Mit ne tegyünk egy olajcsere alkalmával?

Frissítve:
2020-03-18, 17:51

Akinek autója van, előbb-utóbb szembesül vele, hogy bizony illene olajat cserélni. A folyamat nem egy nagy ördöngösség, de néhány dologra mindenképp figyeljünk oda.

Az első hiba, amit elkövethetünk, hogy nem az autónk kézikönyvében szereplő minőségű olajat vesszük meg, és azzal töltjük fel a motort. A kezelési könyvben mindig benne van, hogy milyen viszkozitású és minőségű kenőanyagot használjunk. Ha bizonytalanok vagyunk, hogy milyen olajra is van szükségünk, egy keresőprogram segítségével ennek könnyedén utánajárhatunk. A legtöbb márkának, mint például az Eneos vagy Motul, van saját olajkeresője.

A második általános hiba, ha az előző olaj maradékára öntjük az újat. Különösen veszélyes lehet autónkra, ha eddig szintetikus kenőanyagot használtunk, és az új olaj nem ebbe a típusba tartozik, hanem fél szintetikus vagy ásványi olaj. Ezek keveredése minden esetben tilos. De akkor is tejesen engedjük ki a fáradt olajat, ha történetesen ugyanolyan, mint az, amit bele akarunk tölteni. A maradékkal elszennyezhetjük a kenőanyagot, ami rontja az adaléktartalmát.

Kell egyáltalán szűrőt is cserélni olajcsere alkalmával?

A válasz erre a kérdésre, egy határozott igen. Ha olajcserét végzünk, olajszűrőt is cserélnünk kell. Ennek több oka is van. Az egyik legfontosabb, hogy a szűrőben fáradt olaj lehet, és azt már tisztáztuk, hogy az bizony miért nem maradhat ott. A másik indok a szűrőcsere mellett, hogy a fáradtolaj mellett sok már egyéb szennyeződés is a szűrőre rakódhat, mint például a gyanta, a koksz vagy a lakk. Ezek egyrészt olyan aktív anyagok, amivel az új kenőanyag jobb, ha nem találkozik, másrészt rontják a szűrő hatékonyságát, és kétséges lehet, hogy a következő olajcseréig az ilyen elhasználódott szűrő működőképes marad.

Ugyanennyire fontos, hogy a megfelelő mennyiségű olajat töltsük a motorba, se többet, se kevesebbet. Az olajszint jelző pálcával könnyedén ellenőrizni tudjuk a betöltött kenőanyag mennyiségét, hiszen a pálcán minimum és maximum jelzés is van. Mindig ügyeljünk, hogy az olaj szintje mindig a két érték között legyen, mert ha nem így van, azzal komoly károkat okozhatunk a motorban. Ha több az olaj, az olajcsöpögést és a tömítések túlterhelését okozhatja, ha viszont kevesebb, akkor nagyobb olajfogyást és a motor túlterhelését eredményezhet.

motorolaj

Öblítő olajos átmosás igen vagy nem?

Sok élnek abban a tévhitben, hogy az új olaj betöltése előtt öblítőolajos átmosásra van szüksége a motornak. Ez egyáltalán nem kötelező, sőt káros is lehet. A mai motorolajok már olyan kémiai összetevőkkel bírnak, amik megakadályozzák a szennyeződések lerakódását a motorban, így a fáradtolajjal együtt a szennyeződések is távoznak, amennyiben rendesen leeresztjük. Az öblítés tehát szükségtelen, emellett két óriási hibát is okozunk vele. Az egyik, hogy az öblítőolaj összetétele miatt a szennyeződések ahelyett, hogy kimosódnának, inkább lerakódnak a motorban.

A másik gond az öblítőt átmosással, hogy maga az öblítő marad a motorban, és elszennyezi az új motorolajat. Ami szintén hiba lehet egy olajcsere során, ha nem figyelünk rá, honnan szerezzük be a kenőanyagot. A szomszédtól megmaradt fél üveg olajat ne töltsük az autónkba. Ma már rengeteg autóalkatrész bolt van, és számos webshop, mint például a fekmester.hu, ahol könnyedén beszerezhetjük a motorolajat a járművünkbe. Ezeknek a szabályoknak a betartásával sokáig épségben marad a motor.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Tesla Model 3
2019. május 22.
Még időpontot is foglal neked a szerelőnél a Tesla legújabb kiegészítője
Buick Roadmaster woody wagon, bordó, olalnézet, elölről, balról
2019. március 29.
82 500 dollárért, vagyis majdnem 22,5 millió forintért kelt el egy Buick Roadmaster kombi az RM Sotheby’s árverésén. Az autónak nem csak a megjelenése, de teljesítménye és története is különleges

További hírek