csütörtök - 2024. május 02.
15 °C
időjárástiszta égbolt
95 644 Ft
100 687 Ft
D 630 Ft

F1-es versenypálya az óvárosban

Az Azeri Nagydíj még Bernie Ecclestone ötlete néhány évvel ezelőtt, majd valóság lett belőle. Sok tekintetben érdekes és nehéz pálya vált belőle, mely az óvároson is keresztülhalad.

Társszerző: Tóth Krisztián Márk

Azerbajdzsánról nem igazán az autósport jutott az eszébe az embereknek. Alig 10 éve még az is gondot okozott nekik hogy egy TV-s közvetítést gond nélkül megoldjanak, 2017-ben pedig ezen a pályán zajlott az idei szezon egyik legjobb versenye. Azt kell mondjuk, hogy eléggé nagy a kontraszt. A bakui F1-es pálya ötlete Bernie Ecclestone fejéből pattant ki, aki a híres és állandó tervezőjét, Hermann Tilkét bízta meg az újabb mű megvalósításával. Tilkét sok vád érte a már fantáziátlan vonalvezetések tervezése miatt, részben jogosan, részben pedig nem. Mindenesetre a Baku szívében található versenypálya elég extrémre sikeredett nehéz kanyarokkal és egy hatalmas célegyenessel. Több terv is volt a kalapban a pálya vonalvezetésre, végül a legmerészebbet sikerült kiválasztani. 

A főváros központjában helyet kapott aszfaltcsík igazi városi pálya, annak minden előnyével és hátrányával. Az óváros történelmi részeit átszelő aszfaltlabirintus több mint 6 km hosszú, 20 kanyar található rajta, és az előzetes számítások alapján is a világ egyik leggyorsabb Forma-1-es pályájaként híresült el. Ezt hivatott megerősíteni az első bakui versenyhétvége nem hivatalos rekordja a Mercedes mérése alapján, ami Valtteri Bottas nevéhez fűződik: a finn pilóta 378 km/h sebességig gyorsult a 2,2 km-es célegyenesben, ami valljuk be igencsak szédületes. A pilóták itt körülbelül húsz másodpercen keresztül mennek padlógázon, ami gépnek, embernek, gumiabroncsoknak egyaránt különlegesen nagy terhelést jelent, nem beszélve a mérnöki munkáról, a pályának ugyanis vannak kevésbé gyors szakaszai is. Ami nem túl „vidám” az azeri „Tilke gyereknek”, a régi bástyánál fekvő már most hírhedt nyolcas-kilences kanyarkombináció. A pálya ezen része sokáig aggályos volt, maguk a pilóták is idegenkedtek tőle, sőt a tavalyi futamon igencsak óvatosnak tűnt mindenki. Az ok, hogy mindössze másfél autónyi a hely, és ez a „félsz” idén is felütötte a fejét.

Sergio Perez odavágta a falhoz a Force Indiát ebben a kanyarkombinációban, majd tett egy nyilatkozatot ami szerint az adott szakasz veszélyes a rosszul lerakott kerékvetők miatt is. A pálya vezetősége és a bírák pedig meghallották a mexikói pilóta hangját és egyetlen nap alatt megváltoztatták a pálya vonalvezetését. A legendás Sir Stirling Moss így vélekedett a témáról, még a pálya átadása előtt:

 

„Attól lesznek izgalmasak a futamok, ha közel vannak a falak, és nincsenek bukóterek, ahová menekülni lehet. Aprócska hiba és máris kiestél a versenyből. Az ilyen utcai pályákon dől el, ki tud adott helyzetben a legprecízebb lenni, kik a mezőny legfelkészültebb és legkiegyensúlyozottabb versenyzői!”

Nos, neki lett igaza. Minden negatív kritika ellenére Baku az egyik legszínesebb helyszín a száguldó cirkusz naptárában! Az idei futamon történt incidens Vettel és Hamilton között sokáig emlékezetes marad. Természetesen 2018-ban is visszatér a mezőny Bakuba. Fotók: F1

  • Címkék:
  • F1