2019. november 02. | 06:09

A fejsérülésnek tekintetében még rosszabbul állnak a hölgyek.

Társszerző: Hajdu Balázs

A Virginia Egyetem frissen elvégzett kutatása szerint a nőknek 73%-kal nagyobb esélyük van arra, hogy súlyos fejsérülést szenvedjenek egy autóbalesetben, mint a férfiaknak. Megdöbbentő, hogy a halálos kimenetelű ütközés esélye 17%-kal magasabb a hölgyek esetében.

A kutatás részeként több mint 22 ezer elsőbecsapódásos balesetet vizsgáltak meg az Egyesült Államokban 1998 és 2015 között. A statisztikák szerint a férfiaknál nagyobb az ittas vezetésre, illetve a gyorshajtásra való hajlam, mégis a nőket fenyegeti a nagyobb sérülésveszély.

Ennek oka a töréstesztekhez használt babák kialakításában keresendő. Ezeket a műanyagbábukat az 1950-es években kezdték alkalmazni. Egy sztenderd példány 175 cm magas, a hölgyek átlagmagassága ennél jóval kevesebb.

Az Európai Unióban érvényben lévő szabályok értelmében a törésteszteken női babákat is alkalmazni kell. Sajnos ezeket csak az anyósülésre ültetve vizsgálják, ezáltal nincs adat a női sofőrökre vonatkozóan.

„Az autóiparban minden a szabályozásokon múlik. Amennyiben a döntéshozó testület úgy határoz, hogy előírja egy átlagos méretű női töréstesztbábut is vizsgálnunk kell, méghozzá a vezető ülésben is, akkor lehet változás. Az autógyártók maguktól nem teszik meg ezt a lépést” - mondta Emily Thomas, autóbiztonsági mérnök.

„A törésteszten használt bábuk valóban egy átlagos férfitesthez lettek méretezve, ezért nincs elegendő kutatási adatunk a női sofőrökkel, valamint a fiatalabb és idősebb vezetőkkel kapcsolatban. Az új hullámban érkező babákkal már idős embereket, hölgyeket, molett testalkatúakat, valamint gyerekeket is lehet majd szimulálni. Ha fejlesztjük a töréstesztek felszereltségét, akkor javíthatjuk a biztonsági övek és légzsákok hatékonyságát is” mondta Neil Greig, az IAM RoadSmart szabályozásokért és kutatásért felelős igazgatója.