Egy hétvégi retró kaland terepen.
A hosszú hétvégének a LADA Hungary-től kapott ötajtós 4x4-gyel vágtam neki. Korábban kollégáim írtak már LADA 4x4 Urban tesztet, így most nem is erre összpontosítanék. Nagy izgalommal vártam már, hogy a régi klasszikust modern kiszerelésben a kezeim közé kapjam. Persze azért készültem, hogy legyen otthon másik autó is, biztos ami biztos, de nem kellett.
Ezt az autót lehet szidni, lehet szeretni, de közömbösnek maradni nagyon nehéz iránta. Az is jellemző, ahogy kollégám képes volt korábban felkelni, hogy együtt tudjunk menni reggel a dolgunkra. Így hangzott a szájából:
Az első mosoly a kulcscsomóval kezdődött. Három kulcs: 1 slusszkulcs, 1 ajtózár, 1 tanksapka. A zárható tanksapka feláras, de hát a tesztautó a legfelszereltebb verzió. Érintős Immobilizer, ami kb. fél perc után “élesedik” vissza a feloldás után, mint ahogy ezt a hangja is jelzi. Egy vékony sípoló, és folyamatosan emelkedő hang ismerteti, hogy az autó beindítását akadályozó rendszer védelme újra aktív. Többen kérdezték tőlem, hogy nem fog felrobbanni? Először még csak félve mertem válaszolni, hogy remélem nem. De aztán ezzel a funkcióval is összeszoktunk.
A tank telítettség jelzője egy negyed tanknyi tartományban képes tévedni. Ez terepen rendkívül nagy bizalmatlanságot okoz a kezdő Nivásoknak, de miután minden ilyen kis apróságát megismeri és megszokja az ember, az autó elkezdi egy nagyon megbízható igásló érzetét kelteni.
Aztán jöttek a többiek: Seat Cordoba, meg Hyundai i30 kombi. Kiderült, hogy Suzuki SJ-kkel tervezték az érkezést, de az egyik eleresztette az olajat, a másik meg beragadt egy zárt kapu mögé. Így lett, hogy végülis két autóval indultunk.
Dunaparti horgász ösvények. Igazából azt veséztük kis a srácokkal, hogy ez a terep a leginkább “Nivás”. Laza talaj miatt kellene ide is az MT-s gumi, ami kifejezetten erre a saras, agyagos talajra ideális, de száraz időben tökéletesen megbirkózik a 4x4 a természet ezen részével.
Kellően nagy hasmagassággal, és megfelelő rugóutakkal egy komfortos haladást biztosít, még a környezethez mérten nagy sebességnél is. Végülis lett mindenből egy kicsi, mint ahogy azt a képeken is látni. A srácok elismerő tekintetei, és szavai büszke sofőrré emeltek. Megállapítottuk, hogy bár a 4x4 ötajtós verziójának 52 centis toldása a trial terepezéshez nem túl előnyös, a szántók és erdei utak járása közben viszont kifejezetten előnyére válik az autó stabilitását illetően.
“Nem szeretném kihagyni a reggeli Ladázást”.