Top 7 legfurcsább ajtó

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-09-15, 17:44

Ki mondta, hogy az autóba való bejutás nem lehet izgalmas?

1. Yo Mobil elhúzható ajtói

A 2011-es Frankfurti Autószalonon debütált koncepcióautó lett volna az oroszok első hibrid autója. Merthogy orosz, pedig a neve alapján én valami kínai járműnek tippeltem volna. A kocsi érdekessége az elhúzható ajtói voltak, melyek hátrafelé, mégis 45 fokban kicsit felfelé nyíltak. A képen látszik is, ahogy nyitott állapotukban kikandikálnak a B oszlopon hátul. A projekt végül sosem valósult meg, mert 2015-ben elkaszálták.

Yo Mobil elhúzható ajtói

2. Rezvani Beast Alpha előrecsúszó ajtói

A Rezvani Beast Alpha egy kis kétüléses sportautó, melyet 2015 óta gyárt egy amerikai autókészítő manufaktúra. Az Ariel Atom alapjaira épül, hajtásáról pedig egy 2,4 literes soros négyhengeres turbómotor gondoskodik 400 lóerővel. A mindössze 750 kg-os önsúlya a garancia arra, hogy versenypályára is abszolút kiváló legyen a járgány. De nem emiatt érdekes most, hanem a fura módon, előrecsúszó ajtói miatt. Elég bizarr, de azért jól kinéző megoldás. A mozgatómechanika azonban biztosan sokat rádob az autó önsúlyára.

Rezvani Beast Alpha előrecsúszó ajtói

3. Alfa Romeo Pandion hátranyíló ajtói

2010-ben mutatták be a Bertone által megálmodott tanulmányautót. Ha szigorúan veszem, nincs is kimondottan ajtaja, mivel konkrétan az egész oldala felnyílik. Első ránézésre nekem nem tűnik túl praktikusnak a megoldás, mivel alacsony garázsokban nem lehetne teljesen kinyitni az egyébként jó magasra, 3,6 méterre felnyúló ajtókat. Az Alfa Romeo 8C alapjaira készített koncepcióautó végül csak egy szárnypróbálgatás maradt.

Alfa Romeo Pandion hátranyíló ajtói

4. Ford Evo Concept sirályszárnyas ajtói

Kétajtós sirályszárnyas sportautót láttál már. És olyat, aminek mind a 4 ajtaja így nyílik? A Ford Evo Concept a márka dizájn világát hivatott bemutatni a 2011-es Frankfurti Autószalonon, de az ajtókkal kicsit túllőttek a célon. Az első ajtók feltárásával a hátsók is hasonló módon, tükrözve nyíltak, hogy feltáruljon a szellős, B-oszlop nélküli kabin. Ha közelebbről megnézed, az izgalmas tanulmányautó azért nem létezett hiába, az autó orra szinte egy az egyben visszaköszön a mai Fordokon.

Ford Evo Concept sirályszárnyas ajtói

5. Tesla Model X sirályszárnyas ajtói

Már megint a Tesla, gondolhatnád, de a Model X ajtói valóban különlegesek. Egyrészt a hátsók, ellentétben az elsőkkel sirályszárnyasak, de ez nem minden. A mérnökök gondoltak arra a (meglehetősen sűrűn előforduló) helyzetre, amikor szűk helyen kell ki-beszállni. Az ajtómechanika úgy lett kitalálva, hogy mozgatáskor a tető és az autó oldalának találkozásánál kissé megtörjön. Ezáltal sokkal kevesebb helyre van szüksége, mintha fix lenne az ajtópanel. Zseniális.

Tesla Model X sirályszárnyas ajtói

6. BMW Isetta első ajtó

A BMW Isetta 1955 és 1962 között készült és olyan kis pöttöm volt, hogy az ajtónak sem maradt rajta hely. Így inkább az egész elejét nyithatóvá tették a tervezők. A két utas mozgását megkönnyítendő, a kormányoszlop is kibillenthető volt az ajtó nyitott állapotában. A buborékautó kategória megteremtőjét (1953 Iso Isetta) egy kis 250 köbcentis 1 hengeres motorocska vitte 13 lóerővel. Érdekesség, hogy ez volt az első sorozatgyártású autó a világon, aminek a fogyasztását sikerült 3 liter/100 km-re levinni.

BMW Isetta első ajtó

7. Holden Hurricane ajtó

A Holden Hurricane egy 1969-es tanulmányautó volt, sorozatgyártású modell nem készült belőle. És nem csupán a futurisztikus hidraulikusan nyíló ajtaja teteje miatt nem gyártották végül, hanem mert eleve csak koncepciónak szánták. Korának messze legmodernebb autója volt, olyan extrafelszerelésekkel, mint a Föld mágneses tere alapján tájékozódó navigáció, az automatikus rádióadó keresés, a hőfokszabályzós digitális légkondicionáló vagy a visszapillantó tükrök helyett alkalmazott hátsó kamera, amely egy belső TV-képernyőn mutatta az autó környezetét.

Holden Hurricane ajtó

És amiről beszéltem. A Tesla Model X hátsó ajtói úgy lettek kialakítva, hogy szűk helyen is használhatóak maradjanak. Ebben a videóban látszik, hogyan működik pontosan:

Forrás:

További autós hírek

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Egy amerikai férfi driftelve próbált elhajtani egy arizonai benzinkútról tankolás után. A manőver közben elveszítette az uralmát a Ford Mustangja…

Szokásos délutáni dugó a Szentendrei úton befelé. A legtöbben sorolnának be a békásmegyeri lakótelep irányába és mivel egy sáv kanyarodik…

Mint azt tegnap mi is megírtuk, hatalmas méretű szállítmány miatt korlátozzák több autópályán a forgalmat. Több fotó és videó is…

Kapcsolódó írások

1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
Nem mindenki sikeres az elektromos autók piacán
2018. február 19.
Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.
Videón a Jaguar I-Pace és a Tesla Model X gyorsulási versenye!
2018. március 05.
A két Crossover egymásnak feszült egy gyorsulási- és állóra fékezési teszt erejéig. Egészen érdekes eredmények születtek.