2022. szeptember 10. | 08:03

Észvesztő extrák, amiket még a japán miniszterelnökök is gyakran élveztek.

Egy posztban futottunk bele a Toyota egykori csúcsmodelljének második generációs változatába, amit egy végtelenül fülkényeztető ASMR videóban mutatnak be. A garázsajtó mögött megbúvó klasszikus kiemelkedően jó állapotúnak tűnik, bár így visszagondolva mintha kicsit túltolták volna akkoriban a krómot. 

A látványosan masszív karosszéria vaskos hűtőrácsa mögött a Toyota kifejezetten ebbe az autóba fejlesztett 5,0 literes, V12-es szívó benzinese duruzsol a márkától megszokott végtelenül precíz és finom járással.

A tekintélyes méretű motor nem véletlen, hiszen a 2 tonnás limuzin mozgatásához kell a 460 Nm-es nyomatéka, viszont a japán autógyártók korabeli egyezményének megfelelően a 280 lóerőt nem haladta meg. Bár az export modellek esetében 300 lóerőt is rá tudtak szabadítani a hajtásláncra.

Ezt az autót olyan szolgálatra tervezték, amit a legmagasabb beosztású japán tisztviselők és üzletemberek elvárnak, a Toyota mindent meg is tett, hogy ezt teljesítse. A videóban szereplő második generációs Centurynál apróságnak tűnő dolgokra is figyeltek, például arra is, hogy az irodai nyüzsgés elől menekülő cégvezetőket még az ajtó becsapódásának hangja se zavarja meg, hiszen az utazásnak a zavartalan nyugalom jegyében kell telnie. 

A hátsó „soft close” ajtók kattanása után az elnök úr ledöntheti az anyós ülés háttámláját, gyakorlatilag egy kanapévá alakítva az ülését. Természetesen a sofőr is mindent elektromosan állíthat, egy atomerőmű vezérlőjét idéző ajtópanelen. De ami igazán elismerésre méltó az az, hogy bár az autó minden porcikája rejt egy-egy elektromosan állítható funkciót, ennyi idő elteltével is finoman működik.

A Centuryt 1967-ben mutatták be először, épp azon a napon, amikor Toyota alapítójának, Sakichi Toyodának a 100. születésnapi évfordulója volt. Nem véletlen tehát a névadás, amit az elmúlt 55 évben megérdemelten viselt a típus. Bár Európában kevésbé ismert, Japánban abszolút a luxus megtestesítője, ami magas árával kevés szerencsés számára volt elérhető.

Kép: Toyota

30 évig futott az első széria, ami megdöbbentően hosszú idő egy típus történetében, ez minden bizonnyal a keleti kultúra hagyományőrző értékeinek is köszönhető. Bár a modellfrissítés elmaradt, rengeteg fejlesztést végeztek a Centuryn a japán mérnökök.

A ‘80-as években növekvő japán elitnek köszönhetően 1989-re annyira megugrott a kereslet, hogy a Toyota kiadta a Century Limusine változatot. A több mint 650 mm-rel hosszabb luxus négykerekű hátsó ajtaját is megnyújtották 150 mm-rel, a Rolls-Royce Silver Spirit közönségét hivatott elcsábítani, az első generáció így háromféle hosszban volt elérhető.

A típus motorizációja a luxushoz illő kifinomult teljesítményt célozta, ezért az első generáció rendkívül finom járású V8-as benzin motort kapott. A három évtized három motorgenerációt hozott, egy 2981, egy 3376 és 1992-től egy 3994 köbcentis nyolchengerest, amik 150-190 lóerős teljesítményre voltak képesek. Bár ekkoriban a konkurensek szempontjából nem volt kiemelkedő a teljesítmény, a technika tartóssága híressé tette.

Kép: Toyota

Az 1997-es második generáció megjelenése annyira konzervatív arculatváltás lett, hogy az összkép szinte alig változott, de 165 mm-rel nőtt a tengelytáv, 150 mm-t a hossza, ezen felül merevebbé tették a karosszériát is. Légrugós futóművet kapott az új modell, de ennél lényegesebb volt a motorháztető alatt megbúvó újdonság, az 1GZ-FE V12-es blokk, ami a fenti videóban is duruzsol.

A 2018-ban megjelent harmadik generációra esett a választása Naruhito japán császárnak is, ami nem véletlen, hiszen 2006 óta használják a Toyota járműveit a korábbi Nissanok helyett. A királyi család számára módosított Century Royal néven futó példányok jelentős módosításokon estek át, minimális darabszámban és borsos áron készülnek. Naruhito császár koronázási ceremóniájára gyártottak egyetlen darab lenyitható tetejű változatot is, ami azt a célt szolgálta, hogy a nép jobban láthassa az új uralkodót. 

Kép: Toyota

A legutóbbi generáció a Lexus LS-en alapul, a korábbi V12-es benzines helyét pedig a platformhoz járó 2UR-FSE 5,0 literes V8-as hibrid vette át, 425 lóerővel. A Century gyártása továbbra is egyedinek számít, hiszen a gyártás nagy része továbbra is kézzel készül, havi 50 darabos kapacitással.

Ha kell, akár teljesen ellágyítható futómű beállítással is ringatgatja a szerencsés tulajokat, a motor rezonanciáját speciális tartóbakokkal csökkentették, de az utastér aktív zajszűréssel teszi tökéletesen csendessé a kabint.

A Toyota Century által kínált luxus és a hozzátartozó rendkívüli ára csak kiváltságosok számára teszi elérhetővé, ám a Toyota nem a féktelen urizálás lehetőségét adja meg számukra, hanem a kifinomult stílus és a megérdemelt pihenés lehetőségét azok számára, akik kemény munkával elérték céljaikat. Legalábbis a PR anyagok szerint, azt mindenesetre abszolút bizonyította évek során, hogy a megbízható luxus nem igényel hivalkodást.