Mindenki emlékezetében ott vannak azok az amerikai autók, amelyeknek az oldala fából készültek vagy legalábbis azt imitáló díszítés borította az oldalukat. A hollywoodi filmipar megtette a hatását Magyarországon (is), a 90-es évek előtti alkotásokban tucatjával bukkannak fel az ilyen autók. Egykor hatalmas divat volt fával burkolni az ajtókat és az autók hátsó részét, de tévedés azt hinni, hogy ma már nem létezik ilyesmi. A retró mindig menő, hiszen nosztalgikus hangulatot ébreszt az emberben. Ma is vannak Amerika útjain olyan autók, melyek oldalát fa vagy fa utánzatú panelek borítják. De előtte egy kis történelem.

A 30-as és 40-es években még komplett karosszériaelemeket készítettek el igazi fából a mesterek. A képen egy Ford DeLuxe Station Wagon látható 1940-ből
Az igazi fa használata az autókban egyidős az autóiparral. Az első időkben az összes jármű szerkezete és karosszériaelemei fából készültek és csak jóval később kezdett elterjedni a fém használata. Fémből kezdetben csak a teherviselő alvázak készültek, de az utasok és csomagok számára kialakított részek továbbra is zömmel keményfából készültek. Racionális okok miatt ezt később teljesen kiváltotta a fém és az acél, de egyúttal életre keltette az igényt a fa ismételt felhasználására az autók karosszériájának készítésekor.

A Jeep Grand Wagoneer nem utólagos munka, így gurult ki a gyárkapun a 80-as években
Természetesen meg volt a jó oka a fa elhagyásának: a fémből készült karosszériák erősebbek, ellenállóbbak, olcsóbbak és biztonságosabbak is voltak a fából készült kasztniknál. Nem lehetett tehát csak az igény megjelenése miatt visszatérni a fa használatához. Kellett valami kompromisszumos megoldás. A 20. század derekán rengeteg karosszériaműhely létezett, ahol egyéni kívánalmak szerint készítették el az autó karosszériáját. Sőt, sok autógyártó csak a vázat és hajtásláncot adta, a karosszériák legyártását erre specializálódott iparosokra bízta.

A 90-es években már a matricázás és az utólagos műanyag elemek használata volt divatban: olcsóbb és gyorsabb felszerelni. Ezen a Ford Tauruson is az olcsó matricázás látható
A 30-as években terjedni kezdett az a gyakorlat, hogy ezek a karosszériagyártó műhelyek az autók fém vázára fából elkészítették az ajtókat, esetleg a jármű hátsó traktusát. A kialakítás hamar a figyelem középpontjába került és az autógyártók jelentős hányada saját maga is készített az autóihoz faborítást vagy fa utánzatú műanyag elemeket. Az eleinte művészi megmunkálást és a valódi fa használatát felváltották a vinylből készült elemek és az ezzel díszített autók (főleg kombik és terepjárók) hirtelen életstílus autókká váltak. A jelenséget Amerikában „woodie” stílusnak hívták. Olyasmi őrület kezdődött, mint manapság az életmódkombik (pl. Audi A6 Allroad) vagy SUV-k.

A képen láthatóPT Cruiser tulajdonosa úgy gondolta, akkor lesz igazán szép a járgánya, ha szereltet rá „Woodie-style” faborítást
A díszítési hullám egészen a 90-es évek közepéig kitartott és a „fa oldalú” autók 6 évtizeden keresztül az utcakép szerves részét képezték. A stílus népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a 20. század amerikai filmjeiben mindig felbukkan egy-egy ily módon díszített verda. Volt idő, amikor nem létezett Hollywood-i produkció, amiben a főszereplő család ne egy „woodie” kombival vagy egyterűvel vágjon neki a nyaralásnak. Látszólag a dicső múlt része a faborítás az autókon, de az igazság az, hogy léteznek vállalkozások, amelyek ma is kínálnak ilyen jellegű díszítést a mai autókhoz is.

Tényleg bármilyen autóhoz elérhetők az utólagos „woodie-készlet”, a képen egy első generációs Ford Focus látható fa utánzatú vinyl panelekkel díszítve
Ezek a cégek kérésre egyénileg is készítenek „woodie-borítást”, ennél fogva szinte bármilyen autó felszerelhető utólagos fa vagy fa utánzatú borítással. Természetesen a műanyag elemek az olcsóbbak, azok típustól és mérettől függően már pár tízezer forintnyi dollártól elérhetők, míg a kézzel megmunkált, valódi fából készült művészi borításokért vagyonokat is elkérhetnek. Természetesen ma már nem örvend akkora népszerűségnek a stílusirányzat, mint 30-40 éve, de létezik, nem merült el teljesen a feledés homályába.
Az Alapjárat stábja egy Ford Taurusban megtalálta az ideális játszós autót 6 kilóért. Egy mókás nepperes videó lett az eredmény, érdemes végignézni: