2023. október 12. | 13:59

A régebbi autók ára többnyire alacsonyabb, azonban egy 3000 eurónál kevesebbet érő jármű megvásárlása olyan kockázatokkal járhat, amelyekre csak kevesen gondolnak. Minél kevesebbet kérnek érte, annál valószínűbb, hogy lesznek rajta korábbi sérülések, melyek jó esetben csak apró karcolások, de előfordulhat az is, hogy törött az alváz vagy hibás a felfüggesztés.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője szerint Magyarországon egyes autómárkák jobban ki vannak téve a sérüléseknek, mint mások. Fontos szerepet játszik ugyanakkor a motor teljesítménye is: az erősebb járművek gyakrabban szenvednek közúti balesetet, mint a kisebb autók.

Az olcsóbb autók többször sérültek

Akik spórolás céljából választanak olcsóbb autót Magyarországon, nagyobb eséllyel vesznek sérült járművet. A carVertical adatbázisában 2023-ban az 1000 eurónál kevesebbet érő autók 36,4%-a sérült már meg korábban. Az 1000 és 3000 euró között kapható autókat még nagyobb arányban – 40%-ban – érte valamilyen kár.

Bár nem minden sérülés okoz gondot, az olcsóbb autók gyakran igényelnek komolyabb és drágább javítást, hiszen a tisztességtelen eladók sok esetben elfedik és elhallgatják a problémákat a vevők elől.

A drágább járművek rendszerint kevesebb sérülést szenvednek. Az 5000-10 000 eurós árkategóriában az autók 7,9%-a sérült. A legkevesebb kár a 10 000 euró feletti autókban esett – ezeknek a járműveknek mindössze 6,5%-a volt érintett közúti balesetben.

„Bár a megrongálódott, drága használt autók aránya nem jelentős, ez nem jelenti azt, hogy esetükben nem kell óvatosnak lenni. Ha egy jármű súlyos balesetet szenvedett, több rejtett hibája is lehet. Ezek a hibák talán csak később mutatkoznak meg, a javításuk pedig tetemes összegbe kerülhet” – mondja Buzelis.

A német autók nagyobb eséllyel szenvednek balesetet

Ha az egyes márkákat nézzük, kiderül, hogy a magyar használtautó-piacon a legtöbbet sérült autók közül messze kiemelkedik a BMW. Az országban a carVertical-on ellenőrzött BMW-k 56,9%-a rongálódott már meg korábban.

A BMW-t a Skoda (56,4%), a Mercedes-Benz (49,9%), az Audi (49,5%) és a Ford (47,6%) követi. Ehhez képest az Alfa Romeo, mely a legritkábban sérült autómárka Magyarországon, 34,2 százalékos aránnyal zárja a listát.

„A BMW gépjárművek erősek, ráadásul sok közülük hátsókerék-meghajtású, ami a kevésbé tapasztalt vezetőknek időnként kihívást jelenthet” – magyarázza Buzelis.

Az erős motorral felszerelt járműveket éri a legnagyobb értékű kár

Egyértelmű összefüggés van a jármű ereje és annak az esélye között, hogy megsérül. Minél erősebb motor pörög benne, annál valószínűbb, hogy egy autó balesetet fog szenvedni.

Az 50 kW-os motorral felszerelt autók 24,2%-a sérült már meg. Ez azt jelenti, hogy az olyan kis ferdehátúak, mint a Ford Fiesta vagy a Renault Clio, jellemzően kevesebb kárt szenvednek életük során. Az erősebb járművekkel azonban teljesen más a helyzet.

A 200 kW-os motorral futó sérült autók aránya eléri a 44,2%-ot, ami arra utal, hogy a sportosabb, erősebb modellekkel csaknem kétszer olyan gyakran történik baleset, mint a városi közlekedésben preferált típusokkal. A carVertical adatai szerint az erős autók átlagos kárértéke is jóval magasabb – 7417 euró, szemben a 4285 euróval, amivel az 50 kW-os motorral felszerelt autók esetében lehet számolni.

Minden használt autónak van előélete, ami az új tulajdonosnak néha kellemetlen meglepetéseket okozhat, sőt akár jókora szervizköltséget is jelenthet. Ezért is fontos a körültekintő autóvásárlás, és a járművek történetének és állapotának ellenőrzése

Depositphotos