2022. augusztus 02. | 16:19

Sokkal több a részegen vezető e-rolleres, mint ahányan ittasan pattannak kerékpárra.

A Manninger Jenő Baleseti Központ (országos baleseti intézet) 2021 márciusától októberig bezárólag gyűjtött adatokat annak kapcsán, hogy hányan érkeznek a sürgősségi ügyeletükre azt követően, hogy balesetet szenvedtek kerékpárral, mechanikus rollerrel vagy elektromos rollerrel.

Bodzay Tamás orvosigazgató a Népszavának elmondta, hogy a hat hónap alatt 1553 balesetes érkezett hozzájuk. Ezek közül 1115-en kerékpároztak, 296-an e-rollereztek és 142-es közlekedtek mechanikus rollerrel. Mindez azt jelenti, hogy a sérültek 20%-a volt e-rolleres.

A kutatásnak a legfőbb érdekessége az, hogy amíg a kerékpározóknak csupán a négy százaléka fogyasztott alkoholt a balesetet megelőzően, addig a mechanikus rollert hajtóknak a hat százaléka, az e-rollerrel közlekedőknek pedig a 27 százaléka volt ittas állapotú. Az e-rolleres balesetek több mint 50%-a éjszaka következett be.

Az e-rollerekkel gyakran 25-30 km/órás sebességgel közlekednek a városban úgy, hogy a rollert vezetőkön sokszor semmilyen védőfelszerelés nincs. A piacon kapható e-rollerek egyébként akár 50-60 km/órás sebességre is képesek.

Fotó: Depositphotos

A jelenlegi KRESZ-ben az e-rollerekről külön nem esik szó. Pintér Sándor belügyminiszter még 2019-ben azt mondta, hogy az elektromos rollert a jelenlegi szabályozás alapján segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. Ez alapján papíron az e-roller vezetéséhez szükség lenne jogosítványra, bukósisakra valamint a járművet csak betöltött tizennegyedik életévű személy vezethetné. Sem a járdán, sem a kerékpársávon nem volna szabad e-rollerrel közlekedni, utast szállítani pedig nem lehetne. A gyakorlatban természetesen nem ezt láthatjuk.

Az egyes önkormányzatok különféle módokon próbálnak meg az új, rollerekre vonatkozó szabályok kidolgozásáig elejét venni a rolleres baleseteknek. Budapesten az I. kerületben betiltották a bérrollerek használatát. Az V. kerületben egy szolgáltató működik, igaz, csak 18 év felettiek bérelhetnek rollert és csak olyat, ami egyedi azonosító jellel van ellátva. További megkötés, hogy a sétálóövezetekben a rollerek automatikusan leállnak. Ez utóbbi szabály érvényes Székesfehérvár sétálóutcáiban is.

A probléma az, hogy a magántulajdonú rollerekre az önkormányzatok szabályai nem érvényesíthetők, pedig ezekből legalább 50 ezer van Magyarországon a becslések szerint. A Jövő Mobilitása Egyesület elnöke, Pukler Gábor szerint nem lehetséges az, hogy a magántulajdonban lévő rollerekbe kötelező legyen beépíteni szoftveres sebességszabályozót. Szerinte a KRESZ rollerre vonatkozó módosításai legkorábban 2023 őszén fognakk megjelenni.

Nyitókép: Depositphotos