2018. január 13. | 09:00

Érdekel, hogy hogyan és miként lehet egy egyedi autót megépíteni a hazai körülmények között, amely polgárpukkasztó ahhoz, hogy a tulajt már pont ne érdekeljék a negatív vélemények?

Társszerző: Bolgár Krisztián

A hazai szigorú és elavult szabályozások és törvények miatt nincs egyszerű dolga annak, aki egyedi autó építésébe vágja a fejszéjét. Számos akadállyal kell szembesülnie a lelkes tunernek, de akik Bencéhez hasonlóan az anyatejjel szívták magukba a tuning „kromoszómát”, azoknak nincs olyan, hogy lehetetlen vagy „túl macerás”.

Mit kell tudni rólad, hogyan alakult ki az autók iránti vonzalmad?

Szauber Bence: Édesapám 10 évig versenyzett egy hivatalos VFTS-el, pont akkor, amikor születtem. Ekkor kezdték magát a „szakmát”, néhány barátjával és ráadásul sok évig édesanyám volt a navigátora. Már a babakocsiban is a pályák mellett toltak a szüleim, úgyhogy valószínűleg innen ered az autók iránti szenvedélyem.
Egyedi kiállású az E36. Rengeteg idő, pénz és energia kellett hozzá, amit nyilván másra is fordíthatott volna Bence, de abból nem származna ennyi öröme

Ahogy nőttem egyre közeledtem a bütykölés világa felé is, Simsonoztunk, crossmotoroztunk, aztán a jogsim letétele után meg is vettem az első kocka Ladám, amit egy hétig használtam. Miután a motor megadta magát, nekiálltam megcsinálni, másnap már teljesen szét volt szedve a blokk, darabokban volt az autó. Nem igazán tudom, hogy örököltem-e ezt, vagy adottság, mert igazából a családom nem egy nagy szerelő família. Engem csupán hajtott a vérem és tökéletességre törekedtem. Ha már nekiállok a motornak, miért ne csináljam meg ezt-azt az adott járművön.

Miért és hogyan döntöttél az E36 mellett?

Szauber Bence: Mivel a Lada szét volt szedve, ezért elterveztem, hogy veszek egy autót, amolyan futkorászósat, és ha már veszek is valamit, akkor számomra egy megfelelő menőségfaktorú autó legyen. Nézegettem mindent, Golftól kezdve a Lada Samaráig, de végül egy E36 Compacton akadt meg a szemem.
Az egyedi szélesítés és Japan Racing felniszett tökéletes kapcsolatot teremt az egyedi levegős futóműnek köszönhetően

Ültetve volt, 17”-es felnik, a 16 éves fejemnek tökéletes volt. Be is újítottam, és kisebb nagyobb sikerrel hozzányúltam ahhoz is, és ezzel egy időben egy barátommal elkezdtünk BMW-s találkozókra járni. Akkor fogott meg igazán a BMW-s „életérzés”.

Mik inspiráltak az autód épülése során? Esetleg személyek, műsorok, magazinok?

Szauber Bence: Amik leginkább inspiráltak, azok a neten lévő külföldi találkozókon készült videók. A mai napig ha hazaérek a melóból, csak ledobom magam és megnézek pár fél órás minőségi vágást, ahelyett hogy a TV-t bekapcsoljam.
Sokan nem hinnék el, hogy ez egy magyar építés, de a magyar rendszám segítségével már bárki beazonosíthatja, hogy magyar kezek által épült

Egyre több olyan Facebook oldalt találtam, ahol olyan autókra leltem, amik igazán tetszettek. Sosem érdekelt más véleménye, mindig a magam útját jártam. Még apám is azt mondta a legutóbbi művem után, hogy nem vagyok százas és inkább másra kéne költenem a pénzem, de én csak őszintén nevettem. Úgy érzem, hogy elég hamar kinőttem azt a srácot magamból, aki még a BMW-s csoportokba posztolta a kis 1.6-os Compactját, hogy az mekkora király. Rájöttem, hogy ha magam szórakoztatására csinálom az autóépítést, akkor élvezem igazán, és nem számít, hogy most ki tartja menőnek, vagy ki ultragáznak! Megemlíteném itt még nagyapámat, akitől rengeteget tanultam. Ő volt az, aki fából vaskarikát csinált és Ő sosem küldött el, akármilyen hülye vagy elképesztő ötleteim támadtak az autóval kapcsolatban!

Mi a kedvenc részed az autón? Vagy esetleg részeid?

Szauber Bence: Na, ez elég nehéz kérdés… Mindenét imádom, de azt hiszem, hogy a fitment (a karosszéria és felni kapcsolata) az, ami rendkívül jól sikerült. Nem tudok rá mást mondani, csak, hogy önteltség fog el, mikor az ív belecuppan a gumi és a perem közé, az pedig maga az élvezet mikor a festék is megkopik a sárvédőkön. Sokan ezt nem értik, de szerintem nem is kell, mindenkinek megvan a maga agybaja. Hozzátenném, hogy „koppon” (azaz teljesen leengedve a futómű) is teljesen közlekedőképes az autó és nem csak #sometimesfitment, mert sokak még mindig nem hiszik el, hogy én így is tudom használni. De ez legyen ez az Ő bajuk inkább.

Mennyire nehéz egy ilyen megjelenésű autóval a mindennapi közlekedés (rendőri igazoltatás, útminőség, kompromisszumok stb.)?

Szauber Bence: Erre a kérdésre egyszerűen a mai napig senkinek nem tudok választ adni. A rendőröket sosem hergeltem, nem bőgettem feleslegesen az autót, nem hülyéskedtem sehol. Néhányszor már összefutottam velük, de ahogy én normális voltam, úgy ők is azok voltak. Talán a jövő évi „kollekcióm” már tényleg túl sok lesz egy átlag magyar rendőr számára és végleg úgy döntenek, hogy „lelőnek és bedobnak az árokba”, de egyszerűen nem fogom a garázsban hagyni és trélerezni.
A jövő: a beltér ugyan kifogástalan, de Bencének ez nem elég, ezért 2018-ra az egész beltér átfog alakulni

Nem gyűjtő vagyok, nem OT-s verdákat teszek a műhelybe vagy épp méregdrága kincseket. Vezetni szeretem a legjobban és átérezni, amit nyújt. Sokak sírnak-rínak, hogy ilyen utakon nem lehet közlekedni, ilyen meg olyan autókkal, erre csak azt tudom mondani, hogy vegyen egy városi terepjárót az illető, azokat is lehet tuningolni.

Milyen stílusba sorolnád az autódat?

Szauber Bence: Nos, a stílusokkal sosem voltam igazán tisztában. Német autó, japán vonásokkal, némi DTM irányzat. Sosem volt egy olyan stílus, amit követtem volna, ez csak simán az ÉN stílusom.

Vannak esetleg egyéb tervek az autóval? És ha igen akkor micsodák?

Szauber Bence: A legfőbb vágyam, hogy a gyári Technoviolet szín visszakerüljön. Már elkészült az új hátsószárnyam, szeretnék egy hozzápasszoló diffúzort is. A belsővel nem igazán foglalkoztam eddig, de most beszerzek két kagylóülést, öveket, kesztyűs kormányt, bukócsövet, hogy a verseny összkép meglegyen és tényleg versenyautóban érezhessem magam!

Más márkák is felkeltették már a figyelmed? Vagy kizárólag BMW? és ha BMW, akkor milyen típusok?

Szauber Bence: Mára már eltűnt belőlem a BMW-s életérzés… Persze ez nem azt jelenti, hogy nem tetszenek és nem építenék BMW-ket, de sokkal tágabbra nyílt a szemem. Imádom a turbóbenzines autókat és nagyon szeretem az idősebb autókat is. Ha feltennék a kérdést, hogy egy márkát választhatnék, amivel örök időkre elautózhatnék, akkor valószínűleg a Ladára esne a választásom.
A polgárpukkasztás itt fog kezdődni: jövőre nem marad szem és bugyi szárazon Bence BMW-je körül

Mit gondolsz a hazai tuning életről? Valóban fellendülőben van és érdekel egyre több embert érdekli a saját autóját építeni, a szigorú törvények ellenére?

Szauber Bence: Az évek alatt nagyon sok embert ismertem meg mindenféle találkozón és bulin, sok-sok új barátra is szert tettem. Vannak, akik fejlődnek és vannak, akik visszafejlődnek. A fórumozás az, ami nálunk borzasztó és a béka valaga alatt van. Sokak még mindig nem tudnak önállóan gondolkodni, nyavalyognak és tudatlanok autós témákat illetően. Ennek ellenére rengeteg autó épült mostanában, amik szerintem igencsak példaképek lehetnének, de a nagyközönség egy része nem tartja sokra őket. Összegezve, szerintem még nem nőttünk fel a feladathoz, van még mit tanulnunk a többi országtól.

Zárógondolatként, mit javasolsz azoknak, akik a 2018-as szezonra szeretnének egy olyan autót, mint amilyened neked van?

Szauber Bence: Ne hallgassanak senkire, aki nem mer, az nem nyer!
Ne keressenek kifogásokat, nincs lehetetlen és bízzanak a saját stílusukban.