A népszavazáson résztvevők közel 90 százaléka szavazott az elektromos közlekedési eszköz betiltása mellett.
A közösségi elektromos rollerek betiltása mellett döntöttek Párizsban, miután a népszavazáson résztvevők 90 százaléka erre az opcióra voksolt. Érdemes megjegyezni, hogy a választásra jogosultak mindössze 8 százaléka járult az urnákhoz, a döntés mindenesetre egyértelmű.
A népszavazást Anne Hidalgo, Párizs polgármestere írta ki. Erre azt követően került sor, miután a francia főváros utcáin egyre több súlyos sérüléssel vagy halálesettel járó rolleres baleset történt.
Párizsban 1,38 millió ember szerepel a választói jegyzékben. Közülük 103 ezren vettek részt a szavazáson, közülük 91 ezren ellenzik az elektromos rollerek használatát.
A közlekedési eszközt használók kapcsán számos probléma merült fel. Sokan túl nagy sebességgel száguldoztak a gyalogosok között a járdán, mások az autósforgalmat akadályozták. A rollert akár már 12 éves kortól igénybe lehetett venni, a szabályokkal ellentétben pedig többen elfelejtettek bukósisakot feltenni.
2021-ben egy 31 éves olasz hölgy életét vesztette abban a balesetben, melyben egy elektromos roller is érintett volt. Az eszközön egyszerre ketten utaztak, az áldozat az ütközés miatt beverte a fejét a járda burkolatába, és hirtelen megállt a szíve.
A rollereket működtető vállalatok csalódottan fogadták a választók döntését, szerintük ugyanis ez a közlekedési eszköz csak a Párizsban történt balesetek alacsony százalékáért felelős. A népszavazást kezdeményező polgármester a kerékpárosok pártján áll, az e-rollerek betiltását pedig személyesen is támogatta.
„Én minden esetben tiszteletben tartom a választók döntését. Az elektromos rollerek használata sok pénzbe kerül (5 euró/10 perc), üzemeltetésük nem igazán fenntartható. A legnagyobb problémát azonban a balesetek okozzák” – fogalmazott a szocialista városvezető.
A három fő szolgáltató – a Lime, a Dott és a Tier – a szavazás előtt a közösségi médiában kampányolt, remélve, hogy maguk mellé állíthatják a fiatalokat. A voksolás napjára még ingyenes használatot is hirdettek, ám ez nem igazán hatotta meg a célközönséget.
Párizs az elsők között vezette be az elektromos rollerek közösségi használatát. 2019-ben törvénybe foglalták a láthatósági mellények viselését, illetve a rolleresek azóta nem hajthatnak a menetiránnyal szemben. A szabályok megsértéséért akár 1500 eurós, átszámítva 565 ezer forintos büntetés is kiszabható.
Ahogy Magyarországon, úgy a francia fővárosban is gondot okoz a szanaszét hagyott rollerek helyzete. Az elektromos eszközök gyakran akadályozzák a járdák gyalogosforgalmát, illetve blokkolják a haladást a kijelölt kerékpárutakon is.