2021. szeptember 30. | 13:07

Összesen három cég jutott tovább a pályázati kiírás második körébe.

A Forbes.hu információ szerint hivatalosan is lezárult a 35 éves magyar autópálya-koncesszió részvételi szakasza, amelyen három társaság jutott túl. A nevek közt nincs nagy meglepetés, tulajdonképpen beigazolódtak a júliusban felröppent piaci pletykák.

A lap értesülései szerint az alábbi cégek jogosultak az ajánlattételre:

  • az osztrák Strabag AG vezette konzorcium (tagjai a Strabag Motorway Gmbh, a Colas és a Societe de Partenariats et de Projects Nouveaux)
  • a Themis magántőkealap vezette konzorcium (tagjai a Mészáros-féle Konzum PE Magántőkealap, a szintén Mészáros Lőrinc többségi tulajdonába tartozó Opus Global Nyrt., az Opus Bridge és New way magántőkealapok, valamint további három magántőkealap: a Cronus, a Via és a Vesta)
  • a Dömper Kft., amely egy lábatlani székhelyű, 1989-es alapítású cég, tavalyi árbevétele közel 26 milliárd forint volt. A vállalat több közbeszerzést is nyert az utóbbi években.

A hírek szerint más cégek nem is jelezték részvételi szándékukat.

Ahogy korábban már megírtuk, a magyar kormány pénzhiányra hivatkozva koncesszióba adná a magyar autópályák építését és üzemeltetését. Ha ez megvalósul, akkor a magyarországi sztrádák három és fél évtizedre magánkézbe kerülnek. Az ügy kapcsán a Transzparency International Magyarország az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához fordult, mivel a civil szervezet szerint a koncesszió több ponton is sértheti az unió vonatkozó irányelvét, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.

A kiírási feltételeket úgy határozták meg, hogy csak komoly pénzügyi háttérrel rendelkező vállalatok jöhessenek számításba, ugyanis a saját tőkére előírt követelmény 150 millió euró (durván 53 milliárd forint), ezen felül a beruházási terv mellé legalább 1 milliárd euró (350 milliárd forint) „pénzügyi eszköz meglétét” kell igazolni, a konkrét ajánlattétel mellé pedig 800 millió forint biztosítékot követel meg a koncessziós iroda.

A magyar cégeket magába tömörítő konzorcium számára nem jelenthet gondot a pénz előteremtése, Mészáros Lőrinc vagyona ugyanis lassan megközelíti az 500 milliárd forintot. Az osztrákok sem esélytelenek a pályázat elnyerésére, az viszont nagy meglepetés lenne, ha a Dömper Kft. valahogy beelőzné a másik két indulót.

Érdekesség, hogy Orbán Viktor a 2000-es évek elején még elutasította ezt a rendszert. Az M5-ös új szakaszának építésekor jelentette ki, hogy az állam építi az új utakat, miután a kormányzat további koncessziós beruházásokat nem tart elképzelhetőnek. A 2010 óta tartó második, harmadik és negyedik kormányzása alatt sem tartotta ezt jó megoldásnak.