldséges W123-asról, vagy a faros 130H-ról, melynek mintájára tervezte meg Porsche a Bogarat. A klasszikus Mercedesek listája egy igazi különlegességgel bővül, ami kimaxolja a Deutsche Qualität fogalmát. Ő az 1963-tól egészen 1981-ig gyártott 600-as, gyári nevén W100-as modell!

Mercedes-Benz 600 Pullman, W100, kék, elölnézet, oldalnézet, balról

Mercedes-Benz 600 Pullman, W100, kék, hátulnézet, oldalnézet, balról
18 éves gyártása alatt mindösszesen csak 2 677 W100-as született

Az 1960-as évek elején a Mercedes úgy döntött, felveszi a versenyt a Bentley-vel és a Roll-Royce-szal. A cél érdekében a Stuttgarti Csillag egy rendkívül radikális lépést tett: elhatározta, hogy nem készít pénzügyi tervet, kerüljön az autó annyiba, amennyibe kerül! Így született meg 1963-ban a W189 „Adenauer” utódja, a 600-as széria.

A 600-as korának legfejlettebb és legdrágább autója volt. 18 éves gyártása alatt mindösszesen csak 2 677 példány készült, amit ha visszakövetünk, egy megrendelés átlagosan 2,5 nap alatt készült el. Azon túl, hogy minden lehetséges extrával felszerelték, ami a termelés ideje alatt már létezett, rendelhető volt Pullman és Landaulet kivitelben is.

Mercedes-Benz 600 Pullman, W100, kék, oldalnézet, balról
A „GRoßer Mercedes”, vagyis a „Nagy Mercedes” becenevet kapta

Termetének és ultra-luxus felszereltségének köszönhetően tovább vitte a W150-es 770K becenevét, amit egyszerűen csak „Großer Mercedes”, vagyis „Nagy Mercedes” néven emlegettek. Az előd nem csupán a ’30-as évek egyik legkülönlegesebb limuzinja, de Hitler legkedveltebb parádés autója is volt.

A ’60-as évek NSZK-s monstruma rendelhető volt standard és hosszított kivitelben is, melyek közül a standard tengelytávja és teljes hossza 3 200 és 5 540 mm volt, míg a hosszított változat 3 900 mm-es tengelytávja egy 6 240 mm-es teljes hosszt eredményezett. Méretéből is könnyen kikövetkeztethető, hogy nem épp egy könnyűsúlyú versenyzőról van szó. A hagyományos modellek 2 990 kilósra, a hosszított változatok 3 280 kilósra sikerültek. Most körbe is járhatod virtuálisan!

 

Mercedes-Benz 600, W100, metszet, hátulnézet, oldalnézet, balról
A 600-asban a legapróbb részletekért is a hidraulika felelt

A Mercedes nem csak az autó megjelenésével és kényelmével akarta elnyerni a konkurencia elismerését. Már az 1960-as években is nagy figyelmet fordítottak a menetzaj és az egyes berendezésének zörejének elnémítására. A cél érdekében az autó motorján kívül sehova sem szereltek elektronikát, helyette mindent egy hidraulikus berendezés vezérelt, és ezt értsd szó szerint!

A Großer 600-ason nem csak hogy az ajtókat, fékeket, szervót, ülésállítókat, napfénytetőt és légkondit a hidraulika vezérelte, de még az ablakemelőt is! Ez utóbbi azért volt nagyon vagány, mert a korszakban az elektromos ablakok hangosak, gépezetük nehéz volt, ami jelentősen megdobta volna a limuzin nettó súlyát.

Emellett érdekesség, hogy mivel szó szerint nyomás vezérelte az ablakok emelését, az üvegpanelek emelésének sebessége a gombra kifejtett erőtől függött. Egyes állítások szerint képes volt olyan gyorsan felugrani, hogy erejével eltörhette egy felnőtt ember gerincét.

Großer Mercedes 600, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról

 

Super Mercedes 600, kormány, szürke, oldalnézet, balról
A 600-as függőleges sebességmérőt és kétszólamú dudát kapott

Ahogy már fentebb is írtam, a Mercedes nem szerénykedett az extrákkal. Az autóban fellelhető összes faberakás eredeti, kézzel faragott fából készült. A kárpit anyaga bármi lehetett, amit a vevő csak kívánt, legyen az szövet vagy bőr. Műszerfalának formaterve megegyezett a márka többi tagjáéval: ahogy a híres Gullwing, Ő is álló sebességmérőt kapott.

Egy kormány mögé rejtett kapcsolóval felerősíthető volt a hangkürt már magában tekintélyt parancsoló hangja, ami egy derekas hajókürt füttyére emlékeztette a korabeli közönséget. Egyes állítások szerint olyan erős hangja volt, hogy átmeneti halláskárosodást is okozhatott.

Mercedes W100 Pullman, ülések, oldalnézet, balról

 

Mercedes W100 Pullman, beépített hűtő, oldalnézet, balról
A Pullman változatok rendelhetőek voltak állandó vagy összehajtható pótülésekkel

Nem is kell említeni, hogy a W100-as hátsó üléseinek kényelme felért a legkomfortosabb kanapék nyújtotta élménnyel. A hosszított Pullman változatok esetében egy harmadik üléssor is benne volt az autó árában, amit a menetiránnyal ellentétesen szereltek a géptestbe. Ez a megrendelő kívánsága szerint lehetett egy rögzített üléssor, vagy 2 összecsukható pótülés.

A fenti képeken látható modell esetében a megrendelő ez előbbi variánst választotta, melyen az ülések közé egy fedélzeti hűtőt szereltek. Ennek az autónak az első tulajdonosa 4 ajtó mellett döntött, de kérhető volt 6 ajtós kivitelben is. A hátsó utasokat a sofőrtől elválasztó üvegfal a rövid alvázú modellek esetében is rendelhető extra volt, aminek a magasasságát az ablaküvegekhez és függönyökhöz hasonlóan a hidraulikus berendezés működtetett.

De mégis, hogyan szuperált ez a batár szépség a kor másik nagyágyújával, a Rolls-Royce Corniche-sal szemben? Derítsd ki a Top Gear kétrészes videóból!

Mercedes Grosser, motortér, kék, elölnézet, felülnézet, elölről
A Mercedes miatta fejlesztette ki a V8-as M100-as erőforrást

A Großer tervezésekor a Mercedesnek meggyűlt a baja a műszaki megoldások kivitelezésével. A firma akkor legerősebb motorja sem volt képes a hatalmas test rapid szállítására, nem is beszélve a kényelmi funkciók működtetéséről. A Stuttgarti Csillag előállt egy teljesen új erőforrással, amit később a többi modell legexkluzívabb kiviteleibe is előszeretettel szerelt. Ez pedig a V8-as M-100-as motor, melyhez egy 4 sebességes automata kormányváltó csatlakozott. 6,3 és 6,8 literes kivitelben volt rendelhető.

Már az alapmotor teljesítménye is rendkívüli teljesítményt nyújtott. A papíron 224 kW-os motor 300 lóerő leadására volt képes! A valóságban ez csak 250 LE volt, mivel 37 kW, vagyis 50 LE-t maga a kényelmi hidraulika működtetése foglalt le, ami 150 bar nyomáson dolgozott.

Mercedes W100, kék, motortér, oldalnézet, balról
Az erőforrást elsőként a W109-es és W116-os örökölte

Legnagyobb sebessége 205 km/h volt és 9,7 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra. Ehhez egy szerény 17,8 litert el is szürcsölt minden 100 km-en. A Pullman-limuzin ennél szerénytelenebb volt, Ő 20,8 litert is elpusztított. A tankolás minimalizálása érdekében mind a 2 variáns egy 112 literes tankot kapott.

Az M-100-as erőforrást és az 1968-ban bemutatkozó W109-es 300SEL 6.3 is megkapta, s ennek köszönhetően elnyerte a világ leggyorsabb szedánja címet. A 6,8 literes változatot elsőként a W116-os örökölte. További műszaki részletekért nézd meg Jay Leno beszámolóját!

Mercedes-Benz W100 coupé, C100 coupé, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról
Egyedileg 2 darab kupé Großer is készült

Mivel a német mérnököknek nem kellett foglalkozni az autó árával, így nem is csoda, hogy ’63 és ’81 között összesen csak 2 677 született. Ezek közül 2 190 normál méretű, 428 hosszított és 59 landaulet hagyta el a gyártósort. Mindezek mellett 2 darab kupé is született. Egyiket a Mercedes főtervezője, Rudolf Uhlenhaut kapta ajándékba nyugdíjazása alkalmával. A másikat pedig Fritz Nallinger, a vállalat kutatásaiért és fejlesztéseiért felelős intézet vezetője.

Az ’60-as és ’70-es évek NSZK-s csúcsmodelljének nevével az évtizedek során számos gyönyörű és nagypresztizsű Mercedes készült, de egyik sem volt fogható az eredeti modellhez. A 600-as név „törvényes” jogutódja 2002-ben érkezett a Maybach 57 és 62 személyében.

Mercedes-Benz W100, kék, elölnézet, balról
A 600-as vásárlói köre főképp mágnásokból és diktátorokból állt

A ’63-ban megjelent „Nagy Mercedes” nem csak korát meghazudtoló technikai megoldásai, de vásárlóköre miatt is kimagaslik a többi luxusautó közül. Az érdeklődők 3 csoportra oszthatóak: mágnások, hírességes és politikai vezetők. Ez utóbbiak közé tartozott például Ceaușescu, Kim Jong-il, Mao Ce-tung és Tito. A hírességek közé tartozott Elvis Presley, Hugh Hefner, John Lennon és Rowan Atkinson. A szimplán szemtelenül gazdag megrendelők listáján többek között szerepelt Aristotle Onassis görög hajómágnás, Coco Chanel, Udo Jürgens zeneszerző és Peter Townshend.

Mercedes-Benz Grosser 600, embléma, oldalnézet, jobbról
Egy W100-as 600 ára több 100 ezer dollár is lehet

Mivel egy kihangsúlyozhatatlanul különleges autóról van szó, így nem is meglepő, hogy az egyes aukciókon elképzelhetetlenül magas áron kerülnek kalapács alá. A cikk képein látható 1969-es Pullman az RM Sotheby’s aukciós ház 2018. decemberi árverésén 335 000 dollárért, megközelítőleg 98,5 millió forintért talált új gazdára.

Persze ez az ár még magasabb is lehet. A Hemmings oldalán hirdetett darabért a tulaj 429 500 dollárt, vagyis megközelítőleg 126 millió 355 ezer forintot kér. Csak, mint gyors viszonyítási alap, ennyi pénzért manapság 3 darab 70 m2-es újépítésű lakást lehet venni Zuglóban, vagy 4 millió hozzácsapásával egy felújított, bútorozott 130 m2-es lakást Budapest VI. kerületében.

Mercedes-Benz W100 Pullman-limuzin, kék, orr rész, elölnézet, oldalnézet, jobbról

A W100-as kódú Mercedes korának egyik legkitűnőbb, ha nem legjobb autója volt. Ötvözi a német mérnökök maximalizmusát és a tükrözi a korszak leggazdagabb egyéneinek legmagasabb kényelmi elvárásait. Mit gondolsz, ha pár évtizeddel ezelőtt nem tudtál volna mit kezdeni a milliárdjaiddal, Te befektettél volna egy hatalmas Mercedesbe? Esetleg flottát tartottál volna fent?

További képekért és információért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Mercedes-Benz, W113, 280 SL, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. július 21.
1963-ban a Mercedes bemutatta a W113-as sorozat első tagját, a 230 SL-t. A széria olyan nagy sikernek örvendett, hogy 4 évvel később már a 3. generációs modell rótta az utakat. Ő az 1967-es Mercedes 280 SL