A világ első egyterűje, és V8-as, és nagyon ritka

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-08-29, 14:47

A túlárazott és modern Stout Scarab jócskán megelőzte korát, akkoriban nem is értették meg egyáltalán.

A 30-as években készült amerikai Stout Scarab minden családi egyterű szépapjának tekinthető. És tényleg szép, formavilágával az art décóból merít ötleteket, azaz jellemző rá a letisztult vonalvezetés, az egyenes vonalak és persze a tükörfényesre csiszolt króm szín. A jármű az autógyártás történetének legelső mini egyterűje, de nem csak ebben volt világelső, hanem abban is például, hogy neki volt először teljesen variálható utastere, a székeket tetszőlegesen át lehetett szerelni a pillanatnyi igényeknek megfelelően. Sőt, a második sor helyére kártyázó asztal is beszerelhető volt.

Stout Scarab oldalról

Az innováció tetten érhető a technikájánál is, ugyanis a Scarab önhordó karosszériát és mind a 4 kerekénél tekercsrugókkal dolgozó független felfüggesztéseket kapott. Ez hatalmas szó volt, mivel akkoriban alvázas felépítés, merevhidas felfüggesztés és laprugók voltak a jellemző paraméterek. A mozgatásáról egy Ford eredetű V8-as erőforrás gondoskodott, mely hátul volt elhelyezve és természetesen a hátsó tengelyt hajtotta egy házi készítésű 3 sebességes kézi váltón keresztül.

Stout Scarab hátulról

Az egyterűből mindössze 9 darabot készítettek, mert mai árfolyamon számolva 100 000 dollárt kértek érte, ami hatalmas összeg volt akkor (is), nem is vették.  Egy 1936-os, szépen felújított különleges példány a most következő, 2019. szeptember 6. és 8. között megtartott Concours of Elegance at Hampton Court Palace nevű veteránautós eseményen tiszteletét teszi. A járművet ritkaságán felül az teszi érdekessé, hogy a szóbeszéd szerint ez a konkrét autó szolgált a 2. világháborúban Dwight D. Eisenhower tábornok (csak 1953-tól volt az USA elnöke) és Charles de Gaulle francia tábornok találkozójának helyszínéül.

Stout Scarab beltér

Az autó előéletéről ezen felül még annyit lehet tudni, hogy az 50-es évektől egy cirkusz társulat használta. De nem az artistákat furikázták vele, hanem állítólag majomketrecként (!) szolgált. A praktikusság megtetszhetett a tulajdonosának és a variálható belső terének esett áldozatul a járgány. Ezután némi restaurálás követően egy franciaországi múzeumba került, majd végül a mostani tulajdonos 2001-ben teljes körűen felújította.

Az alábbi angol nyelvű videóban egy tulajdonos mutatja be saját Stout Scarabját:

Forrás:

További autós hírek

A Pofátlan(tan)ítás egy extra epizódjaként tette közzé a baleset-megelőzés Facebook oldala ezt a videót. Sajnos mi is posztoltunk a napokban…

Egyszerűen azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokan nem az útviszonyoknak megfelelően vezetnek. Nem, valóban nem esik a hó, de a napok…

Több levelet kaptunk a témában az utóbbi időben, ezért tegyük tisztába azt, hogy miért nem kapsz büntetőpontot a kiszabott bírság…

Ismerős kép lehet sokatoknak, ahogy az asszony bringáját viszitek haza a vasútállomásról vidéken… 🙂 A videón látható szituáció is hasonló…

Venczel János versenyző nyilvános posztjára bukkantunk a Facebookon és megdöbbentünk a meglehetősen precíz, aljas tolvajtempón. Írja: “Kedves Ismerőseim!! 300.000 Ft…

Kapcsolódó írások

1931 Cadillac Series 452 V16, RM Sotheby’s aukció
2019. szeptember 01.
Az RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1,46 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy 1931-es Cadillac Series 452 V16 Roadster
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
Ford pick up, zöld, oldalnézet, jobbról, alapjárat
2018. november 22.
A pickupok már évtizedek óta az amerikai megalománia szerves részét alkotják. Az elmúlt 100 évben számtalan példányuk jelent meg, de néhányuk igazi jelképpé vált.