Csúcsvezetők csúcslimuzinjai

Bukovics Krisztián újságíró
Közzétéve:
2021-02-21, 14:50

Ezek az autók a mindenkori kiváltásgosok kizárólagos használatára készültek.

Ma már az átlagautósoknál is egyre inkább presztízst jelent az autó, a politika csúcsán lévőket valamilyen törvényszerűség alapján pedig mindig is megillette az autókból is a legkiválóbb. Néhány modell komoly nemzetközi karriert futott be, de jellemzőbb, hogy az adott ország csúcsvezetői hazájuk gyártóival készíttették el az elnöki limót. Ezek persze maximum nyomokban emlékeztettek az alapmodellekre, hiszen nem csak a luxus, hanem a védelmi technika is szigorúan egyénre szabott volt, és legalább annyira titkos is. Sok mindent a mai napig nem tudunk ezekről a járgányokról, nézzük a legnépszerűbb 16 felsővezetői járgányt, történelmi sorrendben.

Mercedes-Benz 770K (1938)

Az automobilizmus kezdetén még inkább vakmerő úrvezetők hobbija volt az autó, sokáig óvakodtak tőle a politikusok, de természetesen idő kérdése volt, hogy mikor érkezik el náluk is az autók ideje. Talán nem meglepő, hogy az egyik első hivatalos állami limuzint a Mercedes-Benz gyártotta, a 770K vagy „Grosser” 7,6 literes motorjával az akkor épülő német autópályák királya volt, első generációját II. Vilmos német császár és Hirohito japán császár is használta. Második generációja még híresebb lett, bár hírneve kétes, hiszen az alig 88 darabot megért sorozatból több is Adolf Hitler autóparkját gazdagította, aki szívesen adományozott a golyóálló üvegezésű luxusautóból egyet-egyet leghűségesebb szövetségeseinek, többek között Benito Musslininek vagy Franco tábornoknak.

Mercedes-Benz 770K „Grosser”, szemből, oldalról egy fekete-fehér fotón

Citroën DS 1955

A DS önmagában is - mostanra igen drága - legenda, nem csoda, hogy a franciák büszkesége elnöki autónak is bevált.  Charles De Gaulle használta a legtöbbször, akinek élete egyik legkellemetlenebb élménye is az autóhoz fűződik. 1962-ben egy DS-ben utazva élt túl egy merényletet, állítólag nem kis részben az autó nyújtotta védelemnek köszönhetően. Külön érdekesség a történet magyar szála, a merénylők között ugyanis állítólag három magyar elkövető is akadt…

Charles De Gaulle francia elnök integet egy nyitott Citroen DS-ből egy felvonuláson

Rolls-Royce Phantom V (1959)

A Rolls-Royce a gazdagság és hatalom szimbóluma volt mindig is, így nem kerülhette el sorsát, hogy politikai pályára is lépjen. Talán az sem meglepő, hogy egyik legnagyobb rajongója a román Nicolae Ceausescu volt, igaz, csak addig, míg Moszkvából rá nem szóltak, hogy ez azért tényleg túlzás, így hivatalosan egy magántulajdonoshoz került a Kárpátok Géniuszának luxuscsodája. A 6,2 literes, V8-as motorral szerelt, 3650 mm-es tengelytávú luxuslimuzin persze nem csak a politikusok között volt népszerű, a legmeghökkentőbb darab John Lennon tulajdonában volt, és nem feltétlenül méretei miatt keltett feltűnést az utakon. Egyébként a Rolls-ok dekorálása azóta is meglévő hóbort, nézd csak meg ezt itt.

John Lennon különleges fényezésű Rolls-Royce Phantom V típusú autója, szemből, oldalról

Lincoln Continental (1961)

A Lincoln Continental szintén egy tragikus eset miatt lett híres, annak ellenére, hogy addig is sok híres és gazdag ember használta. 1963-ban Dallasban egy nyitott Continentalban gyilkolták meg John F. Kennedy amerikai elnököt. Innentől kezdve valamennyi elnöki limuzin csak zárt tetővel és golyóálló üvegekkel készült. A Lincoln egyébként ezt megelőzően már a ‘30-as évek végétől szállított járműveket az elnök számára, első modelljüket még Franklin D. Roosevelt rendelte meg, egy Lincoln Sunshine Specialt.

John F. Kennedy és nyitott Lincoln Continental, nem sokkal a merényleg előtt

Mercedes 600 Pullman (1964)

Valószínűleg a Pullman is azok közé a luxuslimuzinok közé tartozik, amit nagyon sokan ismernek és nagyon kevesen láttak. Az autó teljes hossza 6,24 méter, a terjedelmes testet egy 247 lóerős, 6,3 literes V8-as repítette légrugóin. Természetesen a Pullmannak is akadt szép számmal kétes hírnevű vásárlója, elég csak Szaddam Huszeinre vagy Robert Mugabéra gondolni, de szép számmal akadtak egyéb pénzes vevők is: közel két évtized alatt összesen 2677 darabot készítettek belőle.

Fekete Mercedes 600 Pullman egy parkolóban, oldalról, hátulról fényképezve

Rover P5B (1967)

A britek egykori büszkesége sem úszhatta meg a politikai szereplést, tegyük hozzá, a P5B azért nem az az a modell volt, amely mifelénk gyakran felbukkant volna. A brit kormány felsővezetése és a miniszterelnökök kedvence volt sokáig a golyóálló üvegű angol limuzin, Harold Wilson volt az első, aki rendelt egyet a 3,5 literes, V8-as motorral hajtott járműből. Utódai is kedvelték, olyannyira, hogy amikor 1973-ban véget ért a gyártása, a biztonság kedvéért még jónéhányat rendeltek belőle tartaléknak, így eshetett meg, hogy Margaret Thatcher gyakorlatilag egy vadonatúj P5B-vel gördülhetett be a Downing Streetre 1979-es választási győzelmét követően.

Fekete színű Rover PB szemből, oldalról egy erdei úton

Citroën CX (1974)

A DS mellett akadt még egy Citroën ami komoly politikai karriert futott be hazájában, az 1974-től gyártott CX-sorozat speciális modellje. Elsőre picit szűknek bizonyult ugyan a DS után, ezért 1976-tól a Citroën megtoldotta 25 centiméterrel a tengelytávját a kormányzatnak szánt limuzinnak, így már tökéletesen megfelelt a továbbra is légrugókon hintáztató autó többek között Jacques Chirac-nak is, aki annyira ragaszkodott hozzá, hogy csak évek után váltott az időközben a CX utódjaként érkező XM-re – még 1995-ben is inkább a CX-et használta. Nem csak franciahonban, de külföldön is több politikus kedvence volt a CX, I. János Károly spanyol király mellett a monacói hercegségben is becsben tartották a típust.

Citroen CX

 

Queen's State Bentley (2002)

Természetesen a világ legbefolyásosabb vezetőinek egyedi limuzin jár, az angol királynő, az amerikai vagy éppen orosz elnök speciális szolgálati járműben utazik. II. Erzsébet királynőnek 2002-ben készítette el a Bentley az egyedi limuzint, amely ugyan meglévő alvázra épült, de minden porcikájában egyedi. Mindössze két darab készült belőle, és természetesen nagyon kevés információ nyilvános a modellről. Azt viszont tudjuk, hogy a gyártás során a belterét a királynőre méretezték, és azt is, hogy a guruló királyi trónt egy 6,75 literes, 400 lóerős V8-as repíti. Természetesen akad más modell is a királyi flottában, nem is kevés, köztük igen kívánatos darabok is.

II. Erzsébet királynő beszáll egy bordó fényezésű Queen's State Bentleybe

Maserati Quattroporte (1979)

A Maseratiról kevésbé ismert, hogy politikusok számára is készített autót, pedig de, sőt, Olaszország aktuális elnöke jó ideje a márka modelljeivel közlekedhet. Először 1979-ben Sandro Pertini elnöknek mutatták be a típust, akinek jó ízlése lehetett, mert nyomban használatba vette, majd 1982-ben lecserélte egy ugyanolyan, de immár komolyabb védelmet jelentő, golyóálló ablakú változatra. A Maserati 1986-ban mutatta be a még fényűzőbb Royales modellt, amelyből összesen 51 darab készült, igaz, a teljes sorozatból sem sok: 1979-től 1990-ig mindössze 2145 darab, részben 4,2 literes, 255 lóerős, részben pedig 4,9 literes, 280 lóerős változatban.

Olivazöld színű Maserati Quattroporte egy kőház előtt, szemből, oldaltról fotózva

Toyota Century (1967)

A világ legnagyobb autógyártója sem nélkülözheti a különleges kuncsaftokat, a japánok ezt már akkor tudták, amikor még kósza gondolat sem volt a világelsőségük. A Century modellt 1967-től több módosítással ugyan, de gyakorlatilag változatlan formában gyártották az 1997-ben bemutatott új modellig, amit szintén hosszú idő után, 2018-ban váltott a most futó, aktuális generáció. A Centuryt a japán császári ház és politikai elit mellett az ottani gazdasági elit tagjai is előszeretettel használják, de persze készült belőlük erősen átépített változat is. A környezettudatosság nevében 2018-tól már nem a brutális V12-es motor duruzsol benne, hanem a legújabb hibrditechnológia – egy V8-assal párosítva.

Fekete színű, fellobogózott Toyota Century szemből, oldalról

Jaguar XJ (2010)

A dátum kissé csalóka, hiszen már az 1980-as években megjelent mint udvari beszállító a Jaguar a királyi családnál, de a legnépszerűbb modelljük a 2010-től készült X351-es volt. A potom 300 ezer fontot kóstáló modell a „sima” V8 Sentinel modellre épült, de a kor legkorszerűbb biztonságtechnikai vívmányait építették be: nem csak golyóálló üvegek, de aknatámadás ellen is védő alváz, külön fedélzeti oxigénellátás és egyéb ínyencségek is szerepelnek a – titkos – extralistán.

Fekete színű Jaguar XJ hátulról, mellette aza utóból kiszálló David Cameron miniszterelnök

Hongqi L5 (2013)

Kína már jó ideje egyre komolyabb szereplője a globális autóiparnak, nem csoda, hogy a 2010-es évek elejére egyértelművé vált: szükség van egy, a párt vezetését kiszolgáló, egyben a kínai autógyártás presztízsét demonstráló luxuslimuzinra. Nem véletlenül tartja a mondás, hogy „ha Ön egy Hongqi L5-össel utazik, akkor nagy eséllyel Ön a Kínai Kommunista Párt nagyon magas rangú tagja…”

Az autó ugyanis elvileg megvásárolható – 760 000 dollárért – magánszemélynek is, de maradjunk annyiban, hogy aki ennyi pénzt kiad az autóért, annak jó eséllyel van valami kötődése – vagy szeretne ilyet – a kínai legfelső vezetéssel. A modell egyébként több mint három tonnás, amit egy 6,0 literes, V12-es, 402 lóerős motor bír mozgásra – ennél sokkal több információ hivatalosan nincs is róla, annyi biztos, hogy XI Jinping főtitkár úr igen elégedetten szokott integetni belőle a hivatalos ünnepeken…

XI Jinping, a Kínai Kommunista Párt főtitkára integet egy fellobogózott Hongqi L5 limuzinból, az előtérben egy elmosódott kínai katona vigyázállásban

Presidential state car – Szörnyeteg a Lincolntól

Valószínűleg a világ legismertebb luxuslimuzinja a mindenkori USA elnöki autó. A legismertebb jelző nem a műszaki tartalomra vonatkozik, hiszen az szigorúan titkos olyannyira, hogy a korábbi elnöki autókat rendszeresen az utolsó csavarig szokás megsemmisíteni.

A mostani modell 2018-ban lépett hivatalba, megörökölve az elődei által kiérdemelt „Szörnyeteg” nevet. Hivatalosan soha nem erősítették meg, de valószínűleg egy GM teherautó-alvázra épül a becslések szerint 9,1 tonnát nyomó elnöki autó. Becsült bekerülési ára 1,5 millió dollár körül lehet, ehhez képest kicsit kiábrándító, hogy a fényszórói a Cadillac Escalade-ról, míg a hűtőrács egy korábbi koncepcióautóról származik. A védelmi rendszerei szupertitkosak, elvileg a karosszéria alumínium, kerámia és acél ötvözete, az ajtók nagyjából 20 centiméter vastagok, az üvegek vastagsága pedig körülbelül 13 centiméter, nem csak kézilőfegyverekkel szemben, de elvileg bomba- és vegyi támadásnak is képes ellenállni, a legrosszabb esetre is készülve pedig a fedélzetén mindig tartanak több egységnyit az aktuális elnökével megegyező vértípusból. Ha többet szeretne megtudni az aktuális amerikai elnöki limuzinról, ebben a cikkben foglaltuk össze az elérhető információkat.

A 2018-ben bemutatott Presidential state car, amerikai lobogókkal, szemből, oldalról

Aurus Senat L700 (2018)

Természetesen Vlagyimir Putyin sem maradhatott saját elnöki limuzin nélkül, bár sokáig kellett várnia rá, kis élcelődéssel mondhatnánk, hogy csak azért volt kénytelen időről-időre törvényeket is módosítva meghosszabbítani saját mandátumát hol elnökként, hol miniszterelnökként, hogy hivatalban lévő államvezetőként megérje az orosz luxuslimuzin elkészültét.

Így született meg tehát az Aurus Senat amely természetesen azt a büszke címet is viselheti, hogy ötletgazdája maga Putyin. Egyébként az autó maga nem is rossz teljesítmény egy politikustól, igaz, egy komplett állami fejlesztőközpont segítette – a Porsche hathatós közreműködésével. Az alapmodell egy 590 lóerős, 4,4 literes, V8-as hibrid, de az – amerikai elnök autójához hasonlóan szupertitkos védelmi rendszerű – csúcsmodellben egy V12-es, 6,6 literes, 848 lóerős motor dolgozik Oroszország dicsőégéért.

Fekete színű, szemből-oldalról fotózott Aurus Senat, orosz lobogókkal, háttérben lovas díszőrség

Bármennyire is meglepő, nem feltétlenül a felsorolt modellek közül kerül ki a világ legdrágább autója, amiket itt nézhetsz meg – legalábbis a hivatalos adatok alapján. A felsorolt autók árát egészen más határozza meg és szintén közös nevező bennük, hogy általában mi, adófizetők dobjuk össze a vételárat…

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

 Napóleon Bonaparte
2019. június 30.
A történelem nagy alakjai ló helyett autóval jártak volna, ha néhány száz évvel később születnek. De vajon milyenekkel?
Toyota Aygo kiadások
2020. január 06.
Persze SUV-re ne nagyon számíts ennyiért, a Dacia és a Lada kínál egyedüli opciót.

További hírek