2015. május 06. | 12:06

Ismerd meg közelebbről Loris Bicocchit, számos elképesztő gépjármű alkotóját!

Loris Bicocchi Sant’ Agata Bolognese városában, a Lamborghini kötelekében kezdett tevékenykedni.

„Soha nem érdekelt a foci, csak az autók. Csak álltam ott a gyár előtt, és vártam, hogy kijöjjenek a kocsik. Anyám aggódott a kamionok miatt, hiszen akkor csak 10 éves voltam. Egy nap Bob Wallace tesztpilóta egy Islero S volánja mögött gördült ki. Ő látta, hogy ott várakozom, letekerte az ablakot, és bömböltette a motort a kedvemért. Ekkor kezdődött a pályafutásom” - mondja a legendás tervező.

1974-ben egy kutatás-fejlesztési pozíció miatt otthagyta a főiskolát. Kezdetben a Lamborghini raktárában dolgozott, majd a Countach és Diablo modellek tesztpilótájaként tevékenykedett. Amikor a Lamborghini korábbi R&D főnöke Paolo Stanzani a Bugattihoz távozott, vitte magával ifjú tanítványát is.

„Nem tudtam nemet mondani a felkérésre. Négy turbófeltöltő, négykerék-meghajtás – mindig is új élményekre vágytam”, emlékszik vissza Bicocchi.

A Bugattinál heti 60 órát dolgozott, többezer tesztkilométert vezetett. A vállalat 1995-ös összeomlása nagyon megviselte. „Az egész életemet el tudtam volna képzelni a vállalatnál. Királyi dolgom volt itt, aztán bumm, egy csapásra minden megváltozott”, mesélte csalódottan az olasz szakember.

A Bugatti összeomlása ellenére Bicocchi az alkatrészbeszállító cégen keresztül tovább dolgozott az EB110 modellen, később Jochen Dauerrel karöltve. Az együttműködésnek köszönhetően jutottak el a Brunei szultán elképesztő autógyűjteményéhez, melyben Porsche 962, EB110 és 37 Lamborghini is megtalálható volt.

Bicocchi ezután kapott egy telefonhívást, mely megváltoztatta az életét. A vonal másik végén az egykori Lamborghini munkatársa, Horacio Pagani volt.

„Közeli barátok voltunk Horacióval. Azért hívott fel, hogy segítsek neki megtervezni a saját autóját”.

Bicocchi csatlakozott Paganihoz, és Remo Pizzinardival kiegészülve létrehozták az első Zonda modellt. Munkájuk felkeltette a Koenigsegg érdeklődését is.

„Svédországba költöztem. Összesen öt vagy hat szerelőjük, és két mérnökük volt, valamint Christian von Koenigsegg, és én. Úgy éreztem, hogy újra a nulláról kell elindulnom” - mesélt svéd kalandjáról Bicocchi.

A Volkswagen égisze alatt működő Bugatti felkérte Bicocchit, hogy dolgozzon a Veyron tervezésén. Saját kérésére szabadúszó maradt, nem csatlakozott a cég kötelekéhez. Az akkori Bugatti-enök Wolfgang Schreiber, és Christian von Koenigsegg is a „mi tesztpilótánknak” nevezte az olaszt.

„Sokan kérdezgették tőlem: Loris, te most kinek dolgozol?”

„Mindkét oldalon nagysebességű teszteket végeztünk. Én mindig semleges maradtam. Tudtam, mire készül a versenytárs, de természetesen nem árultam el a titkokat.”

Bicocchi elismerte, hogy az ő tudása kellett az autók összetéveszthetetlen karakterének kialakításához.

„Egy jó tesztpilóta nem akarja megváltoztatni az autó identitását. Ki kell hozni a legtöbbet a kocsiból, legyen biztonságos, és természetesen izgalmas. A vevők nem a gyári dolgozók személyiségét vásárolják meg”.

Az olasz szakember részt vett többek között a KTM X-Bow és a Dallara Stradale fejlesztésében, valamint tanácsaival segítette a Zenvo TSR-S aerodinamikai tulajdonságainak és hátsó szárnyának kialakításában. Dany Bahar próbálta egy Lotus-projektbe is bevonni, amiből végül nem lett semmi.

„Olyan feladatokat nem vállalok el, amelyek nem tetszenek. Mindig végig kell gondolnom, hogy érdekes-e a projekt, és, hogy tudok-e segíteni. A hibrid technológiában használt elektromossággal dinamikusabbá válhatnak az autók. A puszta elektromos meghajtásnak nem vagyok híve. Talán túl öreg vagyok hozzá” - ismerte el Bicocchi, hogy a jövő egyik nagyteljesítményű elektromos modellének fejlesztésére nemet mondott.

Annyira biztosan nem idős, hogy visszavonuljon. A 61 éves Bicocchi szakértelmére még számos helyen szükség van. Jelenleg újra a Lamborghinivel dolgozik – azt nem árulta el, pontosan milyen projekten – valamint a jövő tesztpilótáit oktatja. Ezenkívül nagyobb vágyai is vannak.

„Nagyon szeretném megcsinálni a saját autómat. Ez több mint egy álom, remélem sikerül összehozni” - mondta Bicocchi

Loris Bicocchi pályafutásának jelentős darabjai

Bugatti EB110:

„Saját gyermekemként tekintek rá. A kezdetektől az utolsó pillanatig részt vettem a folyamatban. Nagyon sokat tanultam ebben az időszakban. Büszke vagyok arra, hogy ilyen fantasztikus gépet hoztunk létre.”

Pagani Zonda:

„Horacio Paganitól megtanultam odafigyelni a részletekre. Ő egy ilyen ember: minden csavarnak önálló élete van – ő a művészetet látja az autógyártásban.”

KTM X-Bow:

„A Dallara csapatától is rengeteget tanultam. Az autó ugyan nem volt kifejezetten erős, ám a karosszéria nagyon masszív volt.

Bugatti Chiron:

„A rengeteg a technológiai berendezésnek úgy kell a sofőrök segítségére lenniük, hogy közben ne rontsanak a vezetési élményen.”