Öntsünk tiszta vizet a pohárba: melyik autómárka kihez tartozik 2020-ban

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-06-13, 09:00

A szövevényes üzleti kapcsolatok miatt nem árt néha feleleveníteni, hogy ki kivel van az autóiparban.

Ki lehet jelenteni, hogy a világgazdaság egyik mozgatórugója az autóipar és minden egyéb ágazat, amely közvetve vagy közvetlenül hozzá tartozik. Az autókra szükség van a távolságok legyőzéséhez, és az autók testesítik meg a modern ember személyi szabadságát. Oda megyünk, ahová csak akarunk, akkor, amikor kedvünk tartja. Autógyártók jönnek-mennek, megalakulnak és csődöt jelentenek, adják-veszik őket a nagy vállalatcsoportok. Most sorra veszem a legismertebb konszerneket, és hogy mely autómárkák tartoznak hozzájuk 2020-ban. A megszűnt márkák közül csupán néhányat érintek.

FCA-PSA csoport

A két cégcsoport közötti fúzió jelenleg is zajlik, a tárgyalások végén megszületik majd a világ negyedik legnagyobb autóipari cégóriása a Toyota, a Volkswagen-csoport és a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség után. A megalakuló új konszern eleve két, korábban létrejött gigantikus konszernből áll, ezek a PSA és az FCA.

Az FCA-PSA csoporthoz tartozó autómárkák:

  • PSA (1976-ban alakult meg)
  • Peugeot (alapítva: 1810, PSA-csoport alapító márka)
  • Citroёn (alapítva: 1919, 1976 óta a PSA-csoport tagja)
  • DS Automobiles (alapítva: 2009, 2014 óta önálló almárkája a Citroёnnek)
  • Opel (alapítva: 1862, GM tulajdonában volt 1929-2017, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)
  • Vauxhall (alapítva: 1867, 1927-2017 volt a GM tulajdona, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)
  • FCA (2014-ben alakult)
  • Fiat (alapítva: 1899, FCA Fiat Chrysler Automobiles alapító márka)
  • Abarth (alapítva: 1949, 1971 óta a Fiat tulajdona)
  • Alfa Romeo (alapítva: 1910, 1986-ban került a Fiat-hoz)
  • Lancia (alapítva: 1906, 1969-ben került a Fiat-csoporthoz)
  • Maserati (alapítva: 1914, 1993 óta a Fiat-hoz tartozik)
  • Ferrari (alapítva: 1939, 2016 óta nem tagja a Fiat-nak, hanem önálló márkának tekinthető)
  • Chrysler (alapítva: 1925, 2014-ben olvadt bele a Fiat-ba)
  • Dodge (alapítva: 1900, 1928-ban került a Chryslerhez, majd 2014-ben az FCA-csoporthoz)
  • Jeep (alapítva: 1943, 1987-óta a Chrysler tulajdona)
  • RAM (2010-ben különült el a Dodge-től, azóta önálló márka)
  • SRT (2004 óta készítenek nagy teljesítményű utcai sportautókat a Chrysler érdekeltségébe tartozó márkák számára)

PSA-FCA csoport

Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség

A Renault és a Nissan 1999 óta stratégiai partnerek, amely partnerséghez 2017-ben a Mitsubishi is csatlakozott, miután a Nissan 34%-os részesedést vásárolt a márkában egy évvel korábban. A vállalatok között nem jött létre semmiféle fúzió vagy egyesülés, minden fél egyenrangú ebben a szövetségben. A korábbi Nissan-vezér, Carlos Ghosn bukása óta többször is felmerült a csoport felbomlásának lehetősége, de a sajtóértesüléseket mindig egyhangúan cáfolták a felek.

A Nissan-Renault-Mitsubishi szövetséghez tartozó autómárkák:

  • Nissan Motors
  • Datsun (alapítva: 1931, a Nissan márka elődjének tekinthető)
  • Nissan (alapítva: 1933)
  • Infiniti (alapítva: 1989, a Nissan luxus almárkája)
  • Nismo (alapítva: 1984, a Nissan motorsport divíziója)
  • Renault
  • Renault (alapítva: 1899)
  • Alpine (alapítva: 1955, 1973-ban vásárolta meg a Renault)
  • Dacia (alapítva: 1966, 1999 óta tartozik a Renault-hoz)
  • AvtoVAZ (alapítva: 1966, 2016 óta 73,3 %-ban a Renault a tulajdonosa)
  • Mitsubishi Motors (alapítva 1870, 34 %-ban a Nissan tulajdonában van 2016 óta)

Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség

Honda Motor Company

Az 1946-ban alapított Honda egy nagy múltra visszatekintő japán vállalat, az autók mellett elsősorban motorkerékpárokat készítenek, de hajómotorokat és különböző kerti gépeket is nagy mennyiségekben gyártanak. Az Acurát, mint a Honda almárkáját 1986-ban hozták létre azzal a céllal, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a felsőbb kategóriákban is képviseltessék magukat. A márka autói elérhetőek továbbá Mexikóban, Kínában, Kuwaitban, Hongkongban, sőt, Ukrajnában is. Érdekesség, hogy Japánban, a hazai piacra nem vezették be az Acurát.

Hondához tartozó autómárkák:

  • Honda (alapítva: 1946)
  • Acura (alapítva: 1986)

Honda-Acura

BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

Mindenki tudja, hogy a BMW eredetileg nem is autókat készített, hanem repülőgépekhez gyártott motorokat. Kevesen tudják azonban, hogy a legenda, amely szerint innen származik a márka légcsavart stilizáló logója nem igaz, az csupán egy 1929-es reklám miatt születhetett meg, amiben légcsavarként ábrázolták a 12 évvel korábban megrajzolt logót. A Mini 2000 óta, a Rolls-Royce pedig 2003 óta tekinthető a BMW-csoport részének.

BMW-csoporthoz tartozó autómárkák:

  • BMW (alapítva: 1916)
  • Mini (alapítva: 1969, 2000 óta a BMW tulajdona)
  • Rolls-Royce (alapítva: 1904, 1971-től brit állami tulajdonban volt, 1998-ban került a VW-hez, majd 2003 óta a BMW égisze alatt készülnek Rolls-Royce modellek)

BMW-csoport

Geely

Az 1986-ban alapított kínai Geely cégcsoport eleinte hűtőket és egyéb elektromos berendezéseket gyártott a kínai piacra, az autóiparban 1998-ban vetette meg a lábát. Az ismertebb márkák közül jelenleg a svéd Volvo, a maláj Proton és a brit Lotus tartozik az érdekeltségi körébe. Hogy mutassák a kínaiak, mennyire komolyan gondolják az autóipari ambícióikat, 9,7%-os részesedésük is van a Mercedes-Benzt birtokló Daimler AG vállalatban.

Geely-csoport autómárkái:

  • Proton (alapítva: 1983, 2017 óta 49,9%-ban a Geely a tulajdonosa)
  • Lotus (alapítva 1948, 2017 óta 51%-ban a Geely tulajdona)
  • Volvo (alapítva: 1927, 1999 és 2010 között a Fordhoz tartozott, majd megvette a Geely)
  • Polestar (alapítva: 1996, 2015-ben lett a Volvo, így a Geely tulajdona)

Geely és Volvo logók

Volkswagen AG

Az 1937-ben alapított Volkswagen autógyártó mára a világ legnagyobb autóipari óriásává nőtte ki magát, éves eladásai meghaladják a 10 millió gépjárművet is. Terjeszkedését 1965-ben kezdte meg, amikor megvásárolta az Auto Uniont (ma Audiként ismert). Ezt követően az NSU-t 1969-ben, majd 1986-ban a SEAT-ot is beolvasztották a konszernbe (a tranzakció 1990-ben fejeződött be). 1994-től megkezdődött a cseh Škoda felvásárlása is (2000-ben fejeződött be), 1998-ban pedig a Bugatti, a Bentley és a Lamborghini is a csoport érdekeltségébe került. 2010-ben a vállalat 19,9%-os részesedést vásárolt a Suzukiban, melyet 2015-ben a japánok visszavásároltak egy bírósági döntés következtében. A márka sosem képezte részét a csoportnak. 2012-ben került teljesen a VW alá a Porsche, amely egy hosszú folyamat eredménye volt. A dízelbotrány 2015-ben robbant ki, amely ügynek a végére azóta sem került pont.

Volkswagen-konszernhez tartozó autómárkák:

  • Volkswagen (alapítva: 1937)
  • Audi (alapítva: 1910, 1932-től Auto Union, 1969-től Audi NSU Auto Union, 1985-től Audi, 1964 és 1966 között került a VW irányítása alá)
  • SEAT (alapítva: 1950)
  • Cupra (alapítva: 1985, 2018 óta önálló márka a SEAT-on belül)
  • Porsche (alapítva: 1931)
  • Škoda (alapítva: 1895-ben Laurin & Klement néven)
  • Bentley (alapítva: 1919)
  • Bugatti (alapítva: 1909)
  • Lamborghini (alapítva: 1963, 1987-1994 között a Chrysler tulajdonában volt)

Volkswagen-csoport

Hyundai Motor Group

Kevesen tudják, de a dél-koreai Hyundai a világ egyik legnagyobb autógyártójának számít. 2017-ben például a VW és a Toyota mögött a harmadik legnagyobb volt az eladott darabszámok tekintetében (a Kiával együttesen számolva). A Hyundai-csoport egyébként nem kizárólag autógyártással foglalkozik, a gazdaság szinte valamennyi területén vannak érdekeltségeik, kezdve a pénzügyi szektortól az informatikán át egészen az építőiparig.

A Hyundai Motor Grouphoz tartozó autómárkák:

  • Hyundai Motor Company (alapítva: 1967)
  • Kia Motors (alapítva: 1944, 2015 óta 33,88%-ban a Hyundai tulajdona)
  • Genesis Motor (alapítva 2015-ben a Hyundai luxus almárkájaként)

Hyundai Motor Group

General Motors

Az amerikai General Motors (GM) története egészen a lovaskocsikig nyúlik vissza, ugyanis a hintók gyártásában jeleskedő William C. Durant volt az az ember, akinek a hatására 1908-ban az Oldsmobile és a Buick egyesítésével megszületett a vállalat. Egy évvel később felvásárolták a Cadillacet is, majd 1918-ban beolvasztották a General Motorsba a Duran által alapított Chevrolet-t is.  1925-ben a Vauxhall, 1929-ben az Opel, 1931-ben pedig a Holden is a GM fennhatósága alá került. A vállalatóriás a háború utáni évtizedekben élte a fénykorát, majd lassú hanyatlásnak indult. 1989-ben a Saab 50%-os tulajdonosa lett, majd 2000-ben a márka másik felét is felvásárolták, de végül 2010-ben a GM megszabadult a svéd márkától. Közben 1999-ben a GM megvásárolta a HUMMER értékesítési jogait az AM Generáltól, 2002-ben pedig felvásárolta dél-koreai Daewoo-t. 2004-ben megszűnt a patinás Oldsmobile márka, majd 2007-ben a General Motors az autóiparban rekordméretű veszteséget könyvelt el, ami ahhoz vezetett, hogy 2009-ben teljesen át kellett szervezni a céget. 2012-ben szövetségre lépett a PSA-csoporttal, amelynek keretében 7%-os részesedést szerzett a francia vállalatban, az üzlet azonban meghiúsult, sőt, 2017-ben már a PSA vásárolta fel az Opelt és a Vauxhallt a GM-től.

Jelenleg a GM-hez tartozó autómárkák:

  • Buick (alapítva: 1899)
  • Cadillac (alapítva: 1902)
  • Chevrolet (alapítva: 1911)
  • GMC (alapítva: alapítva: 1911)
  • Holden (alapítva: 1856)
  • Daewoo (alapítva: 1937)

GMC pickup

Tata Motors

Az 1945-ben alapított indiai óriásvállalat 1954-ben a Daimler-Benz AG közreműködésével kezdte meg tevékenységét az autóiparban. Ez az együttműködés egészen 1969-ig tartott, onnan pedig a 2008-as Tata Nanón át egészen a Jaguar Land Rover megvásárlásáig vezetett az útja, mára pedig India legnagyobb autógyártójává lépett elő.

Tata Motors-hoz tartozó autómárkák:

  • Jaguar Land Rover (alapítva: 2008)
  • Tata Daewoo (alapítva: 2002, nem összekeverendő a GM tulajdonában álló Daewoo-val)

Tata Motors

Toyota

A Toyota méreteiről mindent elmond, hogy Japán legnagyobb vállalatának, a világ második legnagyobb autógyártójának és a világ tizedik legnagyobb cégóriásának számít. A Toyota volt az első autómárka, amely képes volt elérni és túlszárnyalni az évi 10 milliós eladott darabszámot (2012) és a mai napig a világ elsőszámú hibrid autókat gyártó vállalata. Ugyan nem tartoznak a márkához, de a Toyota részesedéssel rendelkezik a következő autómárkákban: 20% Subaru, 5,5% Mazda és 4,9% Suzuki.

A Toyotához tartozó autómárkák:

  • Toyota (alapítva: 1937)
  • Lexus (alapítva 1989-ben a Toyota luxus almárkájaként)
  • Daihatsu (alapítva: 1951, 1998-tól 2016-ig tartó időszakban a Toyotához került)
  • Subaru (alapítva: 1953, a Toyota 2005-től kezdődően 20%-os részesedést vásárolt a márkában)

Toyota hibridek

Ford Motor Company

A nagy múltú amerikai vállalatot Henry Ford alapította Detroitbanm és részben még a mai napig is a Ford-család kezében van az irányítás (a tulajdonrész viszont csak kis százalékban). A Ford vezette be a gyors, tömeggyártásra alkalmas futószalag használatát elsőként az autógyártásban. A magyar származású Galamb József főkonstruktőr által tervezett Ford T-modellek is a futószalagokon készülhettek. Áruknak köszönhetően már szélesebb rétegek számára is elérhető volt, még maguk a szalag mellett dolgozó munkások is megengedhették maguknak az autó megvásárlását. A T-modellt 1908 és 1927 között 20 éven át gyártották, valamivel több mint 15 millió példány készült belőle. Egy 2000-ben végzett felmérés szerint akkoriban még 100 000 működőképes példány volt belőle szerte a világban.

A Fordhoz tartozó autómárkák:

  • Ford (alapítva: 1903)
  • Lincoln (alapítva: 1917, 1922 óta tartozik a Fordhoz)

Ford logó

Daimler AG

A német Daimler története egészen 1924-ig nyúlik vissza, amikor is a Benz & Cie (Karl Benz alapította 1883-ban) és a Daimler MG (Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach alapította 1890-ben) vállalatok aláírták az egyesülésre irányuló nyilatkozataikat, amelynek következtében 1926-ban végül létrejött a Daimler-Benz AG. A Daimler-Benz éra 1998-ban ért véget, amikor a Daimler-Benz AG és az amerikai Chrysler Corporation egyesültek. Az együttműködés azonban nem volt gyümölcsöző és hosszú életű, 2007-ben a cégóriások útjai elváltak egymástól.

Daimler érdekeltségébe tartozó autómárkák:

  • Mercedes-Benz (alapítva 1926 mint Daimler AG)
  • Mercedes-AMG (alapítva: 1967, 2005 óta az AMG a Mercedes-Benz tulajdona, majd később önálló márka a Mercedesen belül)
  • Maybach (alapítva: 1909, 1960-ban került a Daimler-Benz tulajdonába)
  • Smart (alapítva: 1994)

Daimler AG

Mahindra & Mahindra

A Tata Motorshoz hasonlóan szintén 1945-ben alapított Mahindra & Mahindra India egyik jelentős autóipari óriásvállalata. Hazai piacra nagy mennyiségben gyárt motorkerékpárokat és mezőgazdasági gépeket, számunkra a Ssangyong miatt fontos, amely márka itthon is ismert.

Mahindra & Mahindrához tartozó autómárkák:

  • Ssangyong
  • Ford India

Ssangyong Korando

Teljesen önálló autómárkák

  • Alpina (alapítva: 1965)
  • Aston Martin (alapítva: 1913)
  • Ferrari (alapítva: 1939)
  • Isuzu (alapítva: 1878)
  • Koenigsegg (alapítva: 1994)
  • Mazda (bár a Toyotának van 5,5%-os részesedése a márkában)
  • McLaren Automotive (alapítva: 1985)
  • Pagani (alapítva: 1992)
  • Suzuki (alapítva: 1909)
  • Tesla (alapítva: 2003)

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

BMW 2-es sorozat Convertible
2019. június 29.
Sokan úgy vélik, minél inkább felszerelt egy autó, annál több probléma adódhat vele, de vajon mindez az autók különböző szegmensére egyaránt vonatkozik?
arany fux
2019. augusztus 07.
Az amerikai Car and Driver magazin szerkesztősége bizony nem volt rest, rászánták drága idejüket arra, hogy az elmúlt 40 év rapszövegeit boncolgassák, autós tekintetben.

További hírek