Az északi országban kiváló az utak minősége, ezzel együtt a gázpedállal óvatosan bánnak. Mutatom a háttérben meghúzódó okokat.
Norvégiában a kemény téli időjárásnak is ellenálló, kiválóan karbantartott utakat használhatnak a helyiek és a turisták. Ennek ellenére abszolút nem jellemző, hogy száguldoznának az autósok, így igazán nem éri meg drága sportkocsit fenntartani, ennek a jelenségnek pedig számos különböző oka van.
Az északi országban minden vásárlást általános forgalmi adó terhel, ez ott 25 százalékot jelent. Ez természetesen az autókra is vonatkozik, a külföldre behozott járművekre extra adót is kell fizetni. Az elektromos autók azonban adómentesek, többek között ezért is olyan népszerűek Norvégiában.
Az üzemanyag ára egy újabb visszatartó erő. Átszámítva körülbelül 950 forintot kell fizetni egy liter naftáért, ilyen számok mellett egy rendkívüli étvágyú sportautóra rámenne a tulajdonos gatyája is. A pénzügyi vonatkozás mellett érdemes beszélni a büntetési rendszerről is.
Ami a gyorshajtást illeti, Norvégiában szigorú törvények vonatkoznak erre a kihágásra. Az irányonként többsávos autópályákon – melyekből egyébként nincs sok – legfeljebb 110 km/h-val lehet közlekedni. Lakott területen kívül 80, településhatáron belül 50 a sebességhatár, ezek a számok tulajdonképpen normálisnak mondhatók. Az utak mentén rengeteg sebességmérő-kamera van, amelyek enyhe túllépést is észlelnek, ezeken felül a rendőrség civil autókban rejtőzködve is készíti a drága fényképeket.
Amennyiben valaki 10 km/h-val túllépi a megengedett legmagasabb sebességet, 2300 norvég koronás büntetésre számíthat, ez közel 90 ezer forintnak felel meg. Ha a gyorshajtás 110 km/h-s határ esetén eléri a 36 km/h-t, a bírság 11600 NOK, ami meghaladja a 450 ezer forintot.
Norvégiában viszonylag csekélynek tűnő szabálysértésekért is ugrik a jogsi. Az eltiltás időtartama a vétség súlyosságától függ, három hónap a legrövidebb, három év a leghosszabb. A városi sebességhatár kétszeres túllépéséért legalább 18 nap börtön jár. Ha ezen felül egyéb szabálysértést is elkövetsz, mondjuk személyi sérüléssel járó balesetet okozol, a szabadságvesztés időtartama elérheti akár a 6 évet is.
Nincs kegyelem a norvégoknál
Amíg Amerikában néhány jó szóval vagy megbánó tekintettel hatni lehet a bíróságra, a norvégoknál kőkeményen kezelik az ilyen ügyeket. Nagyon ritka esetben kerülhet sor az ítélet megváltoztatására, a következő történet éppen erről tanúskodik.
2017-ben egy férfi 136 km/h-val ment egy 70-es zónában, ezért 21 nap elzárást kapott, és 22 hónapra bevonták a jogosítványt. A vádlott védelmére azt hozta fel, hogy a Suzuki Grand Vitara típusú, dízelmeghajtású autója nem képes az említett sebesség elérésére.
A járművet egy szerelő alaposan átvizsgálta, majd egy tesztpályán végsebesség-próba alá vetették. Az óra 111 km/h-nál megállt, így ejtették a börtönbüntetésről és a vezetői engedély bevonásáról szóló vádakat. A férfi ezzel együtt kénytelen volt kifizetni a 6500 koronás, azaz közel 250 ezer forintos gyorshajtási bírságot.
A legjobb recept: felejtsd el a gyorshajtást Norvégiában. Ha van a kocsidban tempomat, állítsd a megengedett sebesség alatti értékre, és élvezd a páratlan élményt, amit az északi táj látványa nyújt számodra.