csütörtök - 2024. május 02.
17.5 °C
időjáráserős felhőzet
95 644 Ft
100 687 Ft
D 630 Ft

A méret a lényeg: Jeep Grand Cherokee Summit - TESZT

A Jeepnek az európai ízléshez kellet igazítania a járműveit, ez sikerült is: a dízel motorral szerelt Grand Cherokee jó húzásnak bizonyult

Előnyök
Hátrányok

Sokaknak a nagyköbcentis, benzintemető amerikai terepjárók ugranak be a Jeep hallatán, de a gyártó tudatta a laikusokkal, hogy itt most azért másról van szó. A Jeep legnagyobb modellje a Grand Cherokee első generációja, a ZJ, 1992-ben került bemutatásra. Az amerikaiak ezzel megteremtették a prémium szabadidőjárművek kategóriáját, a luxust kínáló autó megtartotta remek tereptulajdonságait. A második generációs Grand Cherokee WJ-t 1999-től 2004-ig gyártották, a harmadikat (WK) 2005-2010-ig.
A Jeep a Fiat konszern égisze alatt készül az Európai vásárlóknak, a Fiat-Chrysler az egyesítéssel 2016 közepéig 85 százalékos nyereséget ért el, köszönhetően a Jeep terepjárók és kisteherautók sikerének Észak-Amerikában. Tesztalanyunk, a legújabb Grand Cherokee 2011-ben látott napvilágot, egészen napjainkig gyártják. Több ráncfelvarráson esett át azóta, 2014-től érhető el a 3.0 CRD V6-os, 250 lovas dízellel, a felszereltség tekintetében a Limited, Overland és a Summit változatokkal egészült ki a paletta.

A hatalmas luxusmodell, a Grand Cherokee a kényelmet jól kombinálja az ősöktől örökölt terepjáró képességekkel, bár az imbolygó, nehéz kabin azokat elrettentheti, akik már előre tudják, hogy nem fogják terepen használni. De a legtöbb vásárló csak a kényelmet és méreteit tartja szem előtt. A frissítéseknek köszönhetően még egyedibb formatervvel, megújult külső és belső megjelenéssel, fejlett segédeszközökkel, új erőforrásokkal bővítették a legnagyobb Cherokeet, és már alapkivitelnek számít a nyolcfokozatú automata váltó is. A Mercedes nagy segítséget nyújtott a minőségi ugrásban és az erőforrások fejlesztésének tekintetében.

Grandiózus Cherokee

A kasztni karakteres, szigorú megjelenéssel bír, a méretes hűtőrács első ránézésre tekintélyt parancsol. Közelebbről vizsgálva viszont a műanyag maga a megtestesült igénytelenség, rossz minőségű krómmal bevont, recsegős- ropogós vékony plasztik az egész. Az autó hátulja, élen a hátsó lámpákkal semmitmondónak sikerült. Sok fantáziát nem vittek bele. A 20 colos könnyűfém felnik szinte elvesznek az terebélyes bódé alatt.

Az autó kicsit több mint 4,8 méteres hosszal bír, alaphelyzetben a hasmagassága 180mm, a terepmódok között válogatva akár 287mm-re is képes elemelkedni a földtől. A 2,4 tonnás tömeg kompromisszumokat szülhet, a 12 méteres fordulókör főleg, mert parkolni, mélygarázsokban manőverezni nem a legegyszerűbb vele, ráadásul a 1943 mm-es szélesség is jól behatárolja, hova férhet be a Cherokee.

A minőségi anyagokat kispórolták a Grand Cherokeeból

A beltérnek bizony jót tett a ráncfelvarrás, a giccses, sárgás faberakások helyett jobban mutat a sötét, mélyedésekkel ellátott fautánzat, a gagyi, kopogósi műanyagok viszont sokat rontanak az összképen, egy prémiumnak tekinthető luxus SUV-tól többet vártunk volna anyaghasználatban és összeszerelésben.

Maga az autó óriási teret kínál, hátul három fő is kényelmesen elfér, ugyanitt széria tartozék az ülésfűtés is. Terebélyes első lábterek, kontrasztvarrással vannak díszítve a nappabőr első ülések, melyek minősége elfogadható, viszont a varrás nem a legszebb, főleg ennyi pénzért. A pedálos rögzítőfék kifejezetten praktikus jelen esetben, a megannyi tárolórekeszben bőven akad hely. Az ülések hűtése és fűtése is remekül muzsikál, a dupla napfénytető még többet dob az élményen.

Papíron 782 literes a csomagtartó alaphelyzetben, bár nem tudni ez hogyan jött ki nekik, ugyanis meglehetősen lapos a csomagtér, a hasmagasságnak köszönhetően pedig jó magasra kell emelni minden csomagot. A hangosan csipogó, automata csomagtartó idegesítően zajong, nekem egy kukásautó tolatása ugrott be elsőre, de szíve mélyén örül majd a tulajdonos, hogy nem kézzel kell nyitogatnia a súlyos fedelet.

A Summit és az Overland jelenti a legfullosabb felszereltséget, az SRT mindössze néhány sportos optikai kiegészítőt tartalmaz. Az Overlandhoz képest nívósabb bőrt és finomabb hifit tartalmaz a Summit, plusz 1 millió forintért. Az adaptív tempomat, a segédvonalas tolatókamera, a kétzónás, automata klíma a lista részét képezi, ezen kívül az adaptív bi-xenon fényszórók és a krómdíszek boldogítják tovább a büszke Jeep tulajokat.

A sebesség- és a fordulatszám mérő között található egy 7colos TFT-kijelző, amely sok információ közlésére képes, a terepfunkciók aktuális beállítását kis animációk jelzik, ezen kívül a rádió és a navi aktuális beállításait is jelzi nekünk. A felbontással nincs baj, középen a UConnect-rendszer 8,4 colos érintőképernyője áll a rendelkezésünkre, ami egy kissé lassú és zsúfolt, sajnálatos, hogy minden funkciót ezzel a központi rendszeren kell állítani. A menüpontok között egyesével kell lépkedni a legfontosabb funkciók eléréséhez is, ez elsőre megnehezítette a dolgunkat, de idő kérdése és biztosan megszokja az aktív autóhasználó.

A középkonzolon helyezkedik el a Select Terrain válaszóttárcsa: homok, szikla, sár és hó talajtípusok közül lehet választani. A Jeep Grand Cherokee 12 szenzor adatait gyűjti be, magától is képes megállapítani, hogy milyen terepen vagyunk éppen. Ez a funkció örvendetes, jól néz ki, jól is működik.

A nagy teljesítményű, 19 hangszórós Harmann-Kardon csak a Summit és az SRT felszereltséghez jár, ez tehát a csúcs, egy rossz szavunk sem lehet rá.  Szintén az előző két szinthez jár a Safety csomag, amely vészfékasszisztenst, ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszert, holttérfigyelőt, sávelhagyásra figyelmeztető és párhuzamos, merőleges parkolássegítő rendszert is tartalmaz. Emellett a Performance Handling csomag jöhet még jól a nagy teljesítményű féktárcsák és a sport felfüggesztés miatt. A 265/50R20 Continental gumik pedig alapként szerepelnek a Limited keréktárcsákon. Ha már “Limited” igazán vihettek volna bele több fantáziát is, illetve a polír szerű felületkezelés inkább bazári, mintsem elegáns. A kerék egy kínai játékautóról is érkezhetne, csak itt a méret 20 coll.

A váltókar alakja is a frissítés részét képezi, az Audi jellegűt cserélték le egy jól megszokott formára, a bőr borítással kifejezetten ízléses párost alkotnak. Az egység egyébként egy nyolcsebességes ZF automata váltó, amely simán tette a dolgát, de komolyabb igénybevételnél, nagyobb gázadásnál sokszor túl sokat gondolkodott.

Könnyedén hajlik a műanyag hátsó lökhárító, a hűtőrács illesztéséről és hangjáról ne is beszéljünk:

Dízel Grand Cherokee kell Európának

Európában tehát a dízel változat a nyerő, minek is vennénk V6 vagy V8 benzinest, ami teljesítmény terén nem nyújt sokkal többet, viszont a gatyánk is rámehet a sűrű benzinkútra járás során. De aki rajong az amcsi benzinfalókért, az nyugodtan élje ki magát!

Tesztautónk az erősebb V6-os, egyturbós, 250 lóerős dízellel volt szerelve, az Euro 6-os motor 570 Nm leadására képes, ami már 2000-es fordulatnál megérkezik. Az autó karakteréhez jól passzolt ez a belülről már csendes erőforrás, bőven van tartalék a motorban. 0-ról 100-ra 8,2 másodperc alatt ér el, végsebessége 202 km/h.

A fogyasztás terén 9 literre lehet számolni, országúton akár 7 literrel eljárhatunk, városban viszont figyelni kell, mert 10 liter fölé is felkúszhat a mutató. A frissítésnek köszönhető plusz három váltófokozat a gyár szerint 10%-ot javított az autó étvágyán.

Terepen is használnád? A Summithoz jár a légrugó!

A Quadra-Lift elnevezésű légrugók hosszú utat engednek, autópályán az aeordinamika érdekében lejjebb süllyeszti kb. 2 centivel a karosszériát. A terep üzemmódoktól függően lefelé és felfelé is két lépésben, 181,4-287 milliméter között képes állítani a futóművet. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink a felfüggesztés, a rugózás komfortos, a légrugós futómű szinte minden kátyút kisimít, a szélzaj a magasságának köszönhetően meglehetősen nagy, főleg 120 km/h felett.

A kanyarképességek nem túl kiemelkedőek, viszont hangolható az ESP, amely szépen szabályoz. A kormányzás a terepképességek oltárán lett feláldozva, indirekt, érzéketlen, de ez az autó nem sportosságról szól, az SRT felszereltség adhat némi pluszt ezen a téren. Ne várjunk tőle jobb menetdinamikát a vetélytársaihoz képest (X5,Q7,XC90), viszont terepen bárkit maga mögé utasítana. A Grand Cherokee terepszögei figyelemre méltóak, elöl 26,3°-35,8° hátul 26,5°-29,5°, kétféle összkerékhajtási rendszerrel kapható, a Summithoz és az Overlandhoz jár a Quadra-Drive II rendszer, amely részlegesen önzáró, hátsó differenciálművel rendelkezik.

A légrugó és az önzáró hátsó difi csak az Overland felszereltségtől széria, aki kényelmes, állítható futóműre és magabiztos terepmenetre vágyik, annak mindenképpen megéri a drágább Jeep. A konkurenciához képest aztért mégis kedvezőbb az ára, és aki sűrűbben jár terepen, annak bizony jól jöhet egy Grand Cherokee.

Összegezve

A Nagy Csirkének jót tett a frissítés, bár az anyaghasználatra, a műanyagok és a összeszerelés minőségére nem igazán lehet büszke, főleg ennyi pénzért. A recsegő hűtőrács és a bazári króm elemek a felnikkel egyetemben elrettentőek. A nagysága és a neve miatt sokaknak vonzó lehet, a V6-os dízel is jó választás, mert gond nélkül indítja meg az autót terepen és közúton egyaránt. A légrugós rendszer és a ZF nyolcsebességes váltó is kiválóan muzsikál, a Summit felszereltség nyújtotta sok extra ügyesen vonja el a figyelmünket az autó minőségbeli hiányosságaitól. Minek is foglalkozzunk ezekkel az apróságokkal, ha van egy mindenki számára rémisztő, gigászi terepjárónk. 
https://www.youtube.com/watch?v=awnEttrSfEI  
Egy színvonalas SUV-hoz mérten, 15.855.000 forintnál olcsóbban nem juthatunk Grand Cherokeehoz. Ez a legolcsóbb 190 lovas dízel, a 6.4 literes, V8-as Hemi SRT bruttó ára 27.455.000 Ft, amire a Jeep 5 év garanciát is vállal. Tesztautónk, a V6-os dízel Summit ára 22.055.000 Ft. Ár/érték aránya a fentebb leírt igénytelenségek miatt nem túl megnyerő, de az amerikai típusok szerelmesei büszkén fognak vonulni Jeepjükben.

Jeep Grand Cherokee Summit - 3.0 V6 CRD

  • Lökettérfogat: 2987 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 184 kW (250 LE) 4000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 570 Nm 2000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4828/1943/1792 mm
  • Tengelytáv: 2915 mm
  • Fordulókör: 11,6 m
  • Saját tömeg/teherbírás: 2303/646 kg
  • Városi fogyasztás: 9,3 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 6,5 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 7,5 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 198 g/km
  • Végsebesség: 202 km/h
  • 0-100: 8.2 s

A tesztet készítette:

  • Aranyossy Medárd
  • Erős Márk