2020. március 18. | 15:44

Akinek autója van, előbb-utóbb szembesül vele, hogy bizony illene olajat cserélni. A folyamat nem egy nagy ördöngösség, de néhány dologra mindenképp figyeljünk oda.

Az első hiba, amit elkövethetünk, hogy nem az autónk kézikönyvében szereplő minőségű olajat vesszük meg, és azzal töltjük fel a motort. A kezelési könyvben mindig benne van, hogy milyen viszkozitású és minőségű kenőanyagot használjunk. Ha bizonytalanok vagyunk, hogy milyen olajra is van szükségünk, egy keresőprogram segítségével ennek könnyedén utánajárhatunk. A legtöbb márkának, mint például az Eneos vagy Motul, van saját olajkeresője.

A második általános hiba, ha az előző olaj maradékára öntjük az újat. Különösen veszélyes lehet autónkra, ha eddig szintetikus kenőanyagot használtunk, és az új olaj nem ebbe a típusba tartozik, hanem fél szintetikus vagy ásványi olaj. Ezek keveredése minden esetben tilos. De akkor is tejesen engedjük ki a fáradt olajat, ha történetesen ugyanolyan, mint az, amit bele akarunk tölteni. A maradékkal elszennyezhetjük a kenőanyagot, ami rontja az adaléktartalmát.

Kell egyáltalán szűrőt is cserélni olajcsere alkalmával?

A válasz erre a kérdésre, egy határozott igen. Ha olajcserét végzünk, olajszűrőt is cserélnünk kell. Ennek több oka is van. Az egyik legfontosabb, hogy a szűrőben fáradt olaj lehet, és azt már tisztáztuk, hogy az bizony miért nem maradhat ott. A másik indok a szűrőcsere mellett, hogy a fáradtolaj mellett sok már egyéb szennyeződés is a szűrőre rakódhat, mint például a gyanta, a koksz vagy a lakk. Ezek egyrészt olyan aktív anyagok, amivel az új kenőanyag jobb, ha nem találkozik, másrészt rontják a szűrő hatékonyságát, és kétséges lehet, hogy a következő olajcseréig az ilyen elhasználódott szűrő működőképes marad.

Ugyanennyire fontos, hogy a megfelelő mennyiségű olajat töltsük a motorba, se többet, se kevesebbet. Az olajszint jelző pálcával könnyedén ellenőrizni tudjuk a betöltött kenőanyag mennyiségét, hiszen a pálcán minimum és maximum jelzés is van. Mindig ügyeljünk, hogy az olaj szintje mindig a két érték között legyen, mert ha nem így van, azzal komoly károkat okozhatunk a motorban. Ha több az olaj, az olajcsöpögést és a tömítések túlterhelését okozhatja, ha viszont kevesebb, akkor nagyobb olajfogyást és a motor túlterhelését eredményezhet.

Öblítő olajos átmosás igen vagy nem?

Sok élnek abban a tévhitben, hogy az új olaj betöltése előtt öblítőolajos átmosásra van szüksége a motornak. Ez egyáltalán nem kötelező, sőt káros is lehet. A mai motorolajok már olyan kémiai összetevőkkel bírnak, amik megakadályozzák a szennyeződések lerakódását a motorban, így a fáradtolajjal együtt a szennyeződések is távoznak, amennyiben rendesen leeresztjük. Az öblítés tehát szükségtelen, emellett két óriási hibát is okozunk vele. Az egyik, hogy az öblítőolaj összetétele miatt a szennyeződések ahelyett, hogy kimosódnának, inkább lerakódnak a motorban.

A másik gond az öblítőt átmosással, hogy maga az öblítő marad a motorban, és elszennyezi az új motorolajat. Ami szintén hiba lehet egy olajcsere során, ha nem figyelünk rá, honnan szerezzük be a kenőanyagot. A szomszédtól megmaradt fél üveg olajat ne töltsük az autónkba. Ma már rengeteg autóalkatrész bolt van, és számos webshop, mint például a fekmester.hu, ahol könnyedén beszerezhetjük a motorolajat a járművünkbe. Ezeknek a szabályoknak a betartásával sokáig épségben marad a motor.