2020. július 07. | 12:08

A döntéshozók minél hamarabb szeretnének megszabadulni a belsőégésű motoroktól.

2032-től betilthatják az új benzines és dízelautók értékesítését az Egyesült Királyságban. Eredetileg 2040-re tervezték ezt a lépést, a céldátumot februárban 2035-re módosították, a Klímaváltozás Bizottság azonban gyorsabb tempót javasolt a brit kormánynak.

Az intézkedés értelmében nem csak a hagyományos benzines és dízelautók, hanem a hibrid járművek is lekerülnének a piacról, azaz csak elektromos és hidrogén-meghajtású modelleket lehetne újonnan értékesíteni. A tervezet nem csak az autókra vonatkozik, annak hatásköre kiterjed a kisteherautók és motorkerékpárok kategóriájára is.

2019-ben a szárazföldi szállítás az Egyesült Királyság károsanyag-kibocsátásának 24%-át tette ki. Ezzel szemben az ipar 21%-ért, a lakóépületek pedig 18%-ért felelősek, áll a bizottság által kiadott jelentésben. A megfogalmazott javaslatok alapján betiltanák a dízel tehergépjárműveket is, helyettük hidrogénnel vagy elektromos árammal fuvarozhatnának a szállítók. A bizottság a gyártókat is szabályozná: a tiltás életbelépésééig meghatározott arányban növelniük kell a zéró-kibocsátású autók eladását – 2032-re ez a teljes palettájukat jelentené.

A javaslatok vegyes fogadtatásban részesültek. Alfonso Martinez, a LeasePlan UK ügyvezetője támogatja a tervezetet, és „teljes mértékben elérhetőnek” tartja a 2032-es határidőt.

„Támogatjuk a brit kormány ambiciózus törekvéseit az elektromos járművekre történő átállás terén. Az iparágban hatalmas fejlődést tapasztaltunk az elmúlt 3-4 évben, nem csak a modellválaszték tekintetében. A technológia is fejlődött, az árak pedig csökkentek. A 2032-es határidőt teljes mértékben elérhetőnek tartom, amennyiben továbbra is megfelelő ütemben történnek a fejlesztések. A kormánynak természetesen addig számos kihívásnak meg kell felelnie. Az elektromos autókat széles körben elfogadottá kell tenni, ehhez pedig szükség van a gyártók támogatására, illetve a megfelelő infrastruktúra kialakítására” - mondta Martinez.

„Az infrastruktúra fejlesztése kulcstényező a projektben. Töltőpontok kialakítására van szükség, és nem csak a legforgalmasabb autópályák mentén. Ideális esetben minden újépítésű házra napelemeket kellene felszerelni, és alapértelmezett töltési lehetőséget biztosítani, otthoni körülmények között is. Ha betiltják a benzines, dízel és hibridautókat, megnő majd a kereslet az alternatív energiaforrások iránt” - tette hozzá a LeasePlan UK ügyvezető igazgatója.

A Brit Autókölcsönző és Lízing Szövetség azonban egyelőre szkeptikus. Szerintük a piac még nem készült fel egy ilyen szigorú szabályozásra.

„Egyelőre nem tudjuk megmondani, hogy korai-e a 2032-es céldátum, hiszen a komplett újautópiacnak zéró-kibocsátásra kell átállnia. A flottaágazatban több tényezőn is múlik a projekt. Réteges megközelítésére van szükség, meg kell vizsgálni a különböző járműtípusokat. Nem minden flottában áll rendelkezésre a megfelelő kínálat, az infrastruktúra, valamint a költségek megfizetéséhez szükséges fedezet. Mi üdvözöljük azokat a döntéseket, melyek elősegítik az új elektromos járművek elterjedését az Egyesült Királyságban, ám ebben a formában nem tudjuk támogatni a zéró-kibocsátás mandátumot” - mondta Toby Poston a szervezet vállalati ügyekkel foglalkozó igazgatója.