Már 2032-től betilthatja az új benzines és dízelautók értékesítését a brit kormány

Közzétéve:
2020-07-07, 10:08

A döntéshozók minél hamarabb szeretnének megszabadulni a belsőégésű motoroktól.

2032-től betilthatják az új benzines és dízelautók értékesítését az Egyesült Királyságban. Eredetileg 2040-re tervezték ezt a lépést, a céldátumot februárban 2035-re módosították, a Klímaváltozás Bizottság azonban gyorsabb tempót javasolt a brit kormánynak.

Az intézkedés értelmében nem csak a hagyományos benzines és dízelautók, hanem a hibrid járművek is lekerülnének a piacról, azaz csak elektromos és hidrogén-meghajtású modelleket lehetne újonnan értékesíteni. A tervezet nem csak az autókra vonatkozik, annak hatásköre kiterjed a kisteherautók és motorkerékpárok kategóriájára is.

2019-ben a szárazföldi szállítás az Egyesült Királyság károsanyag-kibocsátásának 24%-át tette ki. Ezzel szemben az ipar 21%-ért, a lakóépületek pedig 18%-ért felelősek, áll a bizottság által kiadott jelentésben. A megfogalmazott javaslatok alapján betiltanák a dízel tehergépjárműveket is, helyettük hidrogénnel vagy elektromos árammal fuvarozhatnának a szállítók. A bizottság a gyártókat is szabályozná: a tiltás életbelépésééig meghatározott arányban növelniük kell a zéró-kibocsátású autók eladását – 2032-re ez a teljes palettájukat jelentené.

A javaslatok vegyes fogadtatásban részesültek. Alfonso Martinez, a LeasePlan UK ügyvezetője támogatja a tervezetet, és „teljes mértékben elérhetőnek” tartja a 2032-es határidőt.

„Támogatjuk a brit kormány ambiciózus törekvéseit az elektromos járművekre történő átállás terén. Az iparágban hatalmas fejlődést tapasztaltunk az elmúlt 3-4 évben, nem csak a modellválaszték tekintetében. A technológia is fejlődött, az árak pedig csökkentek. A 2032-es határidőt teljes mértékben elérhetőnek tartom, amennyiben továbbra is megfelelő ütemben történnek a fejlesztések. A kormánynak természetesen addig számos kihívásnak meg kell felelnie. Az elektromos autókat széles körben elfogadottá kell tenni, ehhez pedig szükség van a gyártók támogatására, illetve a megfelelő infrastruktúra kialakítására” - mondta Martinez.

autók sorakoznak az Egyesült Királyságban

„Az infrastruktúra fejlesztése kulcstényező a projektben. Töltőpontok kialakítására van szükség, és nem csak a legforgalmasabb autópályák mentén. Ideális esetben minden újépítésű házra napelemeket kellene felszerelni, és alapértelmezett töltési lehetőséget biztosítani, otthoni körülmények között is. Ha betiltják a benzines, dízel és hibridautókat, megnő majd a kereslet az alternatív energiaforrások iránt” - tette hozzá a LeasePlan UK ügyvezető igazgatója.

A Brit Autókölcsönző és Lízing Szövetség azonban egyelőre szkeptikus. Szerintük a piac még nem készült fel egy ilyen szigorú szabályozásra.

„Egyelőre nem tudjuk megmondani, hogy korai-e a 2032-es céldátum, hiszen a komplett újautópiacnak zéró-kibocsátásra kell átállnia. A flottaágazatban több tényezőn is múlik a projekt. Réteges megközelítésére van szükség, meg kell vizsgálni a különböző járműtípusokat. Nem minden flottában áll rendelkezésre a megfelelő kínálat, az infrastruktúra, valamint a költségek megfizetéséhez szükséges fedezet. Mi üdvözöljük azokat a döntéseket, melyek elősegítik az új elektromos járművek elterjedését az Egyesült Királyságban, ám ebben a formában nem tudjuk támogatni a zéró-kibocsátás mandátumot” - mondta Toby Poston a szervezet vállalati ügyekkel foglalkozó igazgatója.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Nem mindenki sikeres az elektromos autók piacán
2018. február 19.
Jól fogynak Európában az elektromos autók, 2017-ben összesen 306 ezer ilyen járművet adtak el. A kínai gyártók azonban még fejtörést okozhatnak.
2018 lehet az elektromos autózás nagy éve?
2018. május 07.
Nagy fejlesztések várhatók a töltőhálózatoknál, így végre nem csak több töltő lesz, hanem a „tankolási” idő is lerövidülhet!

További hírek