2016. április 14. | 15:00

Minden versenypálya szerves részét képezik az aszfaltcsík mellett elhelyezett színes rázókövek.

Ha láttál már valamilyen autó- vagy motorversenyt, bizonyára feltűntek a pálya szélén elhelyezett kerékvetők. De mégis milyen célt szolgálnak?

A kerékvető (angolul: kerb/curb) elsősorban biztonsági funkciót lát el, jól láthatóan kijelölve a pálya határait, továbbá arra szolgál, hogy elválassza az aszfaltcsíkot a mellette lévő füves résztől vagy kavicságytól. Egyúttal segít a versenyzőknek megtalálni a kanyarok csúcspontját. Ugyanakkor ha egy pilóta túlságosan ráhajt a kerékvetőre, az lassítja az autót annak érdekében, hogy a versenyzők a pálya kijelölt határain belül maradjanak, és ezáltal ne szerezhessenek előnyt a többiekkel szemben.

Valtteri Bottas az F1-es Olasz Nagydíjon
Kép: Depositphotos

A kerékvetőknek számos típusa és formája létezik, melyeket az aszfaltcsík előre meghatározott helyeire telepítenek, és eltérő funkciót töltenek be.

Miből készülnek a kerékvetők?

A kerékvetőket acélból készítik, és csavarokkal rögzítik az aszfalthoz, így rendkívül könnyen lehet szállítani, cserélni vagy módosítani őket. Nagyon nehezek, a jobb tapadás érdekében pedig csúszásmentes festékréteggel vannak bevonva.

Általában piros-fehér színűre festik a kerékvetőket, mivel ezek nagyon feltűnő színek, így a versenyzők nagy tempónál is sokkal könnyebben észre tudják venni. Vannak azonban olyan pályák, ahol más színkombinációt, például az adott ország nemzeti színeit használják a kerékvetők festése során. Monzában a kerékvetők zöld-fehér-piros, Spa-Francorchamps-ban piros-sárga, míg Interlagosban zöld-sárga-fehér színűek.

GT verseny a csehországi Brnóban
Kép: Pixabay

Milyen kerékvetőket használnak az F1-ben?

Manapság a versenypályák tele vannak kerékvetőkkel, amelyek különféle funkciókat látnak el. Jelenleg az F1-ben ötfélét használnak:

  • Festett: ez nem tényleges kerékvető, csupán festék az aszfalton.
  • Hagyományos: ezek a tipikus piros-fehér – vagy bármilyen más színű – szegélyek, amelyeket a kanyarok belső ívén és a kanyarkijáraton helyeznek el. Több típusa is van, és általában változó lejtésűek.
  • Műfű: ezt a tényleges kerékvetők külső oldalán helyezik el. Ha egy versenyző ráhajt, sokat veszít a tapadásból, esős, neves körülmények között pedig nagyon csúszósak, mivel felületükön felgyülemlik a víz.
  • Nyíró rázókő: ezeket általában zöld-fehér színűre festik, és a hagyományos kerékvetők és a bukótér között helyezik el őket, jellemzően a tempósabb kanyarokban. Lényegesen agresszívebb felülettel rendelkeznek, ami nem tesz jót az autók felfüggesztésének. Ezzel próbálják meggátolni, hogy a versenyzők ezeken a pontokon kiszélesítsék a pályát.
  • Hurka kerékvető: ezek hosszúkás, magasított kerékvetők a legagresszívabbak, mivel egyértelműen azt a célt szolgálják, hogy elejét vegyék a kanyarlevágásoknak.

Az elmúlt években számos vitát szült a hurka kerékvetők kérdése, ugyanis egyre több helyen alkalmazzák azért, hogy a pilóták kénytelenek legyenek tiszteletben tartani a pálya határait. Mivel jelentősen az aszfalt szintje fölé magasodnak, így jelentős károkat tudnak okozni az óvatlan versenyzők autójában. Christian Horner szerint a hurkák mintegy 250 ezer fontnyi kárt okoztak a Red Bull autóiban a 2019-es Osztrák Nagydíj során. Rosszabb esetben ezek a kerékvetők akár a levegőbe tudják dobni az autókat.

GT versenyautó a brazíliai Interlagosban
Kép: Depositphotos

Minden bizonnyal a legemlékezetesebb ilyen eset a F3-as Alex Peroni balesete volt a 2019-es Olasz Nagydíjon. Az ausztrál versenyző a Parabolica kanyar kijáratát mérte el, nagy tempóval eltalálta a hurka kerékvetőt, ami katapultálta az autót, és több szaltót követően végül a gumifal tetején állt meg. Az esetről készült videót ide kattintva tudod megtekinteni.

Sophia Floersh 2018-ban Makaóban hasonló balesetet szenvedett, mint Peroni. A német hölgy autója ugyancsak a hurka kerékvetőn dobbantott, hogy végül a pálya melletti egyik ideiglenes építménybe csapódjon. Az esetről készült videó ide kattintva érhető el.

Pályabejárás

A versenyhétvégét megelőző pályabejárás kulcsfontosságú abból a szempontból, hogy a versenyzők közvetlen közelről tudják felmérni az aszfaltcsík minden egyes pontját, különös figyelmet fordítva a kerékvetőkre, amelyek évről évre változhatnak.

Nyitókép: Unsplash