2024. december 08. | 16:43

A tét az volt, hogy a McLaren vagy a Ferrari lesz a konstruktőri bajnokság győztese.

Max Verstappen már korábban bebiztosította a negyedik világbajnoki címét. Izgalmak azonban így is maradtak a szezonzáró versenyre, hiszen a második hely sorsa még nem dőlt el, valamint a konsrtuktőri címért is ment a tusakodás a wokingiak és az olaszok között.

A McLaren versenyzői kvalifikálták magukat az első sorba Lando Norris - Oscar Piastri sorrendben, mögülük Sainz és Verstappen várhatta a piros lámpák kialvását. A holland eredetileg az ötödik helyet csípte meg az időmérő edzésen, ám Hülkenberg három rajthelyes büntetése miatt előre lépett egyet.

Az utolsó mercedeses futamára készülő Lewis Hamilton a tizennyolcadik helyre elegendő időt futott, miután autója alá került egy terelőbója szombaton. Minden bizonnyal karrierje utolsó futamára készült Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü, Kevin Magnussen is.

Liam Lawson és Franco Colapinto sem rendelkezik még üléssel a jövő évre, így minden bizonnyal ők is némileg feszültebben várták a piros lámpák kialvását. Csakúgy, mint Jack Doohan, aki élete első versenyhétvégéjére készült Esteban Ocon helyén az Alpine színeiben, igaz, ő 2025-ben biztosan ott lesz a rajtrácson.

A rajt utáni pillanatok

Minden szem a McLarenre szegeződött, amely 1998-ban nyert utoljára konstruktőri bajnoki címet. Lando Norris nem tartozik a legendásan jól rajtoló versenyzők közé, most azonban remekül kapta el a startot. Verstappen azonnal elment Sainz mellett, majd megpróbált beszúrni Piastri mellé is, majd kilökte az első kanyart követően az ausztrált.

Mindketten megpörögtek, Verstappen a 10. helyről folytathatta a körözést, Piastri viszont visszaesett a mezőny végére. Ezzel ismét izgalmassá vált a konstruktőri bajnokság, hiszen a McLaren 21 pontos előnye nem is tűnt immár behozhatatlannak - főként, hogy Leclerc a nyolcadik helyig tört előre.

Az első körökben több incidens is történt. Végül Verstappen és Bottas kapott 10 másodperces időbüntetést. A kommentátorok úgy látták, hogy a torpedózó Bottas és Verstappen megmozdulása sem ért büntetést, sőt, inkább Piastrit szankcionálták volna. Érdekes meglátásaik azonban nem jutottak el a versenybírákig. Végül a visszacsatlakozó Piastri is kapott egy 10 másodperces időbüntetést, neki azonban már amúgy sem volt túl sok esélye a pontszerzésre.

Norris kezdett ellépni a többiektől

Az élen álló Norris nyolc kör alatt három másodpercre húzott el Sainztól. Gasly haladt ekkor a harmadik pozícióban, mögötte Russell, Hülkenberg, Alonso, Leclerc, Magnussen, Verstappen és Stroll körözött.

Leclerc közben megelőzte Hülkenberget is. Verstappen Alonsón rágta át magát, majd a 14. körben jöttek a versenyzők az első kerékcserékre. Az élmezőnyből elsőként Gasly állt ki friss abroncsokért, a többiek azonban vártak még ezzel. Sainz a 26. körben hajtott a boxba, Norris egy körrel később állt ki, majd érkezett Russell is.

Féltávnál, azaz a 29. körben Norris haladt továbbra is az élen, akt két másodperccel követett Sainz. Mögöttük Verstappen, Hamilton, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso és Piastri volt ekkor a top 10-ben.

Kényelmesen alakultak a dolgok a McLaren számára

A kezdeti nehézségeket követően a wokingiak fellélegezhettek. Norris stabilan vezetett, lényegében csak a technikai meghibásodás réme miatt volt aggódni valója a McLaren csapatának és rajongóinak.

Miután Verstappen kiállt és letöltötte a kerékcserével együtt a tíz másodperces büntetését is, a tizenegyedik helyre ért vissza, Stroll mögé. Hamilton eközben a harmadik helyre lépett előre, akivel csapatrádión közölték, reális cél a harmadik hely megszerzése. A kemény keverékeken rajtoló britre ugyanakkor még várt egy kerékcsere.

Erre a 35. körben kerített sort, majd a friss abroncsokon Alonso elé ért vissza a pályára a hetedik helyre. 21 másodperc volt ekkor a hátránya az immáron harmadik helyen haladó Leclerc mögött.

Az élen továbbra is Norris száguldott, a többiek Sainz, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Verstappen, Albon sorrendben követték őt.

Verstappen egy körrel később megelőzte Alonsót. A spanyol hamarosan kiállt másodszor is a boxba kerékcserére, így a 12. helyen folytatta a körözést.

Stratégiai kérdések a futam végén

Norris négy másodperccel vezetett 18 körrel a leintés előtt. A McLaren afelől érdeklődött, hogy ha kiállnak kerékcserére, meg tudná-e friss abroncsokon előzni Sainzot. Közben egy kör alatt közel egy másodperccel növelte egy kör alatt az előnyét a spanyollal szemben. Végül nem hívták ki az élről Norrist.

A 42. körben Hamilton már Gasly ellen kezdett támadásba, amit sikerrel végre is hajtott, így felzárkózott az ötödik helyre. Hátránya ekkor 14 másodperc volt Russell mögött, dobogós reményei tehát szertefoszlani látszottak.

Tíz körrel a vége előtt Norris, Sainz, Leclerc, Russell, Hamilton, Verstappen, Gasly, Hülkenberg, Albon és Alonso haladt a top 10-ben. A legnagyobb izgalmakat továbbra is a konstruktőri cím sorsa szolgáltatta, miközben azt láthattuk, hogy fergetegeset harcol Cunoda Piastrival a 11. helyért. Körökön át tartó tusakodás végén az ausztrál megelőzte a japánt úgy, hogy előtte is tudott maradni.

Az 51. körben a Ferrari csapata új kerekekkel rohangált a boxban. Sainz arról rádiózott a csapatával, hogy ráhajthatott valamilyen törmelékre. Végül azonban nem állt ki új abroncsokért a spanyol. Közben Piastri megelőzte Albont, így felzárkózott a tizedik, pontszerző helyre.

Az utolsó körökre az szolgáltatta az izgalmat, hogy Hamilton megtámadja-e Russellt vagy sem. A Mercedes két versenyzője végül a negyedik helyért harcolt egymással az utolsó körben. Lando Norris közben megnyerte a versenyt, ezzel bebiztosítva a konstruktőri címet a McLaren számára. Hamilton végül néhány kanyarral a vége előtt megelőzte Russellt, így összességében néhány ponttal többet gyűjtött a közös évek alatt, mint fiatal csapattársa.

A végén a Ferrari és a McLaren szerelői összeölelkezve nyugtázták a végeredményt, ami szívet melengető jelenet volt. A wokingiak 26 év után ünnepelhetnek konstruktőri bajnoki címet.

A 2025-ös Abu-dzabi Nagydíj végeredménye:
1. Lando Norris (McLaren) 25 pont
2. Carlos Sainz (Ferrari) 18 pont
3. Charles Leclerc (Ferrari) 15 pont
4. Lewis Hamilton (Mercedes) 12 pont
5. George Russell (Mercedes) 10 pont
6. Max Verstappen (Red Bull) 8 pont
7. Pierre Gasly (Alpine) 6 pont
8. Hülkenberg (Haas) 4 pont
9. Alonso (Aston Martin) 2 pont
10. Piastri (McLaren) 1 pont
11. Albon (Williams)
12. Stroll (Aston Martin)
13. Cunoda Júki (RB)
14. Csou Kuan-jü (Sauber)
15. Jack Doohan (Alpine)
16. Magnussen (Haas)
17. Liam Lawson (RB)
18. Valtteri Bottas (Sauber)
19. Franco Colapinto (Williams) kiesett
20. Sergio Perez (Red Bull)

A konstruktőri bajnokság végeredménye:
1. McLaren 666 pont
2. Ferrari 652 pont
3. Red Bull 598 pont
4. Mercedes 468 pont
5. Aston Martin 94 pont
6. Alpine 65 pont
7. Haas 58 pont
8. RB 46 pont
9. Williams 17 pont
10. Sauber 4 pont

A pilóták versenyének végeredménye:
1. Max Verstappen (Red Bull) 437 pont
2. Lando Norris (McLaren) 374 pont
3. Charles Leclerc (Ferrari) 356 pont
4. Oscar Piastri (McLaren) 292 pont
5. Carlos Sainz (Ferrari) 290 pont
6. George Russell (Mercedes) 245 pont
7. Lewis Hamilton (Mercedes) 223 pont
8. Sergio Perez (Red Bull) 152 pont
9. Fernando Alonso (Aston Martin) 70 pont
10. Pierre Gasly (Alpine) 42 pont
11. Nico Hülkenberg (Haas) 41 pont
12. Cunoda Júki (RB) 30 pont
13. Lance Stroll (Aston Martin) 24 pont
14. Esteban Ocon (Alpine) 23 pont
15. Kevin Magnussen (Haas) 16 pont
16. Alexander Albon (Williams) 12 pont
17. Daniel Ricciardo (RB) 12 pont
18. Oliver Bearman (Haas) 7 pont
19. Franco Colapinto (Williams) 5 pont
20. Csou Kuan-jü (Sauber) 4 pont
21. Liam Lawson (RB) 4 pont
22. Valtteri Bottas (Sauber) 0 pont
23. Logan Sargeant (Williams) 0 pont
24. Jack Doohan (Alpine) 0 pont