Top 7 sportautó, amely sokkal gyorsabbnak néz ki, mint amilyen valójában

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-10-26, 14:05

Nem minden a külcsín és a megjelenés, van, amikor a sportos külső és a motorteljesítmény nincsenek köszönőviszonyban sem.

Hagyjuk, hogy pontosan mi számít a definíció szerint igazi sportautónak. Az emberek sportautónak neveznek bármit, ami lapos, kétajtós, agresszív megjelenésű, esetleg szárnyai vannak, legyen az egy roadster, GT vagy éppen kupé. Ennek megfelelően egy sportos kinézetű autótól mindenki kiemelkedő menetteljesítményeket vár el. Ám a külső nem minden, van néhány típus, amelyik csak úgy csinál, csak úgy néz ki, mintha nagyon gyors lenne, a valóságban viszont sokkal lassabbak, mint azt elsőre gondolná az ember.

Opel Speedster

  • Teljesítmény: 147 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 5,9s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 34,0s
  • Végsebesség: 217 km/h

A 2,2 literes szívó benzinmotorral szerelt alapkivitel nem volt egy kifejezetten gyors autó. Bár alacsony tömege (875 kg) és középmotoros felépítése miatt lehetett vele élvezetesen közlekedni, de a kinézete alapján sokkal jobb eredményeket várt volna el az ember. Viszont létezett belőle turbó is, amiben egy 2,0 literes motor szolgáltatott 200 lóerőt. Az már sportautósabban ment, 4,7 másodperc alatt gyorsult 100 km/órára, és meg sem állt egészen 242 km/óráig.

Opel Speedster

Peugeot RCZ

  • Teljesítmény: 156 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 8,4s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 43,5s
  • Végsebesség: 212 km/h

A Peugeot RCZ-t még maga a gyártó is sportautóként árulta és valóban, úgy is nézett ki, mint egy vérbeli sportautó. Ennek ellenére nem átalkodtak beletenni egy kis 1,6 literes motorocskát. Hiába volt turbóval lélegeztetve, annak teljesítménye, így az autó menetteljesítményei messze elmaradtak a várttól. Ráadásul még dízel verzió (2.0 HDI, 163 LE) is kapható volt belőle! Mentségére szóljon, hogy a széria végén létezett az 1,6-os erőforrásból 270 lóerős kivitel is, ami már kellően gyors volt.

Peugeot RCZ

Mazda RX-8

  • Teljesítmény: 192 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 7,4s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 36,3s
  • Végsebesség: 222 km/h

A sportos kinézetű Mazda RX-8 nem igazán a menetteljesítményeivel, hanem különleges Wankel-motorjával lógott ki a sorból. Bátor húzás volt a japánoktól, hogy megpróbálták életben tartani az igényes, ugyanakkor kényes technikát. Nem is sikerült. A kétféle teljesítménnyel kapható (192 és 231 LE) 1,3 literes erőforrást végül a megbízhatósági problémák és a környezetvédelmi előírások ölték meg. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy a forgódugattyús felépítés nagy literteljesítményt és magas működési fordulatszámokat eredményezett, ami kivételes vezetési élményt adott a tulajdonosok számára.

Mazda RX-8

Toyota GT86 / Subaru BRZ / Scion FRS

  • Teljesítmény: 200 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 7,9s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 30,9s
  • Végsebesség: 226 km/h

Le kell szögezni, hogy ezeket a könnyű, 2+2 üléses autókat nem arra készítették, hogy Porsche 911 Turbo S-t gyorsuljanak le velük. Már a tervezőasztalon is arra szánták őket, hogy elérhető árért nagy vezetési élményt nyújtsanak a vezetőiknek. Ebben zseniális partner a pörgős 2,0 literes motor és az alapáron járó 6 sebességes kéziváltó. Ezek az autók is ránézésre gyorsabbak mint a valóságban, ám nagyszerűen bizonyítják, hogy az élvezetes autózáshoz nem kell nagy teljesítmény, elegendő a kis tömeg, alacsony súlypont, jó futómű és persze a játékos hátsókerék-meghajtás.

Toyota GT86

Porsche Boxster

  • Teljesítmény: 204 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 7,6s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 37,1s
  • Végsebesség: 235 km/h

A Porschék génjeikben hordozzák a sportosságot, nem fordulhat elő, hogy egy modelljük nem elég gyors, eltekintve a divatos szabadidő-autóiktól, amelyek kategóriájukban nem számítanak lassúnak egyébként. A Porsche Boxster is gyorsnak tűnik (hiszen egy Porsche), pedig az első generációs modell alapkivitelét egy 2,5 literes motor hajtotta kevéske 204 lóerővel. Ha a tulajdonos automata váltóval rendelte, akkor bizony nem számíthatott a leírtaknál jobb menetteljesítményekre.

Porsche Boxster

Audi TT

  • Teljesítmény: 180 LE

  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 7,5s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: 41,6s
  • Végsebesség: 228 km/h

Az első szériás Audi TT-vel voltak gondok, már ami a stabilitást érinti. Még jó, hogy az alapkivitelek nem voltak kifejezetten gyorsak, mert nagyobb sebességeknél szerettek leesni az útról a hátsó tengelyen keletkező felhajtóerő miatt. Szerencsére ezt a fatális hibát hamar kijavították a gyár mérnökei. Az 1,8 literes, 4 hengeres turbómotor alapból 180 lóerőt teljesített, ami egyszerűen nem adott kellően jó menetteljesítményeket. Legalábbis olyan jókat biztosan nem, amilyeneket ki lehetett nézni az autóból.

Audi TT

BMW Z3

  • Teljesítmény: 116 LE
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 10,5s
  • Gyorsulás 0-200 km/órára: -
  • Végsebesség: 194 km/h

Ugyan egy roadster messze nem a kiemelkedő menetteljesítményekről szól, mégis egy sportos kinézetű BMW-ről beszélünk. Az biztosan nem lassú. Na, ehhez képest a német gyártó képes volt az alapverzióba egy mindössze 116 lóerős, 1,8 literes négyhengeres motorocskát belepakolni. Nem is szedte a lábát a kicsike, akár egy sima Volkswagen Golffal is utol lehetett érni. Ha valaki nem volt megelégedve ezzel (senki sem), természetesen nagyobb és erősebb motorokkal is elérhető volt a BMW Z3. A csúcsot a 321 lóerős M-es kivitel jelentette, amely már büszke 5,3 másodperces gyorsulást és 250 km/órás végsebességet tudhatott magáénak.

BMW Z3

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt.
1990 Chevrolet Corvette tanulmányautó, Corvette CERV III, kék, elölnézet, balról
2018. december 20.
A meg nem valósult tanulmányautók tengere mélyén számos fantasztikus autó rejtőzik, ami sosem látott napvilágot. Az elvetélt Corvette-tanulmányok után bemutatom a folytatást.

További hírek