2020. január 07. | 14:18

A japánok közül elsőként forgalmaznak ilyen önvezető rendszerrel szerelt autókat.

Fontos lépésre szánta el magát a Honda, hiszen nem minden autógyártó mondhatja el magáról, hogy részlegesen önvezető autókat kínál. Az Audi például már árusít hármas SAE besorolású önvezető járműveket Japánban, most pedig a Honda is elkezdi ezt a folyamatot.

Ahogyan egy korábbi Alapjáratos cikkben már szerepelt, az Autóipari Mérnökök Közössége (SAE) hat szintjét különbözteti meg az önvezető autóknak. A mai állás szerint sorozatgyártásban nincsen teljes mértékben önvezető autó, mely azt jelentené, hogy kormány és pedálok híján a sofőrnek nincs lehetősége beavatkozni. A szintek pedig a következők:

  • Szint 0: Semmilyen beavatkozásra alkalmas technológia nincs az autóban. Habár lehet benne tempomat és különböző veszélyekre figyelmeztető fény vagy hangjelzés, a balesetet megakadályozni nem képes a rendszer, csak a sofőrön múlik minden. Például egy 2006-os Honda Civic is ilyen.
  • Szint 1: Itt van az autóban legalább egy, fejlett vezetéstámogató rendszer. Ilyen például az adaptív tempomat vagy a sávtartó automatika.
  • Szint 2: Ezekben van kettő vagy több olyan rendszer, mely beavatkozásra vagy részleges vezetésre képes. A fék, a kormány vagy a gyorsítás kontrollálásába is belenyúlhat. Ilyen például a Tesla Autopilot rendszere, melyet folyamatosan fejlesztenek, és már akár a hármas szintre is sorolható.
  • Szint 3: Ha a körülmények adottak, képes teljesen önvezető módon közlekedni az autó. Le tud hajtani az autópályáról, automata módon araszol a dugóban. Az emberi kontroll még mindig szükséges itt. Ez a rendszer még számos országban jóváhagyásra vár.
  • Szint 4: Az elejétől a végéig teljes utazásokat képes önállóan megtenni, emberi beavatkozás nélkül. Ugyanakkor meg lehet neki tiltani, hogy bizonyos területeken vagy sebességtartományokban működjön. Jelenleg nincs ilyen szintű elérhető jármű a piacon.
  • Szint 5: Teljes szintű önvezetés minden körülmények között, az emberi beavatkozás lehetősége nélkül.

Ha szeretnél még Hondákról tájékozódni, nézd meg Adri és Imelda CR-Z használttesztjét!

MTI