A Hot-Rodderek álma: 1951-es Ford Country Squire

Frissítve:
2018-05-16, 11:19

A Country Squire egy ritka példány, mivel még a legelső hot-rodok közé sorolható, de módosított külsővel is jól néz ki!

Társszerző: Hajas Imelda

A Ford Motor Company a T-modellből több, mint 15 millió példányt gyártott le 1908 és 1927 között és egyszerűségének, valamint a sorozatgyártásból fakadó olcsóságának volt köszönhető, hogy hatalmas sikernek örvendett az amerikai középosztály körében. Ez volt az első személyautó, melyet egyszerre több gyárban is konstruáltak. Sokan nem is gondolnák, hogy a Bádog Böskének (, itthon sokan így nevezték a T-modellt) magyar vonatkozásai is vannak, mivel a tervezői csapatnak a magyar származású Galamb József és Farkas Jenő is tagjai voltak.

fekete színű Ford T-modell

Ford T-modell, avagy a Bádog Böske

Az 1929 és 1933 között zajló világválság következtében sajnos a legtöbb amerikai fiatal nem engedhette meg magának, hogy új autót vásároljon, ezért voltak kénytelenek a rozsdás és roskatag T-modellekhez nyúlni, illetve azokat gazdaságosan pofozgatni, hogy aztán legyen mivel versenyautósat játszani, legyőzni egymást.

tető és ablakok nélküli Hot Rod versenyautók

1949-ben a utah állambeli Bonneville-i sóstó adott helyet az első hivatalos hot-rod versenynek.

Sokszor elég brutális módon alakították át ezeket az autókat, például levágták a tetőt, eltávolították a szélvédőt és azért, hogy megszabaduljanak a „súlyfeleslegtől” kipakoltak mindent a beltérből. A hangsúly csakis a gyorsaságon volt, a biztonság fogalma ekkor még nem számított kritériumnak. A „Real Rods Never Shine!”, vagyis „Az igazi Hot-Rodok sohasem ragyognak!” mondás is ide kapcsolható, ugyanis a fiatal fabrikálóknak gyakran nem maradt elég pénzük festékre, így kénytelenek voltak meghagyni az autót a maga rozsdás, elhasználódott külsejével.

1951-es Ford Country Squire oldalsó fa betétei

A második világháború után a hazatérő katonáknak némi adrenalinra volt szükségük, ennek köszönhetően a Hot-Rodok újra fénykorukat élhették. Időközben az első „A” modellek is megjelentek, valamint kifejlesztették a Ford első V8-as Flathead motorját, becenevén „Flatty-t”.

Henry cége az 1950-es évek környékén átállt az acélból készült autók gyártására, de a fa elemek megmaradtak az oldalakon. Az 1951-es Ford Country Squire autentikus megjelenésével képes bárkit visszarepíteni az egyszerűbb, régiesebb időkbe és felidézni az autókázós családi kirándulások emlékeit.

1951-es Ford Country Squire krómozott eleje

Ebben az autóban ülve egy ízt biztosan lehet érezni, az pedig nem más, mint az amerikai álom íze, hiszen a szinte tetőtől-talpig fa elemekből álló járművek létezésük óta meghatározó részét képezik az amerikai kultúrának.

Tipikusan nyírből vagy mahagónifából készültek az egyes részek, de később az acél, mint olcsóbb és hatékonyabb alternatíva, felváltotta a fát, aminek eredményeként később olyan Ford-modellek készültek, melyek nagyobb részben álltak acélból és csak oldalaikat díszítették fa elemek. 1952-től kezdődően a Ford autók teljes acélszerkezetűre cserélődtek, így a Ford történelemben a legendás 1951-es modellek az utolsó igazi „faautók”.

1951-es Ford Country Squire mahagónifából készült elemei

Jeff, aki ennek az ’51-es Ford Country Squire-nek a tulajdonosa repülőre ült csak azért, hogy élőben is láthassa az autót. Eleinte nagyon hezitált, mert nem gondolta úgy, hogy szüksége lenne még egy klasszikusra, aminek aztán gondját is kellene viselni, de később fordult a kocka, beleszeretett.

A Country Squire modell, amit kinézett magának a kezdetektől fogva kitűnő állapotban volt és fa, illetve króm elemekkel, azaz nem éppen a legolcsóbb dolgokkal rendelkezett, viszont a metál burgundi színű fényezés nagyszerűen kiegészül az afrikai mahagónival. Miután Jeff meghallotta a gyári, 3900 köbcentis V8-as Flathead és a dupla kipufogórendszer hangját, egyből beleszeretett a műfajba és attól kezdve akár hot-roddernek is nevezhette volna magát.

1951-es Ford Country Squire V8-as erőforrása

Évekkel a Country Squire megvásárlása után talált rá egy kompresszoros, 4500 köbcentis V8-as Flatheadre, melyet rögtön be is szerelt a kilencszemélyes családi autóba. A motor egyébként egy klasszikusnak számító hot-rod-erőforrás volt az 1932 és 53 között gyártott Ford-modellekben.

Az új differenciálmű mellett a gyári sebességváltó helyére egy C4-es 3-fokozatú automata váltót is szerelt, valamint a kívánt utazómagasság elérésének érdekében némi ültetést is végzett az autón.

1951-es Ford Country Squire belső ülései

Menet közben a padszerű, fejtámlát sosem látott ülések, melyek vadonatúj kárpitozást kaptak, képesek arra, hogy kompenzálják, vagy épp elvonják a figyelmet az egyébként nem túl lágy felfüggesztésről. Az autó osztott ablakain (elülső szélvédő, oldalsó és hátsó ablakok) egészen érdekes lehet a kilátás. Új szőnyegkészlet, valamint gumiabroncsok is kerültek a járgányra, melyek fényes króm, illetve fehér színben pompáznak.

Jeff 1951-es Ford „Woody Wagon” Country Squire szuperkocsija kiváló példa arra, hogy feltárja az amerikai autóipar történetét.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Supra motoros rat-rod?! 1949-es Ford F3
2018. március 20.
A rat-rod kategória pikantériája, hogy nincsenek meghúzott határok, egy kreatív tuner elméje szabadon szárnyalhat. Íme, a szabadszellemű Chris Lee rat-rodja.
Autós képgyűjtemény 2.
2018. november 02.
Gyors válogatás az autós világból, vegyes témákban
A Ford 2 plug-in hibridet szán a kínai piacra
2018. november 02.
A Ford felfedte terveit a kínai piaccal kapcsolatban, hogy 2025-re széles palettával rendelkezzenek az elektromos, plug-in hibrid és egyéb elektromos járművekkel
Megjártuk a Budapesti Auto Show-t! - GALÉRIA
2017. október 27.
Az ötödik alkalommal megrendezett cégautó konferencia idén magával hozta többek között a Peugeot, BMW, Opel és a Nissan modelljeit is. De vajon mit tartogatott még a seregszemle?