2019. december 15. | 11:44

Vajon a 2021-es szabálymódosítások megmenthetik a Száguldó Cirkusz jövőjét?

Társszerző: Hajdu Balázs

Amióta a Forma-1 létezik, bizonyos csapatok dominanciája egy teljesen normális, elfogadott, és elkerülhetetlen részét képezték a sportágnak. A Száguldó Cirkusz az autósportok királykategóriája, a legfejlettebb, legdrágább és legkifinomultabb autóverseny a világon. A szerepléshez elképesztő mennyiségű erőforrásra, a legmodernebb autóipari megoldásokra, remek pilótákra, egy megbízhatü és rendkívül hatékony kiszolgálói és partneri hálózatra, óraműpontossággal dolgozó munkatársakra, és némi szerencsére van szükség – és mindez ahhoz kell, hogy felállhass a rajtrácsra. A bekerülés pedig egyre nehezebb és bonyolultabb folyamattá válik.

Ahogy fent említettem, ebben a sportágban nem idegen egy-egy csapat domináns szereplése. A nyolcvanas éveket a McLaren-Honda uralta, a kilencvenes években a Williams volt kiemelkedően erős, a 2000-es évek elején a Ferrari hátát nézte a mezőny, az évtized vége és a következő eleje a Red Bullé volt, a hibrid érában pedig a Mercedes az egyeduralkodó.

A sportág berkein belül alapvetően elfogadott tény, hogy mindaddig, amíg a vastagabb pénztárcával rendelkező gyári csapatok előnyt élveznek, addig a versenyeket is ők fogják nyerni. A gyári támogatás azonban nem jelent automatikus világbajnoki címet, lásd a BMW, vagy akár a Toyota példáját. A Forma-1-es hibrid korszak kezdete óta a Mercedes nem hajlandó kiengedni a kezéből az egyéni és konstruktőri trófeát. A most következőkben részletes elemzést olvashatsz a csapat sikerének hátteréről.

2014 óta a futamok 74%-át a Mercedes nyerte

A Mercedes zsinórban hat egyéni és konstruktőri világbajnoki címet nyert 2014 óta. Toto Wolff csapatának dominanciáját számos statisztikai adat támasztja alá. 2016-ban 21-ből 19 versenyt nyertek, ugyanebben az évben 21-ből 20 pole pozíció lett az övék – mindkét adat rekord a maga kategóriájában. A legsokkolóbb viszont az, hogy 2014 óta megrendezett futamok 74%-át a Mercedes nyerte. A matematika mai állása szerint 4-ből 3 versenyen az Ezüst Nyilak egyikét intették le elsőként. Nem vagyok benne biztos, hogy a dominancia jó szó erre. Talán az érinthetetlenség jobban tükrözi a valós helyzetet.

A Mercedes sikertörténetének fő letéteményese a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton. A brit pilóta számai is magukért beszélnek. Ha csak az idei szezont nézzük, akkor az első 10 futamból 7-szer ő győzött, 2-szer Bottas, és egy alkalommal Max Verstappen. A Mercedes-rajongók számára csodálatos, a többieknek viszont lehangoló, hogy a Ferrari és a Red Bull csak a maradékért küzdhetett.

A 2019-es szezon ugyan számos izgalmas csatát hozott – főleg az előző évek álmosító hangulatához képest, ám néhány verseny így is unalomba fulladt, ami többnyire a Mercedesnek volt köszönhető. Furcsa lenne őket ezért hibáztatni, ehelyett elismeréssel illik szólni a teljesítményükről. Nyertek nyers tempóval, remek stratégiával, vagy éppen a nem érdemtelenül támogatott elsőszámú pilóta, Lewis Hamilton vezetésével.

Ami a versenytársakat illeti, a Ferrari részéről csak villanásokra futotta. Az SF90 volt a téli tesztek legerősebb autója, így az olaszok joggal szövögettek világbajnoki álmokat. Charles Leclerc leigazolása kiváló döntésnek bizonyult, ám ez azzal járt, hogy a csapat nem tudott dönteni az elsőszámú pilóta személyéről. Vettel és Leclerc eldöntetlen házon belüli csatája egyértelműen hátráltatta a Ferrarit, így nem sikerült végrehajtani a trónfosztást. A tanulság, hogy ennyi hibát nem szabad elkövetni, valamint érdemes lenne rendet tenni a pilóták fejében.

A Red Bull Pierre Gaslyt léptette elő Max Verstappen mellé az idény elején. A francia versenyző nem tudott megfelelni az elvárásoknak – illetve holland csapattársa is magasra tette a lécet. A helyét az év újoncának megválasztott Alex Albon vette át, aki jól szerepelt ugyan, de a Red Bull nem tudott komolyan beleszólni a világbajnoki cím kérdésébe. Verstappen fantasztikus teljesítményét jelzi, hogy övé lett az egyéni pontverseny harmadik helye a két Mercedes mögött.

Túléli-e a Forma-1 a Mercedes dominanciáját?

A fentebb említett három csapaton kívül nem tudott senki futamgyőzelmet vagy pole pozíciót szerezni. A Renault, a McLaren, vagy éppen a Toro Rosso erejéből számos pontszerzésre, sőt, dobogós helyezésre is futotta – ezzel együtt is tisztes távolból figyelték a nagyok csatáját.

A Mercedes egyeduralkodása különböző tényezőkön alapszik. Övék a legmegbízhatóbb motor-karosszéria kombináció, a legjobb versenyző, aki mögött ráadásul egy képzett és sokat látott csapat dolgozik. A hanyatlásnak pedig nem sok jele mutatkozik. Az Ezüst Nyilak minden szabályváltozáshoz a legjobban tudtak alkalmazkodni.

A Nemzetközi Automobil Szövetség már sok mindennel próbálkozott, hogy izgalmasabbá tegyék a versenyeket. Az igazi, megrögzött F1-es rajongók rendszeresen nézni fogják a futamokat, hátha sikerül megtörni a Mercedes uralmát, az FIA és a Liberty Media azonban nem engedheti meg magának, hogy veszítsen a rajongói bázisából. A 2021-es grandiózus szabálymódosítások talán hoznak némi változást. Ez egyelőre a jövő zenéje.

Változásra van szükség

Hogyan tudja orvosolni az FIA a problémát? Esetleg a Ferrari vagy a Red Bull képes lesz egy mágikus dobásra, hogy leterítse a nagyvadat? Egyelőre minden jel arra utal, hogy 2020-ban is a Mercedest fogják üldözni a többiek, 2021-től azonban radikális változások következnek. Minden a szorosabb és izgalmasabb versenyzés elősegítése jegyében történik. Az autók aerodinamikája jelentősen átalakul. A csapatok megkezdték a fejlesztést- vajon ebből a versengésből is a Mercedes jön ki győztesen?

Szerinted a 2021-es átalakulás megmenti a Forma-1-et?

  • Címkék:
  • F1