2022. január 15. | 17:28

Ezekkel az útdíjakkal számolhatsz, ha kisbusszal vagy személyautóval indulnál síelni a környező országok valamelyikébe.

Ausztria

Az osztrák autópályamatrica-árakat is – a magyarországi gyakorlathoz hasonlóan – a vásárlói árindex alakulásához igazítják. Ennek megfelelően 2022. január 1-jétől a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó gépjárművekre érvényes 10 napos matrica ára 9,60 euróra nőtt.

Osztrák matricát jellemzően a határ közelében lévő magyar benzinkutakon is tudsz vásárolni. A hagyományos, „felragasztós” matricát a visszapillantó tükör környékére vagy a szélvédő felső szélére érdemes elhelyezni úgy, hogy a kamerák könnyedén leolvashassák őket. A pongyolán felragasztott, esetleg takarásban lévő matricákat érvénytelennek tekintik a szigorú osztrák rendőrök.

Síelő lába

Van lehetőség digitális e-matricák vásárlására is, amelyet az oszrák autópálya-üzemeltetőn, az ASFINAG-on keresztül lehet megtenni. Azonban a magánszemélyek számára értékesített „digital vignette” legkorábban a vásárlást követő 18. naptól érvényes.

Csehország

Csehországban a magyar rendszerhez hasonlóan elektronikus matricát alkalmaznak a fizetős úthálózaton. 3,5 tonna össztömegig minden egyéb megkötés nélkül egyféle e-matricát kell megvásárolni a gyorsforgalmi utak használatához. A legrövidebb időtartamra szóló, 10 napos autópálya-matrica ára 310 cseh korona, amelyet a cseh e-matrica oldalon érdemes beszerezni.

Amennyiben a jármű földgáz (CNG) vagy biometán üzemanyaggal működik, a matrica ára a felére csökken, ugyanakkor az LPG-üzemű gépkocsik nem részesülnek a kedvezményben. Ezt kiegészítendő, Csehországban nem kell fizetni az autópálya használatáért az elektromos meghajtású, a kilométerenként 50 g szén-dioxidot meg nem haladó kibocsátású hibrid, illetve hidrogénüzemű autók esetében. Ez utóbbi engedmény igénybevételéhez nem cseh felségjelzésű autók esetében ezt a formot kell kitölteni.

Franciaország

A franciáknál is a jól bevált fizetőkapus megoldást használják, a tarifa a megtett úttal arányosan változik. Egységes szabályozás híján az autópálya-matrica ára Franciaországban régiónként eltérő lehet, az euróban fizetendő díj kiszámításához az autópálya-kezelő honlapján lévő interaktív térképet érdemes használni.

Síelő Franciaországban

A személyautók 3,5 tonna össztömegig és 2 méteres magasság alatt az 1-es kategóriába tartoznak, amennyiben a jármű magassága átlépi a 2 métert, akkor a 2-es kategóriába sorolandó. Ha a jármű vontat, akkor is hasonló elvek alapján történik a kategorizálás, az össztömegbe nem számít bele a vontatmány súlya.

Horvátország

Déli szomszédunknál fizetőkapus rendszer működtetnek az autópályákon, a fizetendő díj mértéke a megtett úttal arányos. A személyautók 1,90 méteres magasságig az 1-es díjkategóriába tartoznak, e felett, maximum 3,5 tonna össztömegig a 2-es díjkatgória a mérvadó, ugyanakkor utánfutót vontatva a kisebb járművek is automatikusan ez utóbbiba esnek.

A horvát autópálya-matrica kilométerenkénti egységára országrészenként eltérő, az igénybe vett autópályától függ, ezért a pontos árakért (fizetőkapuk között fizetendő díjakért) érdemes a horvát autópályakezelő honlapjára ellátogatnod. Az összeget alapvetően horvát kunában kell megfizetni, de egy megengedő szabályozás alapján nem helyi lakosok akár euróval is fizethetnek.

Lengyelország

A lengyeleknél 3,5 tonna össztömegig csupán az A1-es, A2-es és az A4-es autópályák bizonyos szakaszain számítanak fel útdíjat. Egyes útszelvényeken fizetőkapukon keresztül valósul meg  a díj begyűjtése, máshol lehetőség van elektronikus úton e-matricát is vásárolni, míg vannak szakaszok, ahol 2021. december 1-je óta kizárólag ez utóbbi érhető el.

A lengyel autópálya-matrica ára a 2-es kategóriában (személyautók 3,5 tonna össztömegig) kilométerenként 0,10 lengyel złoty az ország minden szegletében. Az elektronikus díjfizetési rendszerben üzemeltetett útszakaszokon való utazáshoz érdemes letölteni az e-TOLL PL TICKET alkalmazást és azon keresztül megváltani az úthasználati jogosultságot.

Montenegró

Autópálya-matricát nem kell Montenegróban váltani, mert a gyorsforgalmi utak használata díjmentes. Kivételt ez alól az ország leghosszabb alagútja, Podgoricát és a tengerpartot összekötő 4,2 kilométer hosszú Tunel Sozina képez, ahol fizetni kell az áthaladásért. Ennek díja 2022-ben 2,5 euró irányonként a személyautókra vonatkozó 2-es kategóriában.

Azon személyautók, amelyek magassága az első tengely felett mérve meghaladja az 1,3 métert vagy vontatmányt húznak, az eggyel magasabb 3-as kategóriába kerülnek. Ugyanígy ide tartoznak az 1,9 métert meghaladó magasságú vagy vontatmánnyal rendelkező kisbuszok és lakóautók is. Ebben a kategóriában az áthaladásért már 5 eurót kell fizetni.

Németország

Annak ellenére, hogy egy ideje a német Autobahn fizetőssé tételéről szólnak a hírek, miután a környezetvédők folyamatosan sürgetik a gyorsforgalmi úthálózat díjkötelessé válását, Németországban továbbra sem kell autópálya-matricát vásárolni, a sebességhatároktól mentes szakaszokon pedig nyugodtan lehet nyomni a gázt, legalábbis még egy darabig biztosan.

Olaszország

Az olasz autópálya-matricát mindig a megtett úttal arányosan kell megváltani, fizetni a fizetőkapuknál lehetséges. A matrica kategóriáját a jármű a tengelyeinek száma, valamint a magassága határozza meg. A személyautók rendszerint a Classe A árkategóriába tartoznak, amennyiben a magasságuk az első tengely felett nem haladja meg az 1,3 métert, illetve nem húznak vontatmányt.

Területi elhelyezkedés függvényében ebben a kategóriában átlagosan 10 euróba kerül 100 kilométer megtétele az olasz autópályákon. Az olasz útkezelő Autostrade honlapján egyébként található egy kalkulátor, amellyel kategóriánként pontosan kiszámítható, hogy mennyibe kerül az autópálya-használat két pont között.

Síléctartó autón

Románia

Romániában szintén elektronikus rendszer van érvényben (e-matrica), az úthasználati jogosultság megvásárlására a határközeli értékesítési pontokon (pl. benzinkutak) vagy online van lehetőség. A legkisebb megváltható időtartam 7 nap, a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű személygépjárművek – a szállítható személyek számától függetlenül - mind egy díjkategóriába tartoznak. A 7 napos román autópálya-matrica ára 2022-ben is 14,85 lej.

Szerbia

Fizetőkapus rendszert üzemeltetnek a szerb autópályákon, az úthasználati tarifa megállapításához a szerb útkezelő honlapján található kalkulátort érdemes igénybe venni vagy le lehet tölteni az alábbi ingyenes alkalmazást, amelyen az útdíjak mellett további fontos valós idejű utazási információk is elérhetőek. A díjat ki lehet egyenlíteni a szerb dínár mellett euróval és bankkártyával is az autópálya fizetőkapuinál.

Szlovákia

A hazai gyakorlathoz hasonlóan e-matrica rendszer van érvényben, ennek megfelelően a gyorsforgalmi úthálózat egyes szakaszain autópálya-matricát kell vásárolni Szlovákiában. A 10 napos matrica ára 10 euró a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó kategóriában.

Szlovák e-matricát számos értékesítési ponton lehet vásárolni, többek között a határközeli magyar töltőállomásokon, de akár az elektronikus autópálya-matrica befizetéseket kezelő és nyilvántartó rendszer portálján online is meg lehet váltani az úthasználati jogosultságot.

Szlovénia

A gyorsforgalmi utak használata autópálya-matricához kötött Szlovéniában is, ahol 2008 óta szintén e-matrica-rendszert üzemeltetnek. A maximum 3,5 tonna össztömegig a személyautók és a lakóautók is a 2A kategóriába tartoznak, amennyiben magasságuk az első tengelyen mérve nem haladja meg 1,3 métert, felette (szintén 3,5 tonna össztömegig) a 2B kategória az irányadó.

A 2A kategóriában a 7 napos matrica ára 15 euró, míg a 2B-ben már a duplája, 30 euró. A drágább kategóriába tartozó egyterűek és kisbuszok listája itt érhető el. A szlovén autópálya-matrica értékesítésére Magyarországon a nagyobb kúthálózatok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Magyar Autóklub is jogosult.

Svájc

Svájcban kizárólag éves autópálya-matricát lehet vásárolni, amely a vásárlás napjától kezdve a következő év január 31-ig az ország összes autópályára érvényes. A szélvédőre felragasztható éves matrica ára változatlanul 40 svájci frank a 3,5 tonna össztömegig érvényes kategóriában. Ha valaki utánfutót húzna, akkor arra is külön meg kell venni egy éves matricát. A jogosultság megvásárlására a határátkelők közelében a kiválasztott értékesítési pontokon vagy online nyílik lehetőség.

Ukrajna

Európa legnagyobb területű országának úthálózatára az elmaradottság jellemző. Az is igaz, hogy az utóbbi időben átfogó rekonstrukciós munkálatok kezdődtek Ukrajnában, mégis, az autópályának számító gyorsforgalmi utak még ma is ritkának számítanak. Legalább az igénybevételükhöz nem kell autópálya-matricát vásárolni.

Amennyiben magyar matricát szeretnél venni, ezen a linken most kényelmi díj fizetése nélkül megteheted.