17 403 kilométernyire nőtt a rossz besorolást kapott magyar útszakaszok hossza

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2019-07-08, 12:01

2013 óta nincs jelentős javulás ez ügyben.

A magyar kormány azt tervezi, hogy 2024-ig 3200 milliárd forintot költ el a vidéki úthálózat fejlesztésére. 2019-ben a Modern Falu Program keretében 163 településen 430 kilométernyi útszakasz újul meg az ígéretek szerint. Ugyanakkor a Magyar Közút számítása szerint 16 ezer kilométernél is több szakasszal van komoly probléma.

„2013 óta - a Magyar Közút Zrt. hivatalos felmérései alapján - folyamatos romlás tapasztalható a mellék- és főútvonal hálózat kapcsán. 2013-ban a teljes kiépített úthálózatból egy 15 025 kilométer hosszú szakasz kapta a rossz minőségű besorolást. Ez a szám, számomra teljesen elképesztő módon nem, hogy csökkent volna, de 2018-ra 16 214 kilométerre nőtt” - ismertette a statisztikai adatokat, az LMP-s Keresztesi Lóránt írásbeli kérdésében, melyet Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez intézett.

A politikus az iránt érdeklődött, hogy a - szerinte - borzalmas vidéki úthálózat felújítása mikor történhet meg. A miniszter helyett reagáló Cseresnyés Péter államtitkár szerint a „2010 előtt felhalmozott évtizedes karbantartási elmaradást kell ledolgozni.” Válaszában pedig azt is felhozta, hogy a második Orbán-kormány által 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló útprogram teljes költségvetése 3200 milliárd forintot tesz ki.

„A kifejezetten a kistelepülésekre koncentráló Magyar Falu Program keretében pedig éves szinten 50 milliárd forint áll rendelkezésre útfelújítások kivitelezésére. A 2019-ben meginduló első ütemben 163 helyszínen, közel 430 kilométer úthosszon kezdődik meg a felújítási munka. A második ütem előkészítésére az idei költségvetésben 2,5 milliárd forint áll rendelkezésre. A Magyar Falu Programon kívül a hazai finanszírozású Komplex Útfelújítási Programban és a folyamatban lévő, uniós finanszírozású Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében csak tavaly több mint 1000 kilométernyi útszakasz újult meg” – írja még válaszában az államtitkár.

Rengeteg rossz út van Magyarországon

Viszont Keresztes a kérdésében éppen azt kifogásolja, hogy a Magyar Falu Program tervezetében szereplő 430 kilométeres hossz kisebb, mint az éves amortizáció mértéke. Az általa ismertetett statisztikából kiolvasható, hogy csak tavalyról idénre 1 189 kilométernyivel nőtt a rossz besorolást kapott útszakaszok hossza.

Cseresnyés emellett még azt is felhozza, hogy a jövő évi költségvetés tervezete szerint a közúthálózat fenntartására és működtetésére 94 milliárd forint állhat rendelkezésre 2020-ban.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Tesla Model S, mögötte gyorstöltő
2019. október 03.
Elon Musk szava nem szállt el, júliusban tett bejelentéséhez hűen supercharger állomásokat telepít, emellett megjelenhetnek szervizközpontok, akár még egy átadási pont is.
Szürke BMW két keréken
2020. május 27.
A veszélyhelyzet és a különleges jogrendi állapot is megszűnhet hamarosan.

További hírek