Orbán Viktor miniszterelnök ma délelőtt újabb korlátozó intézkedéseket jelentett be. Ennek értelmében este 8 és reggel 5 óra között kijárási korlátozást vezetnek be, ebben az időszakban csak munkával kapcsolatos okból kifolyólag lehet az utcán tartózkodni. A szállodák nem fogadhatnak turisztikai célból érkező vendégeket, így vélhetően az autós forgalom is csökkenni fog hazánk útjain.

A koronavírus-járvány első hullámában, március vége és május közepe között már volt példa hasonló intézkedések bevezetésére. Ebben az időszakban jelentősen csökkent a gépjárműforgalom. Az ELTE TTK Kémiai Intézetben működő Budapest Aeroszol Kutató és Oktató Platform Laboratóriumának kutatói megvizsgálták a korlátozások levegőminőségre gyakorolt hatásait. A felmérésből kiderült, hogy jelentősen csökkent a kulcsfontosságú légszennyező anyagok koncentrációja Budapesten. A légkörkémiai folyamatokat tanulmányozva kimutatták, hogy a nitrogén-oxidok koncentrációja 45-65%-kal volt kevesebb az elmúlt három év azonos időszakához képest, miközben a szén-monoxid és az aeroszol részecskék számának koncentrációja 25-30%-os csökkenést mutatott.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy koncentrációk csökkenése változása csak részben kapcsolatos a gépjárműforgalommal.

A légköri koncentrációk alakulását ugyanis összetett, belsőleg kölcsönható kémiai, fizikai és meteorológiai rendszer több eleme is jelentősen befolyásolhatja. A csapadék, a szélsebesség, a határréteg vastagsága, a transzportfolyamatok, a légkörkémiai reakciók rendszere, továbbá egyéb, nem közlekedési források együttesen alakíthatják a koncentrációkat“ - írja a 24.hu.

A kutatók arra a következtétsre jutottak, hogy Budapest levegőminőségének fő szereplőjét, az aeroszol tömeget a gépjárműforgalom csökkentésével csak részben lehet szabályozni. Ennek oka, hogy a légszennyezettség jelentős része a fűtés, mezőgazdasági tevékenységek és építkezések következtében keletkeznek.

dugó

A főpolgármester a szálló por miatt rendelte el az eddigi összes szmogriasztó riasztási fokozatát, ugyanakkor az is igaz, hogy a gépjárműforgalom és a szálló por közötti összefüggés nem lebecsülhető.