2020. február 18. | 17:07

Február 19-én beindul a nagyüzem Barcelonában.

Társszerző: Hajdu Balázs

Olyan, mintha ezer éve nem láttam volna Forma-1-es autót versenypályán körözni. Neked is vannak ilyen érzéseid, ugye? Február 19-étől Barcelonában tartják a szokásos téli teszteket. Most mindent megtudhatsz a gyakorlás részleteiről.

Hány napos lesz a teszt?

Az eddigi évek gyakorlatához képest változás, hogy 8 helyett 6 napot tesztelhetnek a csapatok Barcelonában. Az első etapra február 19. és 21., a másodikra pedig 26. és 28.

Miért tesztelnek a csapatok?

A téli tesztek nem csak a leggyorsabb körökről szólnak. A csapatok próbálgatják a holtszezonban készített fejlesztéseiket, teljesítmény adatokat gyűjtenek, valamint az autó megbízhatóságán dolgoznak. A Barcelonában futott körök alapján összehasonlíthatják a szimulátoros kalkulációkat a való életben tapasztalt eredményekkel. A pilótáknak lehetőségük nyílik megtanulni az autó viselkedését, valamint lényeges visszajelzésekkel segíthetik a mérnökök munkáját.

Vajon idén a tesztek leggyorsabbja nyeri a bajnoki címet?

Pörgesd vissza az idő kerekét 12 hónappal! Emlékszel, hogy a téli tesztek után mindenki a Ferrari fölényéről beszélt? Őket kiáltották ki a bajnoki cím elsőszámú esélyeseinek, majd a Mercedes kettős győzelmet aratott az első 8 futamon…

A teszteken elért eredményeket érdemes óvatosan kezelni, a csapatok gyakran nem fedik fel autójuk valós teljesítményét. Az időeredmények listáján akár a Williams egyik versenyzője is az élmezőnybe kerülhet – amennyiben alacsony üzemanyaggal és a leglágyabb keveréken fut ki a pályára.

Kik vezetek majd az autókat?

A csapatok minden tesztnap előtt nyilvánosságra hozzák a tervezett pilótabeosztást, mely rövid időn belül változhat. Tavaly 21 versenyző vett részt a gyakorláson – az egyetlen tesztpilóta Pietro Fittipaldi volt, aki a Haastól kapott lehetőséget. Az FIA szuperlicensszel nem rendelkező versenyzők autóján zöld fény lesz látható, így könnyű lesz őket megkülönböztetni a többiektől – amennyiben szerepet kapnak.

Mennyi a maximálisan teljesíthető körök száma?

Nincs erre vonatkozó előírás. Piros zászló, nem megfelelő időjárási körülmények, valamint műszaki hiba gördíthet akadályt a csapatok elé. Tavaly Lewis Hamilton 638 kört teljesített 8 nap alatt. Ez több, mint 9 teljes Spanyol Nagydíj versenytávja…

Kötelező a részvétel a csapatok és a versenyzők számára?

Nem kötelező, viszont erősen ajánlott a részvétel, hiszen a csapatok korlátozott tesztlehetőséggel rendelkeznek.

Elrejthetik a csapatok az autóikat a garázsban?

Többé már nem! A Circuit de Barcelona-Catalunya garázsaiban biztonságban van a csapatok felszerelése, ám reggel 9 és este 6 óra között nyitva kell tartaniuk az ajtót. Ez újdonság a tesztek lebonyolításával kapcsolatban. Ez ugyan nem jelenti azt, hogy az autó minden részlet és alkatrész felfedésre kerül, ám a szurkolók jobban bepillanthatnak a csapatok munkájába.

Vajon a pilóták nem unják a körözgetést?

Az őszinte válasz: de igen. Egy csapat egyszerre egy autóval tesztel, így az egyik versenyző a garázsból figyeli az eseményeket. Ha probléma adódik, annak kijavítása gyakran órákba telik. A téli teszteken igenis próbára teszik a pilóták türelmét és idegrendszerét.

Hol tudom nézni a teszteket?

Akár a helyszínen is. Azok számára, akik nem jutnak el Barcelonába, az F1 TV Pro előfizetéssel rendelkezők a teszt minden percét élőben tudják követni. A Formula1.com hivatalos weboldal szöveges közvetítéssel jelentkezik majd. Lesz napi élő blog, élő eredménykövetési lehetőség, és a tesztekről készült videók is felkerülnek majd az oldalra.

A főbb eseményekről itt az Alapjárat hasábjain is tájékozódhatsz!

  • Címkék:
  • F1