Ez volt a TOP 10 legegyedibb Safety Car

Szabó Balázs újságíró
Közzétéve:
2020-09-05, 12:41

Megszokhattuk már, hogy az F1 biztonsági autója jó ideje egy Mercedes. De nem mindig volt ez így.

A motorsport királykategóriája kapcsán a központi témákat nyilván a legtöbb esetben a pilóták, a versenyek, az autóik és a bajnokság állása adja. Azonban sokan elfeledkeznek a Foma-1 21. autójáról, ami mindig az élmezőny előtt jár, és sokszor akár a versenyek végkimenetelét is befolyásolhatja. Ez a Safety Car, aminek már 20 éve ugyanaz a Bernd Mayländer a sofőrje. Most eszedbe juthat, hogy akkor ez egy csak Mercedeseket mutató toplista lehet, de a csillagos márka csak 1997-től adja a biztonsági autókat. Előtte nagyon más volt a helyzet, és olyan márkák is megjelentek, amikre még csak gondolni se mersz.

10. A sárga Porsche 914 volt az első Safety Car

Az 1973-as szezonban rengeteg volt a baleset, aminek következménye az lett, hogy bevezették a biztonsági autót. Konkrétan Jody Scheckter és Francois Cevert balesete miatt döntöttek mellette. Az első egy Porsche 914 volt, ami a Kanadai Nagydíjon debütált. Az akkori pilóták számára nagyon új volt ez a helyzet. Az akkori autót Eppie Wietzes vezette, aki egyébként 1967-ben és 1974-ben is kipróbálta magát a Forma-1-ben.

Porsche 914 Safety Car a pályán a mezőny előtt

9. Lamborghini Countach – Monaco gyöngyszeme

A ’80-as évek közepére aztán jött egy nagy váltás, és egy igazi különlegesség vette át a Porsche szerepét. A Lamborghini Countach egy elbűvölő autó, ami méltán lehetett a mezőny előtt. És habár ott volt, egyszer se kellett bevetni, mivel ezt a modellt ezekben az években csak Monacóban használták. Ennek magyarázata, hogy itt a promóterek mindenképpen meg akarták villantani a sportág elit mivoltát. A motorja V12-es volt, így kellőképp erős volt az F1-es autók tempójához.

Lamborghini Countach a monacoi pályán felülről a rázókövön

8. Renault Clio Williams – 1996

Már a nevében is benne van az egyik csapat neve, de ennek ellenére sem túl meggyőző egy ilyen autó a mezőny elején. Ereje egyáltalán nem méltó a királykategóriához, hiszen mindössze egy 2 literes, 150 lóerős motor hajtja. Ennek ellenére még olyan is volt az 1996-os Argentin Nagydíjon Luca Badoer balesetét követően, hogy több mint tíz percen át vezette a mezőnyt. Nem sokáig volt ilyen jó pozícióban, hiszen ezt a szezont követően váltott az F1 a Mercedes modelljeire.

Renault Clio Williams biztonsági autó a pályán a mezőny előt elölről

7. Porsche 911 – 1995 Spa Francorchamps

Miután Michael Schumacher és Damon Hill összeütközött az 1995-ös Belga Nagydíjon, be kellett küldeni a nagyon különleges Porsche 911-et. A 3,6 literes, boxermotorral szerelt 911-es több mint 450 lóerős volt, és joggal tehető egy ilyen mezőny élére.

Porsche 911 a pályán oldalról

6. Ford Escort RS Cosworth

Az inkább raliautónak számító jármű egy napra otthagyta a terepet, és egy pályán volt a világ leggyorsabb formula autóival. Az 1993-as Brit Nagydíjon kellett bevetni azon a versenyen, ahol végül Alain Prost ért elsőként a célba és gyűjtött értékes pontokat ahhoz, hogy év végén őt mondhassuk világbajnoknak.

Ford Escort RS Cosworth a Brit Nagydíjon a pályán

5. Lamborghini Diablo

Egy újabb modell az olasz márkától, amit nem tudtak egyszer sem a pályára küldeni, de szintén nagyon különleges jármű a palettán. Ez volt az első olyan szuperautó, ami sorozatgyártás mellett át tudta lépni a 300 km/órás sebességet.

Lamborghini Diablo Safety Car elölről

4. Tatra 623 – A NEM biztonságos, biztonsági autó!

Az 1995-ös Magyar Nagydíjon még csak balesetről se lehetett beszélni, csupán Taki Inoue autója adta meg magát, ám amikor a helyszínre érkezett a Safety Car, magát a pilótát sikerült elütnie, aki szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta az esetet. Mindennek ellenére a jármű több éven át volt főszereplője a kelet-európai versenyeknek.

Tatra 623 autók a Hungaroringen, féloldalról

3. A Mercedes éra

Nem csak Lewis Hamiltonék Mercedese tart egy hosszú ideje tartó sorozatot. A csillagos márka a biztonsági autót 1997 óta szolgáltatja, amik közül a legkülönlegesebb talán mindig az aktuális darab. Ez idő alatt 11 modell váltotta egymást, amiből most meg fogok mutatni egy-kettőt.

Mercedes SLS AMG féloldalról egy zebrán

2. C32 – Az orvosi autó és Nick Heidfeld esete

Miután bekerült a Mercedes a Forma-1-be, egy idő után nem csak a biztonsági autókat, még az orvosi kocsikat is ők biztosították. Még Bernie Ecclestone vezetése alatt állapodtak meg a csillagos márkával arról, hogy minden hétvégére szállítanak három orvosi és három biztonsági autót, aminek külön személyzete is van. A 2002-es Brazil Nagydíjon egy balesetet követően ment a helyszínre a Medical Car, de a német Nick Heidfeld későn vette észre a figyelmeztető zászlókat, és nagy tempóval megcsúszott a második kanyar kimeneti ívén. Az orvosi autó vezetője éppen kinyitotta az ajtóját, amit egy pillanat alatt vitt is le Heidfeld. Így utólag persze vicces, de akkor azért elég meleg helyzet volt.

Mercedes C32 féloldalról egy baleset után

Mercedes-AMG GT R

Ez az éppen aktuális biztonsági autó, ami egy 4 literes, 585 lóerős, V8-as motorral van szerelve. Végsebessége eléri a 318 km/órát, míg 0-ról 100-ra 3,6 másodperc alatt tud gyorsulni. Széria autóként meg is lehet vásárolni a csillagos márka AMG-osztályán.

Mercedes AMG-GT R féloldalról

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Toyota Aygo kiadások
2020. január 06.
Persze SUV-re ne nagyon számíts ennyiért, a Dacia és a Lada kínál egyedüli opciót.
Kimi Räikkonen a belga nagydíj pódiumán
2020. augusztus 28.
A belga pálya az, ahol voltak tragédiák, hatalmas győzelmek és drámai futamok is egyaránt.

További hírek