2022. május 05. | 20:42

A Transport & Environment szervezet szerint elegendő lítium és nikkel áll rendelkezésre az akkumulátorok előállításához, ám a politikai prioritásokon változtatni kell.

Az európai gázellátás döntő többsége Oroszországból érkezik, ennek köszönhetően napi 285 millió dollár landol Vlagyimir Putyin zsebében. Az Európai Unió tagállamainak egy része az Ukrajnában zajló háború miatt újabb szankciókat követel, a Transport&Environment környezetvédelmi szervezet reméli, hogy hamarosan bejelentik az Oroszország elleni olajembargót.

Környezetvédelmi és strukturális szempontból a közlekedési eszközök elektrifikációja lehet a megoldás, ám az EU-s károsanyag-kibocsátási szabályok enyhítése óta csökkent az érdeklődés a villanyautók irányába. Többen azt állítják, hogy az elektromos átállás megvalósításának útjában leginkább a nyersanyagok hiánya áll, ám a T&E szerint van elég lítium és nikkel Európában, ami az akkumulátorok előállításához szükséges.

lítium bánya
Fotó: Unsplash

A számítások szerint 2025-ig annyi nyersanyagot lehet kibányászni és finomítani, ezzel akár már jövőre 14 millió elektromos autót lehetne legyártani. Ha esetleg a várakozásokhoz képest negatívan alakul a lítium és a nikkel készlet, három éven belül az összes értékesített jármű fele elektromos lehet Európában. Ezek az adatok azt mutatják, hogy nem a nyersanyagok hiánya jelenti a problémát. A tisztánlátás miatt érdemes megjegyezni, hogy a T&E elemzése azt is megmutatta, ha az akkumulátorokat előállító gigagyárak teljes kapacitással üzemelnek, azt nem tudja kiszolgálni a jelenleg rendelkezésre álló készlet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne megfelelő mennyiségű villanyautót gyártani.

Aggodalomra adhat okot Európa számára, hogy Kínában és az Egyesült Államokban elképesztő ütemben nő a kereslet az elektromos autók iránt, így a beszállítók ezekre a területekre összpontosítják a nyersanyagokat. A Transport&Environment szervezet véleménye szerint az európai politikusoknak változtatniuk kellene a diplomáciái irányvonalon. Úgy vélik, szerencsésebb lenne az olaj helyett az elektromos járművek előállításához szükséges nyersanyagokért versenybe szállni.