2021. szeptember 03. | 13:24

2022 nyarától kezdődően megváltozik az autózás az Európai Unióban.

Jövő év júliusától jelentősen változik az uniós tagállamokban az autózás és a teherszállítás, illetve a gépjárműértékesítés. Az Európai Bizottság ugyanis a közelmúltban elfogadta annak a rendeletmódosításnak a szövegét és mellékleteit, amely szerint az említett határidőtől csak olyan új tervezésű személyautó és teherautó hozható forgalomba az EU-ban, amely rendelkezik intelligens sebességszabályozó (ISA) rendszerrel. A következő lépcsőfok két év múlva várható, így előbb-utóbb minden uniós gépjárművezetőnek hozzá kell szoknia ehhez az eszközhöz.

2022. július 6-tól kizárólag olyan új tervezésű autó és teherképkocsi hozható forgalomba az Európai Unió területén, amelyet a gyártó felszerelt egy új biztonságtechnikai eszközzel, intelligens sebességszabályozó (ISA) rendszerrel.

Az Európai Bizottság néhány hete fogadta el a rendeletmódosítás szövegét és annak mellékleteit. A tervezet szerint 2024. július 7-től lép életbe az intézkedés második lépcsője. Onnantól kezdve minden olyan gépjárművet fel kell szerelni az említett eszközzel, amelyet e határidő után hoznak forgalomba.

„Az indoklás szerint az új technológiával a döntéshozók a gyorshajtásos balesetek számát szeretnék csökkenteni. Kérdés azonban, hogy ezt milyen megoldással érik majd el. A most elfogadott dokumentumok ugyanis több lehetőséget is említenek. Elképzelhető, hogy a gázpedálon finom ellenerőt érzékel majd a sofőr, vagy a motorvezérlés csökkentheti a teljesítményt, de akár a gázpedál rezgése is jelezheti a gyorshajtást, felvillanó fényjelzések mellett. Fontos azonban kiemelni, hogy a jelzőrendszerek nem mindegyike alkalmazható minden egyes gépjárműben, mivel annak felhasználása nagyban függ a motortól, vagy a hajtáslánc típusától (pl. hibrid vagy teljesen elektromos). Minden megoldásban közös azonban, hogy ezeket a sofőr felülbírálhatja. Annyi bizonyos, hogy idővel minden gépjárművezetőnek hozzá kell szoknia az új biztonságtechnikai eszközhöz” – nyilatkozta az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője, dr. Nyitrai Tibor.

Az Európai Unió közútjain 2019-ben közel 23 000 halálos baleset történt. Becslések szerint az összes baleset 10-15 százaléka és a halálos balesetek 30 százaléka a gyorshajtáshoz vagy a nem megfelelő sebességgel történő vezetéshez köthető. A szabályozni kívánt probléma tehát valóban komoly veszélyforrás az utakon. Abban bíznak a szabályalkotók, hogy a túlzott menetsebességre figyelmeztető műszaki megoldás majd visszafogja a vezetőket, ezáltal pedig a baleseti statisztikák is szignifikánsan javulhatnak.

Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak mostantól számítva két hónapja van még arra, hogy kifogásolja vagy visszautasítsa a rendeletet. Ha ez nem történik meg, akkor jövőre tényleg bekerülnek a gyorshajtás elleni rendszerek az új autókba.

 

Bán és Karika Ügyvédi Társulás