péntek - 2024. május 03.
14 °C
időjáráserős felhőzet
95 635 Ft
100 682 Ft
D 622 Ft

Csúszik a kuplung, de miért?

Általános kopó alkatrész, amit vezetési stílustól függő gyakorisággal kell cserélni.

A tengelykapcsoló - amit köznyelv a szó német megfelelőjéből a kupplung szóból magyarított kuplungnak - a jármű egy olyan alkatrésze, ami lényegében lehetővé teszi az autó használatát. A szerkezet szerepe az autó elindulása, a sebességváltás, a fékezés, a lassú haladás és az erőátvitel védelme szempontjából jelentős. A kuplung cseréjének idejét felismerheti használat közben a sofőr is, ha figyeli a kuplunghiba jeleit.

A kevésbé ügyes sofőröknél hamarabb elkopik a kuplung (Kép: Depositphotos)

A belső égésű dugattyús motor sajátossága - szemben az elektromotorokkal -, hogy alapjárati fordulat alatt nem tudja magát forgásban tartani. Ahhoz, hogy egy helyben állva is be lehessen indítani, a motor és a hajtáslánc nincs állandóan összekötve, ezért a manuális váltós autóknál jellemzően két egymáshoz szorítható súrlódó felülettel rendelkező tengelykapcsolót szerelnek be.

A kuplungtárcsának a rugók is fontos elemei (Kép: Depositphotos)

A súrlódó felület kifejezése már önmagában is árulkodhat arról, hogy a szerkezet bizonyos részei egy idő után elhasználódnak. Mivel a tengelykapcsolót úgy tervezik meg, hogy egy előre meghatározott maximális forgatónyomatékot tudjon közvetíteni a két tengely között, ha súrlódó felületek kopása és/vagy a rugós szerkezet fáradása miatt csökken a maximálisan átvihető forgatónyomaték, akkor azt mondják, csúszik a kuplung.

A jelenség gyakran jól felismerhető szaggal jár, hegyi szakaszokon dugózás közben gyakran érezni a levegőben, ahogy a rutintalanabb sofőrök próbálkoznak az elindulással. Rossz esetben a kopás olyan mértékű, hogy magasabb sebességfokozatban a motor fordulatszám növekedése közben az autó sebessége nem változik a megszokott mértékben.

A kuplungszerkezet is többféle lehet (Kép: Depositphotos)

Többféle kuplungszerkezet van, de kézi váltós autóknál a teljes felújítás magában foglalja a kuplungtárcsát, a kuplungszerkezetet és a kinyomócsapágyat is. Az alkatrészek ára széles skálán változik, amit befolyásolhat, hogy sima vagy kettős tömegű lendkerékkel szerelt a szerkezet, illetve milyen teljesítmény átvitelére készült. A 2000-es évek elején gyártott dízelek nagy része már kettős tömegű lendkerékkel van szerelve, aminek elhasználódása jelentősen megdobja a kuplung felújítás költségét.

A kuplung alkatrészek ára széles skálán változik (Kép: Depositphotos)

Bizonyos esetekben elég csak részegységeket cserélni, ha például kinyomott kuplungnál búgó hangot hall a sofőr, nagy valószínűséggel a kuplung kinyomócsapágy cseréje lett aktuális. Ilyen esetekben gyakran a kuplungtárcsával együtt szokták cserélni.