2020. április 28. | 11:02

A mellékutakon pedig 30 km/órára változhat a legnagyobb megengedett sebesség a jövőben.

Karácsony Gergely főpolgármester szerdán fogadhatja el azt az előterjesztést, amely alapjaiban változtathatja meg a budapesti autós közlekedést.

Az előterjesztésben új közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási elképzelések szerepelnek. Ez alatt például azt kell érteni, hogy csökkentett sebességű zónákat jelölhetnek ki Budapest egész területén, a fővárosi gyorsutakon megszűnnének a 70 km/órás sebességhatárok, a nem főutakon pedig 30 km/órára redukálná a sebességhatárt Karácsony Gergely.

A javaslat szerint azzal lehetne csökkenteni a közúti balesetek gyakoriságát és kimenetelük súlyosságát, ha alacsony sebességhatárt alkalmaznának az utakon. Ezek lennének az új sebességhatárok (csökkenő sorrendben):

  • 50 km/óra –> Ez a sebességhatár a fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalakra vonatkozna
  • 30 km/óra –> Ezt a sebességhatárt a mellékúthálózatok használata közben kellene betartani
  • 20 km/óra –> A lakó-pihenő övezetekben maximum ennyivel lehetne haladni

A javaslat szerint ezen kívül mindenképpen meg kellene vizsgálni a lakott területen belül, egyes útszakaszokon jelenleg megengedett 70 km/óra sebességhatár 50 km/órás szintre csökkentését. A javaslat arra is felhívja a figyelmet, hogy a fővárosban ki kell alakítani a biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot.

Ezek az intézkedések nem lépnének egyből érvénybe, a csomag kidolgozása ugyanis 4-6 hónapot venne igénybe, ennyi időt ölelnének fel a szakmai és lakossági egyeztetések. Vagyis a tervezet végleges formája 2020 őszére készülhet el, a benyújtott anyag szerint az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílna lehetősége a fővárosi vezetésnek.

FRISSÍTÉS: Karácsony Gergely bejelentette, hogy elfogadta a sok vitát kiváltó közlekedésbiztonsági-forgalomcsillapítási javaslatot. A politikus elmondta, hogy december végéig le kell tennie az asztalra egy átfogó közlekedésbiztonsági-forgalomcsillapítási tervet, ennek érdekében pilot projektek indulnak a kerületekkel előzetesen megbeszélve (a VI. és VII. kerület is ilyen projektet jelentett be az első májusi hétvégére). Az előterjesztésbe a Fidesz-frakció módosító javaslatait is beemelték, a nagyobbik magyar kormánypárt átfogó, széleskörű társadalmi párbeszédet szorgalmaz a végleges döntések meghozatala előtt.

A főpolgármester azt is elárulta, hogy december 31-ig utcáról utcára haladva kidolgozzák, hol és milyen forgalomcsillapítás szükséges, a saját szavaival fogalmazva nem fűnyíró-elven akarják mindenhol csökkenteni a sebességet. Karácsony kérdésre válaszolva elmondta, hogy Budapesten a 70 km/órás forgalmi sávok is maradhatnak, de biztos, hogy bővíteni fogják a 20-30 km/órás korlátozású zónákat, amelyekből már több is létezik a város különböző pontjain.