csütörtök - 2024. május 09.
20 °C
időjárástiszta égbolt
95 624 Ft
100 677 Ft
D 612 Ft

Dízel Alfa Romeo Mitót vennék, mi baj lehet?

Olvasónk egy kis méretű olasz dízelt vásárolna, előtte azonban szakértőnkhöz fordul tanácsért.

„Kedves Alapjárat!

Egy Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm vásárlásán gondolkodom. Milyen típushibákra kell felkészülni egy ilyem autónál?

Köszönettel:

Andrea"

A kép illusztráció

Ahhoz, hogy minél pontosabb választ tudjunk adni a kérdésre, felkerestük Horváth Áront, az olasz autókra specializálódott il Topolino szerviz szakemberét, aki elmondta, milyen tapasztalatokat szerzett eddig az Alfa Romeo Mito ezen kivitelével kapcsolatban.

Áron elmondta, hogy ezek az 1,3-as dízelek viszonylag megbízhatók, az Euro 4-es, 90 lovas kiviteleknél még nincs részecskeszűrő, viszont a turbó hajlamos az elkoszolódásra. Az Euro 5-ösben már van DPF, viszont nem szokott vele sok gond lenni. Ennek a verzióknak azonban az injektorai a gyenge pontok, az pedig a szerelést nehezíti, hogy az izzítógyertyák kiszedéséhez le kell venni a turbót.

Olykor tönkremehet a nagynyomású szivattyú szabályozó szelepe, de maga a szivattyú ritkán kopik el rendellenesen. Az EGR hibája viszont mindegyiknél előjön. Ennél a láncos motornál nem jellemző a vezérműlánc elszakadása, de persze az elhanyagolt, nem karbantartott példányoknál ez is előfordulhat. Az Euro 5-ös verziónál ráadásul nem mindig felújítható ilyenkor a motor, emiatt a bontott blokkok ára elég magas.

A lánc problémáit az autó egyébként indításkori csörgéssel, vagy üzemmelegen, alapjáraton hallható kattogással jelzi. Áron a sebességváltóra is kitért, az ötgangos kivitelnél az 5. fokozat fogaskereke szokott „kiegyenesedni", emiatt kidobja a fokozatot terhelésre. A hatsebességes váltónál inkább csapágyproblémák fordulnak elő. Az ötös váltóval szerelt 1,3-as dízel Mitókban nincsen kettőstömegű lendkerék, a hatsebességesekben van. Így ez utóbbiaknál a kuplung cseréjénél érdemes ezzel a költséggel is számolni. 

Ami a külsőt illeti, a fényszórók burái mind bemattulnak, így ez egy elég keresett alkatrész. Rozsdásodásra egyébként nem hajlamos, az Ausztriából vagy más „sós" országokból származó példányoknál azonban megjelenhet a korrózió a küszöböknél és a sárvédőknél.

Az utastérben a manuál fűtéskonzolos verzióknál a fűtőventilátor előtét ellenállásának csatlakozója sokszor megég kontakthiba miatt, ez olcsón javítható vagy cserélhető alkatrész. A digitklímás verziókban az állítómotorok meghibásodása a Bravo/Delta és 500-as típusokhoz képest jóval ritkább.

Az Alfa Romeo Mito futóműve jóval keményebb az átlagos városi kisautókhoz képest, a fékek viszont jól és határozottan fognak. Itt a hátsó nyergek szorulása szokott előfordulni, de ez egy felújítható alkatrész. Elektromos szempontból megbízhatóak Áron tapasztalatai szerint.

Képek forrása:
Alfa Romeo