Manapság már a legkeményebb német torpedók is maximum 8 hengerrel dolgoznak, turbók segítségével eszeveszett, akár 600 ló és 800 Nm feletti teljesítményt is képesek kifacsarni belőlük a gyártók a környezetvédelmi előírások megtartása mellett. 12 hengert már egyedül csak a BMW kínál M760Li modelljében, a Mercedes nyugdíjazta V12-esét, mivel a 4,0 literes AMG motor mindenre elég, az Audi sem kínálja már W-elrendezésű csúcsaggregátját az A8-ba. Számos üvöltő fenevad esett el az emissziós normák kardja által, közülük talán az bajor és ingolstadti V10-eseket siratja leginkább a nemzetközi autóskultúra. Mert a 10 egy mágikus hengerszám, lehet szívó vagy feltöltött, szinte mindegy is. Garantált, hogy olyan hátborzongató hangok hagyják el kipufogóit, amiről a legtöbb lefojtott mai gépezet csak álmodni merne.

Az autókról képeket ide kattintva találsz.

Az E39-esből készült M5 egy igazi sikersztori volt. V8-as szívómotorja, sportosra hangolt felfüggesztése és kitűnő egyensúlya a szuper-szedánok legnagyobb ikonjai közé emelte. Valószínűleg sokan emlékeznek még a Fifth Gear azon epizódjára, amikor Tiff Needel kilincsel előre, hatalmas gumifüstöt maga mögött hagyva kínozta a bajor csúcsgépet, ódákat zengve róla. 2003-ig forgalmazták, ekkor érkezett az utód, az E60-as kasztnikódú 5-ös széria. De a „next gen” M-es modellre várniuk kellett a lelkes rajongóknak. Magasan volt a léc, így Münchenben nem akarták elkapkodni a folytatást, a lehető legtöbbet akarták kihozni belőle. 2005-re készült el a várva várt nehézatléta, ekkor debütált az M5, amit senki sem az E-szám alapján említ. Csak annyit mondanak: „a V10-es”.

Ez volt az első felső-középkategóriás szedán, amiben 10 hengeres erőforrás kapott helyet, ez azért valljuk be, nem piskóta. Az S85-ös aggregát fejlesztésében közreműködött a BMW Sauber F1-es versenycsapat, így a tapasztalat és pedigré adott volt, hogy egy ütőképes szívómotor kerüljön az E60-as orrába. Igen kérem szépen, szívómotor! Ennek köszönhetően szinte a végtelenségig lehetett forgatni, maximális 507 lóerős teljesítményét 7750-es fordulaton adta le, 520 Nm-es nyomatéka pedig 6100-nál jelentkezett.

Ehhez a bajorok egy 7 fokozatú SMG III-as váltót párosítottak, ami újkorában még hozta azt a bizonyos szintet, de az aktuális tesztek és összehasonlítások már egyöntetűen az autó gyengepontjaként számolnak be róla. A fokozatváltások kimondottan durvák és a mai technikához képest lassúak. Ennek ellenére Jeremy Clarkson a világ legjobb autójaként jellemezte, miután kipróbálta.

Az M5-ös debütálása finoman szólva is beárnyékolta a C5-ös RS6 pályafutását, hiszen a Quattro-hajtás kivételével minden racionális érv ellene szólt. Ezért Ingolstadtban is beindult a négykarikás gépezet, kiadták parancsnak, hogy a következő menetben meg kell szorongatni a bajor riválist. A C6-os, „nagy hűtőmaszkos” A6 2004-ben mutatkozott be, viszont a legdurvább változatra 4 évet kellett várni! De, amikor Frankfurtban lerántották a leplet az RS6-ról, még az elvakult BMW-sek is a szívükhöz kaptak: „ez is V10? Jujuj…”

Az Audi rápakolt még egy kanállal a már így is púpos tányérra: két turbóval fújta meg azt a bizonyos 10 hengert. A végeredmény 580 lóerő és a BMW-nél jóval nagyobb, 650 Nm-es nyomaték lett, ami természetesen mind a négy kereket hajtotta, nem is akárhogyan! A 0-100-as sprintet 4,6 másodperc alatt futotta, 0,1-e fürgébben, mint az M5. Végsebessége az úriemberek egyezménye értelmében 250 km/h volt, amit némi felár ellenében a gyártó felemelt 274 km/h-ra. Ha pedig ez is kevés volt a kedves vásárlónak, akkor nyugodtan fordulhatott az MTM-műhelyéhez, ahol bőven 300 km/h feletti végsebességet és extra lovakat hoztak ki a csúcs-Audiból. Emlékszem még gyerekkoromban mindig ámulva olvastam a 730 lovas MTM-es RS6-ról, ami, ha jól emlékszem elnyerte a világ leggyorsabb kombija címet 330-feletti értékkel!

Így a 2000-es évek végére két V10-es szörnyeteg feszült egymásnak az über limuzinok/kombik ligájában. Joggal merülhet fel a kérdés: na, de mi van a Mercedessel? Stuttgartban nem csinálták össze magukat a rivaldafényben tetszelgő konkurensektől, maradtak a bevált receptnél: 8 henger, V-alakba rendezve. A W211-es E-osztály 2002-es debütálása után nemsokkal lerántották a leplet az E55 AMG-ről, a világ akkori leggyorsabb limuzinjáról.

Az M113-as kódjelű 5,4 literes IHI kompresszorral feltöltött V8-as megjelenésekor elnyerte a „performance engine of the year” díjat, az amerikai izomautókat idéző erőforrás 480 lóerő és egészen elképesztő 700 Nm-es nyomaték leadására volt képes! Lágyabb futóműve miatt kanyarban lemaradt ugyan az M5-től, de, ahogy kiegyenesedett az út, megemelte orrán a csillagot és bizony maga mögé utasította egyik legnagyobb ellenfelét.

A bivaly nyomaték miatt a Mercedes kénytelen volt a régebbi 5G-Tronic automatát alátenni, ez 1000 Nm-ig tartósan bírta a terhelést. A váltási idő viszont még a Speedshift programmal is elég komótos volt, a beszámolók alapján nem pályanapokra való az E55, sokkal inkább autobahnos söprögetőnek. 2006-ig képviselte a márka egyik csúcsát, ekkor már a V10-es M5-mel kellett szembenéznie. Ezért a stuttgartiak a W211-es ráncfelvarrásakor radikális változtatást eszközöltek a géptető alatt. A kompresszort nagyobb hengerűrtartalommal pótolták, a 2007-ben piacra kerülő E63-as már 6,2 literes szívómotorral riogatta a kisgyerekeket álmukban. Vagy az utcán, a Mad Maxet idéző V8-as rotyogásával.

525 lóerőre nőtt a teljesítmény, viszont a nyomatékot limitálni kellett 631 Nm-nél, mivel a korszerűbb 7G-Tronic váltó ennyit bírt el tartósan. Valószínűleg így sem mondták rá, hogy gyenge. Sőt épp ellenkezőleg: a nemzetközi tesztek huligánjaként vonult be a köztudatba az E63 AMG, lehet, hogy nem ő vette be a kanyart a legnagyobb tempóval, de irdatlan gumifüsttel és leszakadt gumidarabokkal jelölte meg territóriumát a stuttgarti oroszlán. A V10-es M5-ös ezzel szemben a versenyzés szerelmeseinek jelentett csemegét, a versenypályán, a határon autózva ezzel lehetett a legnagyobb harcot vívni a tizedmásodpercek ellen. De, ha egy kis víz hullt a pályára, akkor már nem volt kérdés, hogy az RS6 sofőrje vigyorgott a legjobban: a Quattro-hajtásának köszönhetően fél kézzel, játszi könnyedséggel előzte meg riválisait szinte bármelyik kanyarban. Hogy melyik volt a legjobb? Ezt mindenki döntse el magában.