2022. május 06. | 14:04

Egyelőre a dugóban tud igazán nagy segítséget jelenteni a technológia.

A Mercedes-Benz lett az első autógyártó a világon, amely megkapta a hármas szintű vezetéstámogatás alkalmazására feljogosító engedélyt Németországban. Az önvezető autók már azt is megmutatták, mire képesek éles helyzetekben.

A Drive Pilot néven ismert rendszer május 17-től lesz megrendelhető Németországban, ahol az S-osztályhoz és az EQS-hez árulják 5000 euró (durván 2 millió forint) felár ellenében. Az utóbbi modell esetében azonban a vásárlóknak a Driver Assistance Package Plus nevű rendszert is meg kell venniük, ami 2430 euróval (920 ezer forinttal) dobja meg a vételárat.

A robotpilóta a gyártó állítása szerint magabiztosan ellátja a feladatát, de ha úgy van, azonnal jelzést küld a sofőrnek, hogy ragadja meg a kormánykereket. A mérnököket tömörítő SAE International megjegyezte, a sofőröknek bizonyos körülmények között már nem is kell folyamatosan az úton tartaniuk a tekintetüket.

Önvezető Mercedes
Fotó: Mercedes-Benz

Milyen helyzetekre gondol a szervezet? Elsősorban akkor bízhatjuk magunkat a kocsira, ha besűrűsödik a forgalom, és maximum 60 km/órával tudjuk követni az előttünk haladó járművet. A dugóban ülve hamar kijöhetünk a béketűrésünkből, de ha ilyenkor átadjuk az irányítást az autónak és közben mással foglalkozunk, kevesebb stressz érhet minket, mondják az emberi lélektan nagy ismerői.

A minél biztonságosabb közlekedés érdekében a legjobb kamerákkal és érzékelőkkel látják el a naprakész térképszolgáltatást futtató járműveket, hogy azok pontosan tudják, hol vannak és tisztában legyen azzal, milyen akadályok nehezíthetik az előrehaladásukat.

A Mercedes arról is gondoskodott, hogy a robotpilóta meghibásodás esetén is zökkenőmentesen vissza tudja adni az irányítást a sofőrnek. Az úttörő rendszer egyelőre csak a német autópályák bizonyos szakaszain működik, de a fejlesztése folyamatosan zajlik, hogy a jövőben korlátlanul a vevő rendelkezésére állhasson.

A gyártó által megörökített menetpróba során a sofőr huzamosabb ideig levette tekintetét az útról, vezetés helyett kihívta egy játékra a gépet, miközben a kocsi folyamatosan haladt. Az érintőképernyőn felvillanó figyelmeztető jelzésre aztán a járművezető újra magához ragadta az irányítást, gyorsan rátette a kezét a kormánykerékre, hogy beavatkozzon, ha úgy hozza a helyzet.