2020. január 10. | 15:23

Bécsben már elérték azt a szintet, hogy nem lehet csak úgy otthagyni az út közepén az elektromos rollereket.

Sajnos Budapesten még nincs átfogóbb szabályozás, sőt, még az is vitatott, hogy milyen típusú közlekedési eszköznek minősül, illetve hogy hol és milyen szabályok keretein belül közlekedhetnek vele.

Az osztrák főváros vezetése 9 pontban foglalta össze, hogy milyen szabályozásokat vezetnek be áprilistól. Nem akarják teljesen kitiltani az e-rollereket a belvárosból, de valamit csinálni kellett, mivel számos baleset történt miattuk, és annyira felhígult a szegmens, hogy az valósággal követhetetlen.

Birgit Hebein, bécsi főpolgármester-helyettes és klímavédelmi városi tanácsnok december végén tette nyilvánossá azt a 9 pontot, amely a közösségi e-rollerezés problémáit hivatott megoldani vagy legalább csökkenteni:

  1. Az e-rollerekkel legalább 4 méter széles járdán vagy az erre a célra kialakított területen lehet parkolni.
  2. Szolgáltatónként maximum 500 eszköz helyezhető el az 1-től a 9. kerületig, illetve a 20. kerületben, beleértve Donaustadtot és Floridsdorfot.
  3. A nem megfelelően parkolt eszközöket a szolgáltatónak munkanapokon 6-18 óráig két órán belül el kell távolítaniuk, ezen kívül hat órán belül intézkedniük kell. Eddig 12 óra is eltelhetett úgy, hogy nem történt semmi.
  4. Minél több olyan parkoló zónát kialakítanak ki, ahol tárolni lehet őket.
  5. A szolgáltató kötelezettsége, hogy a helyes felhasználói viselkedést részletesebben ismertesse és világosabbá tegye az alkalmazás segítségével. Ide tartozik a robogók parkolásának tilalma a 4 méternél rövidebb járdán, a sebességkorlátozások betartása és a kézjelzések.
  6. Bizonyos időszakban korlátoznák a használatukat.
  7. A korlátozott zónákban – például piacokon és a kórházak területén – nem szabad ezeket használni, sem parkolni velük. Ezeknek pontos határai az alkalmazásban láthatók.
  8. Kötelező elektronikus sebességkorlátozások bevezetése szükséges bizonyos területeken, például a találkozási területeken vagy azon gyalogos zónákban, ahol az e-rollerek használhatók.
  9. A rendőrség kérésére a lopásokról szóló jelentések kollektíven lehetségesek.

Ezek közül elsősorban a járművek leparkolásával kapcsolatos problémákat orvosolnák a lehető leggyorsabban, mivel ez szüli a legtöbb vitás helyzetet. Emellett a helyes használat ismertetetése és betartatása a legfontosabb.

2020-ban még a tervek között szerepel az e-rollerek piacának szabályozása is, pályázatot kell benyújtania azoknak a cégeknek, amelyek bérbe kívánnak adni elektromos közlekedési eszközöket. 

Birgit Hebein szerint fontos, hogy legyen egy minimum minőségi kritérium, amely alapján átláthatóbb és színvonalasabb közösségi közlekedés valósulhat meg.

Az autósport friss híreiért nézd meg az Alapjárat hírműsorát!